Araç Değer Kaybı Davası – Araç Değer Kaybı Nasıl Alınır, Değer Kaybı Talebi Şartları

Bu yazımızda Karayolları Trafik Kanunu’nun 97. maddesi çerçevesinde zarar gören kişilerin zorunlu mali sorumluluk sigortasında öngörülen sınırlar içinde dava yoluna gitmeden önce ilgili sigorta kuruluşuna yazılı başvuruda bulunmasına rağmen 15 günlük yasal sürede ödeme yapılmadığı takdirde açılabilecek olan araç değer kaybı davasını anlatacağız. Bu yazıda araç işletenleri ile araç sürücülerine karşı açılan araç değer kaybı davası anlatılmamaktadır. Araç işletenleri ile araç sürücülerine karşı açılan dava Araç Değer Kaybı Davası başlığı altında ele alınmıştır.

Araç Değer Kaybı Nedir?

Araç değer kaybı, çift taraflı olarak gerçekleşen bir trafik kazası sonucunda aracınızın piyasa rayicine göre yaşamış olduğu değer düşüklüğüne verilen addır. Araç değer kaybı, kusur oranında karşı tarafın kendisinden (kusurlu aracın işleteninden ve sürücünden) istenebileceği gibi karşı tarafın sigorta şirketinden de istenebilmektedir. Aracınızın değerinin kaybı hukuk sistemimize bir haksız fiil tazminatı çeşidi olarak Yargıtay’ın yerleşik içtihatları ile girmiştir.

(…) Dairemizce değer kaybının belirlenmesi hususunda esas alınan, aracın kaza tarihindeki hasar görmemiş 2.el piyasa değeri ile kazadan sonra onarılmış haldeki 2.el piyasa değeri arasındaki fark kriterine uyulmaksızın hesaplama yapılarak sağlanmıştır. Bilirkişi raporunda belirtilen yöntemle değer kaybının tespit olunduğu rapora dayalı olarak hüküm kurulamaz.

Bu durumda mahkemece aracın modeli, markası, özellikleri, hasarı, yapılan onarım işlemleri, kilometresi, olay tarihindeki yaşı, davacı tarafın iddiaları, davalı tarafın savunmaları ve tüm dosya kapsamı birlikte değerlendirilerek aracın kaza öncesi hasarsız ikinci el piyasa rayiç değeri ile kaza meydana geldikten ve tamir edildikten sonraki ikinci el piyasa rayiç değeri arasındaki farka göre değer kaybı zararının belirlenmesi, meydana gelebilecek çelişkilerin giderilmesi yönünden ayrıntılı, gerekçeli ve denetime açık yeni bir rapor alınması (…) Yargıtay 17. Hukuk Dairesi 2017/980 E.  ,  2018/1219 K. 

Yargıtay’ın yerleşik içtihatları sonrasında 2016 yılında Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk (Trafik) Sigortası Genel Şartları içerisinde alt mevzuat çerçevesinde düzenlenmiştir.

Araç Değer Kaybı Davası Nasıl Açılır ?

A.5. KAPSAMA GİREN TEMİNAT TÜRLERİ
Bu genel şart kapsamındaki teminat türleri aşağıda yer almaktadır.
a) (Değişik:RG-2/8/2016-29789) Maddi Zararlar Teminatı: Hak sahibinin kaza tarihi itibariyle bu genel şartta tanımlanan ve zarar gören araçta meydana gelen değer kaybı dahil doğrudan malları üzerindeki azalmadır. Sigortalının sorumlu olduğu araç kazalarında değer kaybı, talep edilmesi halinde ilgili branşta ruhsat sahibi sigorta eksperleri tarafından tespit edilir. Değer kaybının tespiti bu Genel Şart ekinde yer alan esaslara göre yapılır.

Yazımızda araç değer kaybının sigorta şirketinden yazılı olarak istenmesine rağmen on beş günlük yasal sürede ödeme yapmayarak temerrüde düşen sigorta şirketine karşı kullanabilecek olan yasal haklardan birisi olan dava yolu hakkında bilgi verilecektir.

Araç Değer Kaybı Davası

Karayolları Trafik Kanunu’nun 97. maddesine göre zarar verenin sigortacısına dava açmadan önce başvuru zorunluluğu bulunmaktadır. Sigorta şirketine başvuru bir dava şartı konumundadır. Sigorta şirketine başvuru yapılmadan açılan davalar mahkemelerce dava şartı yokluğundan reddedilmektedir. Burada hedeflenen amaç; zarar görenin dava açmadan önce sigorta şirketine başvuruda bulunması sağlanarak yargı yoluna gitmeden zararını tazmin etmesini sağlamaktır. Bu sayede yoğun iş yükü olan adli merciilerin iş yükü görece olsa azalacaktır.

Her ne kadar kanun koyucu Karayolları Trafik Kanunu 97. maddesinde gerçekleştirmiş olduğu 14.04.2016 tarihli değişiklik ile sigorta şirketlerine başvuru zorunluluğunu dava şartı olarak ortaya koysa da değişiklikteki asıl amaca ulaşılamadığı mevcut işleyişte gün yüzüne çıkmaktadır. Sigorta şirketleri, sudan bahanelerle ödemeden kaçınarak zarar görenlerin mağduriyetini arttırmaya devam etmektedir. Sigorta şirketlerine yapılan başvurular işleyişte adeta geçilmesi gereken bir engel olarak görülmektedir.

Doğrudan doğruya talep ve dava hakkı:
Madde 97 – (Değişik: 14/4/2016-6704/5 md.)

Zarar görenin, zorunlu mali sorumluluk sigortasında öngörülen sınırlar içinde dava yoluna gitmeden önce ilgili sigorta kuruluşuna yazılı başvuruda bulunması gerekir. Sigorta kuruluşunun başvuru tarihinden itibaren en geç 15 gün içinde başvuruyu yazılı olarak cevaplamaması veya verilen cevabın talebi karşılamadığına ilişkin uyuşmazlık olması hâlinde, zarar gören dava açabilir veya 5684 sayılı Kanun çerçevesinde tahkime başvurabilir.

Sigorta şirketine yapılan başvuruda 15 takvim günü sayılması gerekmektedir. İşleyişte bazı sigorta şirketlerinin zarar göreni yanıltarak 15 iş günü zorunluluğu varmışçasına zaman kazanmaya çalıştıkları görülmektedir.

Zarar verenin sigorta şirketine yapılan başvuruya karşı 15 gün içerisinde sigorta şirketince herhangi bir cevap verilmezse, verilen cevap tatmin etmezse, cevap mağduru oyalamaya yönelikse ya da verilen tazminat zararı ortadan kaldırmıyorsa sigorta poliçesinin teminatları çerçevesinde bakiye kalan tazminat için dava yoluna gitmek mümkündür.

Kusurlu olan aracın sigorta şirketi temerrüde düştükten sonra zarar gören dava hakkını iki merciiden birisinde dava açarak kullanabilir. Bunlar sırası ile Asliye Ticaret Mahkemeleri ve Sigorta Tahkim Komisyonu’dur.

Araç Değer Kaybı Avukatı

Araç değer kaybı, gerçekleşen bir trafik kazası sonrası onarılan aracın ikinci el piyasa fiyatına göre değer kaybetmesidir. Araçlar seyir halinde iken hatta park halinde olduğu zamanlar dahi herhangi bir zamanda, mekânda ya da tarihte kazaya karışabilmektedirler. Araç sürücülerinin herhangi bir kusuru, hatası ya da en ufak bir ihmali bile olmasa dahi araçta oluşan en ufak bir çizik bile aracın değer kaybına uğramasına yola açabilmektedir. Günümüz ikinci el araç satış platformlarına verilen ilanlara bakıldığında bu daha da net bir şekilde görülecektir.

İşte bu konuda görevini ifa eden araç değer kaybı avukatı; gerçekleşen trafik kazaları sonrasında oluşan hasarlar neticesinde araçta meydana gelen ikinci el piyasa rayicindeki değer kaybı ile alakalı hukuki süreç için danışmanlık ve vekillik hizmeti alınacak meslek mensubudur. Kaza yaşadıktan sonra zorunlu mali mesuliyet sigortasına (ZMMS) ya da ihtiyari mali mesuliyet sigortasına (İMMS) sahip motorlu taşıt tamirat gördü ise piyasa rayiç değerinde gözle görülebilecek bir miktarda düşüş olur. Araç değer kaybı araç sahibinin aracında değer kaybı oluşması durumunda talep edilir. Araç değer kaybı olarak adlandırılan durum aracın kaza tarihinde taşıdığı değer ile kaza tarihinden sonra tamiratı sonrasındaki durumunda ortaya çıkan değeri arasındaki maddi farktır.

Araç değer kaybı avukatı; Araç değer kaybı sigorta hukuku kapsamında, Karayolları Trafik Kanunu’nun her motorlu taşıt için zorunlu tuttuğu Zorunlu Mali Mesuliyet Sigortası (ZMMS) ya da araç sürücülerinin isteğine bağlı olarak düzenlenebilen, ZMMS’ye göre daha geniş klozlar barındıran İhtiyari Mali Mesuliyet Sözleşmeleri nedeniyle yaşanabilecek uyuşmazlıkların çözümünde hukuki danışmanlık ve dava takibi hizmeti vermek şeklinde mesleğini icra eden avukattır. Sigorta sözleşmesi sigortalısına ya da sigorta şirketine hukuki destek sunan araç değer kaybı avukatı, maddi kayıp yaşanmaması veya ortadaki uyuşmazlığın kısa sürede sonuçlanması adına hukuki ve uygulamadaki teknik bilgisini kullanır. Oldukça kapsamlı bir hukuk dalı olan Araç değer kaybı hukuku konularında araç değer kaybı avukatı desteği almak, en mantıklı ve isabetli tercih olacaktır.

Araç Değer Kaybı Davası Nasıl Açılır?

Yukarıda bu konuya değinmiş olmakla birlikte sigorta şirketlerine karşı açılacak davaları kısaca özetleyelim. Araç değer kaybı davası ihtar / başvuru süreci tamamladıktan sonra Sigorta Tahkim Komisyonu nezdinde doğrudan açılabilir. Diğer bir seçenek ise yine ihtar / başvuru süreci sonrasında asliye ticaret mahkemesi (bulunmayan yerlerde asliye hukuk mahkemesi) nezdinde dava açılabilir. 

Sigorta şirketlerine karşı açılan araç değer kaybı davalarına bakmakla görevli mahkemeler asliye ticaret mahkemeleridir. Yetkili mahkeme ise kazanın gerçekleştiği yerdeki mahkeme veya davalının bulunduğu yer mahkemesi veya mağdurun bulunduğu yer mahkemesidir.

Bu dava kime açılır sorusuna da kısaca cevap vermek gerekirse kusurlu aracın sürücüsüne ve/veya sahibine veya kusurlu aracın trafik sigortacısına karşı açılabilir. 

Araç Değer Kaybı Davası Ne Kadar Sürer?

Sigorta Tahkim Komisyonu’nda açılan davalarda Sigortacılık Kanunu gereği Sigorta Hakemleri önlerine gelen uyuşmazlığı 4 ayda sonuçlandırmak zorunda olduklarından röportörde geçen süre, tebligat ve icra işlemelerini de dahil edersek Sigorta Tahkim Komisyonu’nda davaların 6 ayda sonuçlanarak tahsilat işleminin de yapıldığını söyleyebiliriz.

Adli yargı teşkilatı içerisinde yer alan Asliye Ticaret ve Asliye Hukuk Mahkemelerinde açılan davaların ise yoğun iş yükü, bitmeyen usulü işlemler ve dosya yoğunluğu nedeniyle  1,5 – 2 yıla yakın bir sürede sonuçlanmaktadır.

Arac Deger Kaybi Davasi 2 Tahancı Hukuk Bürosu - Ankara Avukat
Araç Değer Kaybı Davası - Araç Değer Kaybı Nasıl Alınır, Değer Kaybı Talebi Şartları 7

Araç Değer Kaybı Davası Görevli Mahkeme

Adliye mahkemelerinden hangisinin araç değer kaybı davalarında görevli olduğu meselesi oldukça uzun bir süre zarfınca Yargıtay’ın çelişkili kararları yüzünden tartışmalara sebep olmuştur. Nihayet Yargıtay sigorta şirketlerine karşı açılan araç değer kaybı davalarının ticari dava niteliğinde bulunduğundan hareketle Asliye Ticaret Mahkemelerinin görevli olduğuna araç işleteni ve sürücüsüne karşı açılan davalarda ise Asliye Hukuk Mahkemelerinin görevli olduğu konusunda karara varmıştır. Araç Değer Kaybı Davası görevli mahkeme Asliye Ticaret Mahkemesi‘dir

Dava, davacıya ait aracın trafik kazası sonucu hasarlanması nedeniyle uğranılan maddi zararın tazmini istemine ilişkindir.
Dava tarihi itibarı ile yürürlükte bulunan 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun 4/1-a maddesi gereği her iki tarafın ticari işletmesi ile ilgili olup olmadığına bakılmaksızın Türk Ticaret Kanunu’nda düzenlenen hususlar ticari davalardır. TTK 5/1 maddesi gereği ticari davalara bakmakla görevli mahkeme Asliye ticaret mahkemeleridir. 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun yürürlüğe girdiği 01.07.2012 tarihinden itibaren yasanın 5/3 maddesi gereği asliye hukuk mahkemeleri ile asliye ticaret mahkemeleri arasındaki ilişki işbölümü olmaktan çıkmış görev ilişkisi haline gelmiştir. Hukuk Muhakemeleri Kanunu’nun 1. maddesi gereği göreve ilişkin kurallar kamu düzeni ile ilgili olup mahkemece kendiliğinden dikkate alınması gerekmektedir.


Açılan somut davada davalılar arasında zorunlu mali sorumluluk sigortacısı da bulunmaktadır. Sigorta hukuku 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun 6. kitabında 1401 ve devamı maddelerinde, zorunlu sorumluluk sigortası ise 1483 ve devamı maddelerinde düzenlenmiştir. Bu durumda Türk Ticaret Kanunu’nda düzenlenen hususlardan olması nedeniyle dava ticari dava olup asliye ticaret mahkemesi görev alanı içinde bulunmakta olup mahkemece görevsizlik kararı verilmesi gerekirken işin esasına girilerek yazılı olduğu şekilde hüküm kurulması doğru görülmemiştir. Yargıtay 17. Hukuk Dairesi 2016/14740 E.  ,  2017/1909 K.

Asliye Ticaret Mahkemeleri’nde zararın tazmini için zarar verenin sigortacısına karşı dava açılabilir. Ancak biz bu yolu genel olarak önermemekteyiz.  Genel adli mahkemelerin iş yükü sonucunda ilk derece mahkemelerinde bir davanın sonuçlanması bugün ortalama 18 ayı bulmaktadır.

İlk derece mahkemesinin vermiş olduğu karar istinaf ve temyiz incelemesine tabi tutulduğunda bu süre rahatlıkla 24 ayı geçmektedir. İcra işlemlerini de dahil ettiğimizde 30 aylık başka bir ifade ile 2.5 yıllık bir süre karşımıza çıkmaktadır.

Sigorta hukuku 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun 6. kitabında 1401 ve devamı maddelerinde, zorunlu sorumluluk sigortası ise 1483 ve devamı maddelerinde düzenlenmiştir. Bu durumda Türk Ticaret Kanunu’nda düzenlenen hususlardan olması nedeniyle dava ticari dava olup Asliye Hukuk Mahkemeleri’nde değil Asliye Ticaret Mahkemeleri’nde açılması gerekmektedir.

Asliye Ticaret Mahkemeleri’nin bulunmadığı yerlerde araç değer kaybı davaları Asliye Hukuk Mahkemeleri’nde Asliye Ticaret Mahkemesi sıfatıyla açılması gerekmektedir.

Arac Deger Kaybi Davasi Tahancı Hukuk Bürosu - Ankara Avukat
Araç Değer Kaybı Davası - Araç Değer Kaybı Nasıl Alınır, Değer Kaybı Talebi Şartları 8

Araç Değer Kaybı Davalarında Yetkili Mahkeme

Araç değer kaybı davası, haksız fiil eyleminin gerçekleştiği başka bir ifade ile trafik kazasının gerçekleştiği yerdeki görevli mahkemede açılabileceği gibi davalı sigorta şirketinin merkezinin ya da bölge müdürlüğünün bulunduğu yerde de açmak mümkündür.

6100 Sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu

Haksız fiilden doğan davalarda yetki
MADDE 16-
(1) Haksız fiilden doğan davalarda, haksız fiilin işlendiği veya zararın meydana geldiği yahut gelme ihtimalinin bulunduğu yer ya da zarar görenin yerleşim yeri mahkemesi de yetkilidir.

Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk (Trafik) Sigortası Genel Şartları

Arabulucuya Başvuru ve Yetkili Mahkeme

Sigortacının başvuru tarihinden itibaren en geç 15 gün içinde başvuruyu yazılı olarak cevaplamaması veya verilen cevabın talebi karşılamadığına ilişkin uyuşmazlık olması hâlinde, hak sahibi sigortacının merkez veya şubesinin veya sigorta sözleşmesini yapan acentenin bulunduğu yer mahkemelerinde, kazanın meydana geldiği yer mahkemesinde ya da zarar görenin ikametgâhının bulunduğu mahkemede dava açılabileceği gibi uyuşmazlığın çözümü için Sigorta Tahkim Komisyonuna da başvurabilir.

Sigorta Tahkim Komisyonu

Sigorta Tahkim Komisyonu, 5684 sayılı Sigortacılık Kanunu çerçevesinde kurulmuş olan kendi nezdinde görev alan hakemlerin vermiş olduğu kararlar mahkeme ilamı niteliğinde olan bir merciidir. Sigorta Tahkim Komisyonu, İstanbul’da bulunmaktadır. Komisyonun uhdesinde kanunda tahdidi olarak sayılan gerekli niteliklere haiz kişiler hakemlik görevini yürütmektedir. Komisyonda görülen uyuşmazlıklar tıpki mahkemelerdeki gibi Hukuk Muhakemeleri Kanunu, Borçlar Kanunu, Türk Ticaret Kanunu, Sigortacılık Kanunu gibi kanun ve alt mevzuatlar çerçevesinde sonuçlandırılmaktadır.

Sigorta şirketleri ile gerçek ya da tüzel kişilerin yaşamış olduğu hukuki ihtilaflara çözüm sağlamak için kurulmuş olan Sigorta Tahkim Komisyonu araç değer kaybı davalarını da hızlı bir şekilde çözüme kavuşturmaktadır. Sigortacılık Kanununa göre bir uyuşmazlık dosyası hakeme tevdi edildikten sonra 4 ay içerisinde çözüme kavuşturulmak zorundadır. Ortalama bir aylık başvuru-raportör-hakem tayini süreci, 4 aylık yargılama ve son olarak 1 aylık karar yazımı tebliğ süreci dikkate alındığında pratikte 5.000,00TL’ye kadar olan bir hukuki uyuşmazlık hakkında 6 ay içerisinde karar verilmektedir.

Sigorta Tahkim Komisyonu’nda 5.000,00 TL’ye kadar ki uyuşmazlıklar hakkında verilen kararlar kesin niteliktedir. Tarafların istinaf, temyiz ya da benzeri bir üst yargı yoluna başvuru hakkı olmayıp ancak tahkim yargılamasının iptaline yönelik iptal davası hakları mevcuttur ki buradan müspet yönde karar almak çok düşük bir ihtimaldir.

5.000,00 TL üzerindeki hukuki uyuşmazlıklar hakkında verilen kararlara ilişkin olarak İtiraz Hakem Heyeti’ne taraflar başvuruda bulunabilir. İtiraz hakem heyeti dosya kendilerine tevdi edildikten sonra 2 ay içerisinde dosya hakkında karar vermek zorundadır. 40.000,00TL’ye kadar ki uyuşmazlıklarda itiraz hakem heyetinin vermiş olduğu karar kesin olup istinaf ya da temyiz yoluna başvurulamaz. 40.000TL üzerindeki uyuşmazlıklar için Bölge Adliye Mahkemeleri nezdinde istinaf kanun yoluna başvurulabilir.

Uyuşmazlığa Konu Miktar (TL)Değer Kaybı Başvuru Ücreti (TL)
0 –  5.000100
5.001 – 10.000250
10.001 – 20.000350
20001- ….Uyuşmazlık tutarının%1,5’u ( En az 350 TL olmak üzere)

Araç Değer Kaybı Davası Masrafı (Sigorta Tahkim Komisyonu)

Sigorta Tahkim Komisyonu’na başvuru yapılırken/dava açılırken gerçekleştirilen başvuru ücreti 5.000,00TL’ye kadar ki değer kayıpları için 100,00 TL’dir. Daha fazla olan araç değer kaybı taleplerinde bu başvuru ücreti de tablodaki gibi değişkenlik göstermektedir.

Sigorta Tahkim Komisyonu’nda gerçekleştirilen araç değer kaybı davası hakem yargılamasında bilirkişi raporlarına ortalama 350,00 – 400,00 TL kadar bir ücret ödenmektedir.

Daha önceki yazılarımızda da izah ettiğimiz üzere araç değer kaybının tespiti açısından daha ilk başta sigorta şirketine başvuruda bulunurken araç değer kaybı eksper raporu ile başvurmak bir yol haritası çizecek olduğundan aracınızın değer kaybının eksper raporunun kaza sonrasında araç onarımdan çıkar çıkmaz alınması oldukça önemlidir. Araç değer kaybı eksper raporu alınmadan açılan davaların; kilometre, yaş, model, onarım gören/değişen parça unsurlarına takılarak çoğu zaman reddolunduğunu hatırlatıyoruz.

Sigorta Tahkim Komisyonu’nda görülen dava sonuçlanınca aracınızın değer kaybının tahsili için kararın icraya koyulması gerekmektedir. Bunun içinde ortalama 100,00 TL kadar masraf yapılmaktadır.

Araç değer kaybı davası uzmanlık gerektiren bir süreç olduğu için işinin ehli avukatlar eliyle yürütülmesi gerekmektedir. Bu sebeple de davacı müvekkil tarafından 100,00TL’de notere vekaletname masrafı yapılmaktadır. Toplamda 900,00 TL’lik bir masraf yapılmakta olup dava kazanıldığı takdirde bu masraflar yargılama gideri olarak sigorta şirketinden geri alınmaktadır.

Araç Değer Kaybı Davası Masrafı (Asliye Ticaret Mahkemesi)

Yetkili Asliye Ticaret Mahkemesinde sigorta şirketi aleyhine dava açılırken harç hesaplaması nispi olarak yapılmaktadır. Araç değer kaybı davaları genelde 100,00TL’lik kısmi dava olarak açıldığı varsayımı üzerinden gidecek olursak 2018 yılı için 35,90 TL başvuru harç, 1,71TL peşin harç, 5,20 vekalet harcı, 195,00TL gider avansı olmak üzere ilk başta 250,00 TL’ye yakın bir masraf gerekmektedir.

Asliye Ticaret Mahkemesinde gerçekleştirilen araç değer kaybı davası yargılamasında bilirkişi raporlarına ortalama 350,00 – 400,00 TL kadar bir ücret ödenmektedir.

Daha önceki yazılarımızda da izah ettiğimiz üzere araç değer kaybının tespiti açısından daha ilk başta sigorta şirketine başvuruda bulunurken aracınızın değer kaybının eksper raporu ile başvurmak bir yol haritası çizecek olduğundan araç değer kaybı eksper raporunun kaza sonrasında araç onarımdan çıkar çıkmaz alınması oldukça önemlidir. Araç değer kaybı eksper raporu alınmadan açılan davaların; kilometre, yaş, model, onarım gören/değişen parça unsurlarına takılarak çoğu zaman reddolunduğunu hatırlatıyoruz.

Asliye Ticaret Mahkemesi’nde görülen dava sonuçlanınca araç değer kaybının tahsili için kararın icraya koyulması gerekmektedir. Bunun içinde ortalama 100,00 TL kadar masraf yapılmaktadır.

Araç değer kaybı davası uzmanlık gerektiren bir süreç olduğu için işinin ehli avukatlar eliyle yürütülmesi gerekmektedir. Bu sebeple de davacı müvekkil tarafından 100,00TL’de notere vekaletname masrafı yapılmaktadır. Toplamda 900,00 TL’lik bir masraf yapılmakta olup dava kazanıldığı takdirde bu masraflar yargılama gideri olarak sigorta şirketinden geri alınmaktadır.

Araç Değer Kaybı Avukat Ücretleri 2024

Araç değer kaybı davası için vekaletname ile görevlendirdiğiniz avukat sunmuş olduğu hukuki danışmanlık ve avukatlık hizmeti gereğince Araç Değer Kaybı Avukat Ücreti alması gerekmektedir. 1163 sayılı Avukatlık Kanunu’nun 164. maddesi gereği avukat ücretsiz iş göremeyeceği gibi o yıl yayınlanmış olan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi’nin de altında iş alamayacaktır. Bu çerçevede avukatlık ücret sözleşmesinin yazılı olarak yapılması her iki tarafın faydasına olacaktır. Araç Değer Kaybı Avukat Ücreti uygulamada alınan tazminat üzerinden bir yüzdeye dayanmaktadır.

Araç Değer Kaybı Hesaplama

Bu başlık altında araç değer kaybı hesaplama konusunu ele alacağız. Trafik kazaları sonucunda sigorta sektöründe ve hukuk camiasında gerçekleşen gelişmeler sonucunda bir tazminat çeşidi olarak bugün konuştuğumuz araç değer kaybı tazminatının hesaplaması ortaya çıktığı ilk günden bu yana zaman içerisinde farklı hesaplama, formül ve yöntemler sonucunda günümüzdeki son halini almıştır. 

Araç Değer Kaybı Başvuru Dilekçesi Örneği

Üzülerek belirtmemiz gerekir ki son dönemde sigorta şirketleri gerçek kişilerin vekilsiz başka bir ifade ile avukatsız tek başlarına yaptıkları başvuruları pek fazla dikkate almamaktadır. Bu durumda biz tazminatınıza sorunsuz bir şekilde kavuşabilmeniz için bir avukat aracılığıyla başvuru yapmanızı öneriyoruz. Bu çerçevede başvuru dilekçesi örneğini de sizlerle paylaşıyoruz.

….. Anonim Şirketi Genel Müdürlüğü’ne

Konu :  ………… poliçe numaralı zorunlu mali sorumluluk sigortası bedelinden ………….. TL değer kaybı ve ……… TL ekspertiz bedelinin ödenmesi talebidir.

               ………… tarihinde Ankara’da meydana gelen maddi hasarlı trafik kazasında müvekkilime ait olan …………. plakalı araçta hasar meydana gelmiş ve yine aynı kaza sebebiyle araçta ………….. TL tutarında değer kaybına uğramıştır. 

                      Söz konusu kazanın oluşumunda şirketinize …………… numaralı poliçeyle sigortalanmış olan ………. plaka sayılı araç sürücüsü %100 kusurlu ve sorumludur.  Müvekkilimin ise müterafik bulunmamaktadır.

                     Belirtilen Karayolları Trafik Kanunu Zorunlu Mali Sorumluluk Sigorta Poliçesi araç başına kaza halinde 36.000,00 TL’lik teminat sağlamakta olup anılan meblağın müvekkilime ödenmesi gerekmektedir.

              Anılan nedenlerle bu ihtarnamenin tarafınıza tebliğinden itibaren 15 gün içinde değer kaybı bedeli olan ……… TL ile ekspertiz bedeli olan ……… TL tarafımıza ödenmesi, aksi takdirde aleyhinize dava ikame edileceği mahkeme masrafları, gecikmeden mütevellit ticari temerrüt (avans) faizi ve avukatlık ücretinden sorumlu tutulacağınız hususları saygı ile talep ve ihtar olunur.15.08.2020

İhtar Eden ………Vekili 

Av. Ayşe TAHANCI

Ekler: 

  • 1- Vekaletname,
  • 2- Trafik Kazası Tespit Tutanağı,
  • 3- ZMMS Poliçesi,
  • 4- Ekspertiz Raporu (Kesin Rapor), 
  • 5- Kazaya Karışan Araç Tescil Belgeleri,
  • 6- Onarım Fotoğrafları
  • 7- Değer Kaybı Ekspertiz Raporu ve Faturası

Araç Değer Kaybı Dava Dilekçesi

Yukarıda arz ve izah edilmeye çalışıldığı üzere araç değer kaybı dava süreci oldukça tekniktir. Tahancı Hukuk Bürosu olarak yazdığımız dilekçeler her vaka için apayrı olup tek bir dilekçe ile çalışılması mümkün değildir. Öyle olsa bile araç değer kaybı dava dilekçesi içerisinde yer alan teknik bilgilerin rastgele kullanılması kişilere faydadan çok zarar getirecektir. Bu sebeple kazazedelerin bir avukattan hukuki destek ve danışmanlık almasını tavsiye ediyoruz.

Araç Değer Kaybı Şartları 2024

Kaza sonucunda araç değer kaybınızı talep ettiğinizde birtakım şartların bulunduğunu ve bu şartların gerçekleşmiş olması gerektiğini görürsünüz. Araç değer kaybı talebi şartları şunlardır:

  • Gerçekleşen kazada %100 kusurlu olmamak gerekmektedir. Aracınızda bir hasarın oluşması ve bu hasar sonrasında aracınızın bir onarım işlemi görmüş olması gerekmektedir.
  • Öte yandan aracınızın karışmış olduğu kaza üzerinden iki yıllık bir zaman geçmiş olmamalıdır. Eğer iki yıl geçmiş ise zamanaşımı söz konusu olacaktır. Zamanaşımı ortaya çıktığında başvuru ve davanız reddedilecektir.
  • Araç değer kaybı talebine konu hasar gören parçalarınızın daha önceden hasar görmemiş olması gerekmektedir.
  • Kusurlu olan aracın trafik sigortasının bulunması gerekmektedir. (Trafik sigortası yoksa kusurlu sürücünün kendisinden ve/veya araç sahibinden alınabilir.)
  • 20.04.2020 değişikliğine kadar 165.000 km sınırı mevcutken artık bu sınır kaldırılmıştır.
  • Herhangi bir araç yaş sınırı bulunmamaktadır.

Araç Değer Kaybı Şartları yazımızda Araç Değer Kaybı Şartları Nelerdir , dava açma şartları nelerdir değineceğiz.

Araç değer kaybı, kaza yapan birçok araç sürücünün karşısına çıkar ve oldukça merak edilir. Araç değer kaybı, meydana gelen bir kaza sonrası onarılan aracın ikinci el piyasa fiyatına göre değer kaybetmesidir.

Kazanın ardından tamir edilen aracın onarımı her ne kadar kusursuz olsa da, arabanın satış fiyatı kaza öncesi belirlenen satış fiyatından her halükarda daha düşük olacak ve değer kaybı oluşacaktır. Çünkü TRAMER kayıtlarına hasarlı araç olarak geçecek ve bu da araç satışı esnasında değer kaybına uğramasına neden olacaktır.

Meydana gelen kaza sonrası değer kaybı hesaplaması için, belirli ve açık bir formül düzenlenmiştir. Araç değer kaybı Trafik Sigortası Genel Şartları’nda düzenlenen usul ve esaslardan biri olan “Değer Kaybı Hesaplaması Formülüne” göre hesaplanmalıdır. Aracın yılı, hasar geçmişi ve niteliği, aracın kilometresi, markası ve modeli, aracın trafiğe çıkış tarihi ve piyasa değeri araç değer kaybının miktarının belirlenmesinde önemli bir rol oynamaktadır.

Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Genel Şartlarında Değişiklik Yapılmasına Dair Genel Şartlar 20 Mart 2020 tarih 31074 Sayılı Resmi Gazetede yayınlanarak 1 Nisan 2020 tarihinden itibaren yürürlüğe girmiştir. Yürürlük tarihinden önce yapılmış olan sözleşmelerde sözleşmenin imzalandığı tarihide geçerli olan Genel Şartlar,  yürürlüğe girdiği tarihten sonra yapılan sözleşmelerde ise yeni yayınlanan Genel Şartlar uygulanacaktır.

Kusurlu araç yani karşı aracın Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası 1 Nisan 2020 tarihinden önce yapılmışsa kaza sonrası oluşan mini onarım ile giderilebilen basit kaporta, plastik tampon/parça onarımları, cam, radyo/teyp, lastik, hava yastığı, jant, mekanik, elektrik, elektronik ve döşeme aksamı hasarları ile ana iskelet ve şaside hasar olmaksızın vidalı parçalarda yapılan onarım/değişim ile giderilebilen hasarlar değer kaybı teminatı kapsamı dışındadır.

Ayrıca, aynı yerde birden fazla hasar olması veya araç geçmişinde 3 ve daha fazla hasarın meydana gelmesi araç kilometresinin 165.000 km’den fazla olması hallerinde de zaman aşımı süresi geçmese dahi değer kaybı alınabilmesi çok zor olmaktadır.

Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası 1 Nisan 2020 tarihinden sonra yapılan araçlarda kaza sonrası yaşanan Değer Kaybının hesaplama yöntemleri ve formülleri ile ilgili olarak  bir takım değişikliklere gidilmiştir. Yeni düzenleme ile artık km sınırı kaldırılmakla birlikte plastik tampon/parça onarımları, cam, radyo/teyp, lastik, hava yastığı, jant, mekanik, elektrik, elektronik ve döşeme aksamı değer kaybı kapsamına alınmıştır. Ayrıca değer kaybı hesaplamasındaki km katsayı oranı düşürülerek formül ve katsayı oranları yeniden belirlenmiştir.

Öncelikle her kaza yapan sürücü araç değer kaybı talep edemez. Bunun için bazı ön şartlar bulunmaktadır. Öncelikle, araç değer kaybı talebinde bulunabilmek için kazada mağdur olan taraf siz olmalısınız. Kazaya sebebiyet veren sürücü sizseniz ve kusur oranı olarak %100 siz kusurlu iseniz hak talep edemezsiniz. Kazadaki kusur oranınız ile orantılı olarak değer kaybı talep edebilirsiniz. Örneğin kazadaki kusur oranınız %50 ise hak ettiğiniz değer kaybının kusur ile orantılı olarak %50’sini alabilirsiniz. Kaza da kusur oranınız %50 ve 2000 TL bir değer kaybınız oluştuğunda 2.000 TL ‘nin yarısı olan 1.000 TL alabilirsiniz

Bir diğer şart ise Türk Borçlar Kanunu‘nun düzenlenen iki yıllık ve on yıllık kesin zamanaşımı sürelerinin geçirilmemiş olmasıdır. İki yıllık sürenin başlangıcı araç sahibinin, zararı ve tazminat yükümlüsünü öğrendiği tarihten itibaren başlamaktadır. Zarar ve sorumludan hangisi daha sonra öğrenilirse, zamanaşımı süresi son öğrenme gününden itibaren başlar. Bununla birlikte kazanın gerçekleştiği tarihten itibaren her hâlükârda en geç 10 yıl içinde bu talepte bulunulması gerekmektedir.

Arac Deger Kaybi Sartlari 2 Tahancı Hukuk Bürosu - Ankara Avukat
Araç Değer Kaybı Davası - Araç Değer Kaybı Nasıl Alınır, Değer Kaybı Talebi Şartları 9

Değer Kaybı Davası Açma Şartları 

Sigorta şirketi başvuru tarihinden itibaren 15 gün içinde ödemeyi kabul etmezse veya yaptığı ödeme sizin için yeterli değilse Sigorta Tahkim Komisyonuna gerekli evraklarla başvuru yapmak gerekmektedir.

Araç değer kaybı talebinde Sigorta Tahkim Komisyonuna başvuru yaparken dikkat edilmesi gereken çok önemli hususlar bulunmaktadır. Bu hususlar yerine getirilmediğinde talebimiz sonuçsuz kalabilmektedir.

Bundan dolayı araç değer kaybı talebi ile ilgili olarak  sigorta tahkim komisyonuna başvuruda bulunmak isteyenlere hem teknik hem de hukuki destek almaları gerekmektedir. Çünkü hukuki destek almadan yapılmış olan değer kaybı başvurularında ya sigorta şirketleri değer kaybı konusunda ödeme yapmadıkları yada yaptıkları ödemenin yeterli olmadığı ortaya çıkmaktadır. 

Araç Değer Kaybı Başvurusu Nasıl Yapılır?

Araç değer kaybı başvurusu Araç değer kaybı kusurlu olan aracın trafik sigortasından almak isteyen kişiler kaza sonrasında yukarıda paylaşmış olduğumuz dilekçe ekine kaza tespit tutanağı, araç ruhsatları, hasar ekspertiz raporu, onarım ekspertiz raporu, fotoğraf ve varsa video ile birlikte mail, taahhütlü posta, noter ihtarı vb. araçlar vasıtasıyla sigorta şirketine başvuruda bulunmalıdır.

Sigorta şirketi başvuruyu kabul edip araç değer kaybı parasını tamamen ödeyebileceği gibi kısmi bir ödeme de yapabilir. Burada başvuru öncesinde bir eksperden alınmış olan değer kaybı raporu bizlere ışık tutmaktadır. Sigorta şirketinin eksik ödeme yapması veya hiç yapmaması durumunda ne kadarlık bir alacak miktarının olduğu ve davanın kaç TL üzerinden açılması gerektiğini açıkça ortaya koymaktadır.

Sigorta şirketinin eksik ödeme yaptığı veya hiç yapmamış olduğu durumlarda Sigorta Tahkim Komisyonu nezdinde dava açılabilir veya arabulucuya gidilebilir. Arabulucuda anlaşılamadığı takdirde adliye mahkemelerinde dava açılması mümkündür.

Sigorta Tahkim Komisyonu veya Mahkeme tarafından verilen kararlar ilamlı icra takibi ile infaz edilebilir. Böylelikle tazminat sahibi olan kişi hakkını en sonunda cebri icra yoluyla tahsil etmiş olur.

Karayolları Trafik Kanunu’nun 97nci maddesi gereğince zarar gören gerçek ya da tüzel kişilerin dava yoluna gitmeden önce zarara sebep olan/kusurlu bulunan aracın zorunlu mali sorumluluk sigorta poliçesini (Trafik Sigortasını) düzenleyen sigorta şirketine yazılı bir başvuruda bulunması gerekmektedir. Sigorta şirketine gönderilen bu talep yazısına uygulamada araç değer kaybı başvurusu adı verilmektedir. 

Araç Değer Kaybı Yaş Sınırı

Araç değer kaybı tazminatı başvurusunda veya tahsili sürecinde aracın yaşı ile ilgili olarak herhangi bir yaş sınırı bulunmamaktadır. 1 yaşındaki araç içinde 5 yaşındaki araç içinde 12 yaşındaki araç içinde başvuru yapılması mümkündür. Yaş sınırı olmamakla birlikte uygulamada araç değer kaybı hesaplama formülünden kaynaklı olarak aracın yaşının önemi dolaylı olarak ortaya çıkmaktadır.

Takdir edersiniz ki her bir yeni araç yaşlandıkça, km artıkça piyasa rayici de düşmektedir. Hal böyle iken antika araçları bir kenara bırakacak olursak 2 yaşındaki bir araç ile 5 yaşındaki aynı marka model aracın piyasa rayiç fiyatları da aynı olmayacaktır. Piyasa rayici yüksek olan bir araçta ortaya çıkan hasar neticesinde meydana gelen değer kaybı yüksek olurken piyasa rayici düşük olan aracın değer kaybı ise daha düşük olacaktır. Bir kez daha söyleyecek olursak yaş sınırı olmamakla birlikte araçların yaşlarının aracın fiyatı bağlamında etkisi söz konusu olduğundan değer kaybı hesaplamasında da etkisi mevcuttur.

Araç değer kaybı davası
Araç Değer Kaybı Davası - Araç Değer Kaybı Nasıl Alınır, Değer Kaybı Talebi Şartları 10

Araç Değer Kaybı Davası Zamanaşımı Süresi

Araç değer kaybı davası zamanaşımı süresi zarar ve ziyanın öğrenildiği tarihten itibaren başlayarak iki yıldır. Son iki yıl içerisinde bir kazaya karışmışsanız ve tam %100 kusurlu değilseniz araç değer kaybı tazminatını dava açarak alabilirsiniz.

Araç değer kaybı davası, baştan sona uzmanlık gerektiren bir süreçtir. Bu davaların açılmasından önce profesyonel bir motorlu kara araçları değer kaybı eksperinden alınacak rapor hayati önemdedir. Alıncak bu rapor hukuki başvuru ve dava sürecinde yol gösterici olacaktır.

Sigorta Tahkim Komisyonu  veya Asliye Ticaret Mahkemesi nezdinde açılan araç değer kaybı davasını da  bir avukat tarafından yürütülmesi oldukça önemlidir.

İkame Araç Bedeli 2024

İkame araç bedeli, gerçekleşen çift taraflı bir trafik kazası sonucunda aracı hasara uğrayan kişinin aracından mahrum kaldığı süre boyunca bir araç kiraladığı varsayılarak kendisine ödenen maddi tazminattır. İkame araç bedeli tazminatı, Yargıtay’ın bugüne kadar ortaya koyduğu kararlar neticesinde yerleşik bir tazminat türü olarak günümüzde yerini almıştır.
İkame araç bedeli şartları şunlardır:

  • Gerçekleşen kazada %100 kusurlu olmamak,
  • Aracınızın kazada hasar görmüş olması,
  • Aracınızdan hasar nedeniyle en az bir gün mahrum kalmış olmak gerekmektedir.

İkame araç bedeli hesaplaması yapılırken aracınızın markası, modeli ve yaşı dikkate alınarak piyasa rayici çerçevesinde eş değer bir aracın kiralama bedeli dikkate alınır. Kiralama gün sayısı hesaplanırken ise hasara uğrayan aracın ortalama onarım gün sayısı dikkate alınmaktadır. Sadece tampon boyaması ortalama 4 gün iken, kapı ve tampon boyama düzeltme 7 gün olarak uygulamada karşımıza çıkmaktadır.

İkame araç bedeli tıpkı ticari kazanç kaybı, iş gücü kaybı gibi bir yansıma zarar olduğu için Trafik Sigortası Genel Şartları kapsamında trafik sigortası teminat limitleri dışında tutulmuştur. Başka bir ifade ile ikame araç bedelini kusurlu olan karşı tarafın sigorta şirketi ödemeyecektir. İkame araç bedelini kusurlu olan aracın sahibi ve şoföründen müştereken ve müteselsilen tahsil etmek gerekmektedir.

Ayrıca ikame araç bedeli tazminatını alırken aracınızın kasko sigorta olup olmadığı, kaskodan araç alıp almadığınız gibi konuların bir önemi yoktur. Çünkü kasko poliçesi sizin kendiniz tarafından kendinizi güvenceye almak için yapılmış olan bir sigortadır. İkame araç bedelini ise kazaya karışan üçüncü kişi kendi cebinden karşılamak zorundadır. Siz kaskodan 3 hafta araba alsanız da yine bu tazminatınızı alabilirsiniz. Öyle ki çok sevdiğiniz arabanız artık evinizin önünde değil tamircidedir. İkame araç bedeli tazminatınızı icra takibi ya da dava açarak tahsil edebilirsiniz.

Araç değer kaybı nedir ?

Araç değer kaybı, trafik kazası sonucunda hasar gören araçta piyasa rayicine göre oluşan değer düşüklüğüdür.

Araç Değer Kaybı Davası Nasıl Açılır ?

Araç değer kaybı davası, sigorta şirketine ihtar çekip temerrüte düşürdükten sonra Asliye Ticaret Mahkemesi’nde veya Sigorta Tahkim Komisyonu nezdinde açılır.

Araç Değer Kaybı Nasıl Alınır ?

Araç değer kaybı sigorta şirketine başvuru yaparak veya sigorta şirketine dava açarak alınır.

Araç Değer Kaybı Avukatı Ücretleri 2024 Yılında Hangi Aralıklardadır?

Araç Değer Kaybı Avukat Ücreti uygulamada alınan tazminat üzerinden bir yüzdeye dayanmaktadır. Bu nedenle değer kaybı miktarına bağlı olarak alt limit üst limit belirlenir.

“Araç Değer Kaybı Davası – Araç Değer Kaybı Nasıl Alınır, Değer Kaybı Talebi Şartları” üzerine 71 yorum

  1. Merhaba,

    Avukat bey ben araç değer kaybı davası açmak istiyorum. Bundan 2 ay önce park halindeki aracıma vurdular ve aracımın sağ iki kapısı değişti, sağ ön ve arka çamurlukları ise onarıldı. 15.000,00TL’ye yakın tamir bedeli çıktı. Aracım Opel Astra 2014 model 55.000km ‘de değer kaybı almak için ne yapabiliriz. Makaleniz çok hoşuma gitti. Bu alanda çalışıyorsunuz sanırım. Bana yardımcı olabilir misiniz?

    Şimdiden yardımlarınız için teşekkür ederim.

    Yanıtla
    • Merhaba Burak Bey,

      Anlatımınızdan anlaşıldığı üzere gerçekleşen trafik kazası sonucunda aracınızın değer kaybı unsurlarını taşıdığı görülmektedir. 2015 yılında yayınlanan Trafik Sigortası Genel Şartları’na göre karşı tarafın kusurlu olan aracın trafik sigortasından araç değer kaybı tahsil edilebilir.

      Yanıtla
  2. Benim aracıma ışıklarda kırmızı ışıklarda beklerken arkadan gelen araç duramayıp vurdu. Kaza yerinde kendimiz tutanak tuttuk. Benim aracım 25.000KM olan 2016 model passat bagaj kapağı ve tampon değişti.. Değer kaybı davası açabilir miyim? Ne kadar para alabiliriz.

    Yanıtla
    • Merhaba Mustafa Bey,

      Anlatımınızdan anlaşıldığı üzere gerçekleşen trafik kazası sonucunda aracınızın değer kaybı unsurlarını taşıdığı görülmektedir. 2015 yılında yayınlanan Trafik Sigortası Genel Şartları’na göre karşı tarafın kusurlu olan aracın trafik sigortasından araç değer kaybı tahsil edilebilir. Araç değer kaybı tazminatınızın ne kadar olacağı hususu hakkında ekspertiz raporu tanzim ettirilerek öğrenilecektir.

      Saygılarımızla

      Yanıtla
  3. Avukat bey,
    Yazınız için öncelikle teşekkür ederiz. Bu yazınızla alakalı olarak başımdan geçen bir olayı size aktarmak istiyorum. 22.11.2017 tarihinde benim aracım 32.000,00TL’lik hasara maruz kaldı karşı tarafın sigorta poliçesi 33.000,00TL karşılıyormuş. Ben değer kaybını nasıl alırım. Aracım Mercedes c180 2017 model kaza zamanında 8.000km deydi.
    İvedi geri dönüşünüzü bekliyorum.

    Yanıtla
    • Merhaba Mete Bey,

      Öncelikle kazanız için geçmiş olsun dileklerimizi sunuyoruz.
      Öncelikle alanında profesyonel bir eksperden araç değer kaybının tespitine ilişkin bir rapor düzenlettirmek gerekmekte. Araç değer kaybının tespitinden sonra poliçe teminat limitinden kalan 1.000 TL için sigorta şirketine başvurmak mümkündür. Bakiye kalan değer kaybı için ise araç sahibine ve şoföre dava açılması mümkündür.

      Ayrıca ikame araç bedelini de araç sahibinden ve şoföründen dava yoluyla tahsil edebilirsiniz.

      Saygılarımla

      Yanıtla
  4. Merhaba,

    Benim çok önemli bir sorum var. Benim 2017 Opel Astra aracımda 15.000TL hasar oldu. Sigorta şirketi ise bana yalnızca 4.000 TL ödedi. Ben dava açmak istiyorum. Yardımcı olur musunuz?

    Yanıtla
    • Merhaba Ramazan Bey,

      Bahsettiğiniz sorunlar ne yazık ki sigorta şirketleri ile mağdur araç sahipleri arasında sıkça yaşanmaktadır. Ekspertiz raporu incelemesi sonucunda bakiye alacak olup olmadığı ortaya çıkacaktır.

      Saygılarımla

      Yanıtla
      • Merhaba Fatih Bey
        2016 yılında Rahmetli babam üzerine ötv indirimli bir araç satın alındı. Babam rahmetli olunca araç 4 kardeşe ve anneme miras olarak kaldı. 3 ay önce kardeşlerden biri araç ile direksiyon hakimiyetini kaybederek tek taraflı kaza yaptı. Arabanın durumu berbat eğer kasko olsaydı pert verirlerdi. Kardeşlerden ikisinin 180.000 TL toplamda vergi borçları olduğu için araç üzerinde haciz var.Şimdi benim sorum şu şekilde Ben arabanın satılmasını istiyorum fakat vergi borcu olduğu için vergi dairesi diyor ki araç için takdir değerini çıkartın bizde araç takdir değerindeki fiyat üzerinden vergi dairesine ne kadar ödeme yapmanız gerekiyor hesaplama yapalım ödeyin haciz’i kaldıralım diyorlar. Ben takdir değerini mahkemeden mi talep etmem gerekiyor ? Diğer bir sorum ise tek taraflı yapılan kazalarda Zorunlu Mali Trafik sigortası hasarları karşilarmi dava açarsak kazanma şansımız nedir. Teşekkürler iyi çalışmalar dilerim

        Yanıtla
  5. Benim arabama geçen ay park halinde evin önündeyken vurup kaçmışlar. Önce aracı kaskodan yaptırı-dım. Daha sonra polis güvenlik kamerasından arabanın sahibine şoföre ulaştı. Bu adamların ifadesi de alınmış. Ben şimdi araç değer kaybı alabilir miyim? Ne yapmalıyız?

    Yanıtla
    • Merhaba Hanifi Bey,

      Araç değer kaybı hesaplamasında kusur dağılımı, hasarlı aracın markası, modeli, yaşı, kilometresi, hasar geçmişi, hasarın durumu gibi etkenler önem arz etmektedir. Bu çerçevede aracınızın kilometresi 165.000km altındaysa ve aynı bölgeden de daha önceden hasarı bulunmuyorsa teorik olarak değer kaybı yaşadığı varsayılacaktır.

      Saygılarımla

      Yanıtla
      • Avukat bey cevap verdiğiniz için teşekkür ederim.
        Benim aracım 2015 model passat ve 55.000 kilometredeydi. Aracımın daha önceden herhangi bir kazası yoktu. Sol arka çamurluk ve tampon değişti, sol arka kapıda işlem yapıldı. 14.000TL hasar bedeli çıktı. Ne kadar değer kaybı alırım?

        Yanıtla
        • Hanifi bey,

          2015 yılında yayınlanan Trafik Sigortası Genel Şartları’nın ekinde araç değer kaybı hesaplama cetveli mevcuttur. Araç değer kaybı hesaplamaları burada belirtilen denkleme göre yapılmaktadır. Aracınızın hasarına ilişkin detaylı ekspertiz raporu, hasar fotoğrafları ve onarım fotoğraflarını alanında uzman bir araç değer kaybı eksperinin görerek hesaplama yapması gerekmektedir. Bizim avukat olarak bu bağlamda bir rakam vermemiz mümkün değildir.

          Saygılarımla

          Yanıtla
  6. 3 hafta önce kavşakta kırmızı ışıkta dururken arkamdaki araç duramayıp aracıma vurdu. Aracımda toplam 12.000TL hasar ortaya çıktı. Araç değer kaybı davası açmak istiyorum.

    Yanıtla
    • Merhaba Seyhan Bey,

      Araç değer kaybı hesaplamasında kusur dağılımı, hasarlı aracın markası, modeli, yaşı, kilometresi, hasar geçmişi, hasarın durumu gibi etkenler önem arz etmektedir. Bu çerçevede kazanın oluşumu ve kusur dağılımı dikkate alındığında aracınızın kilometresi 165.000km altındaysa ve aynı bölgeden de daha önceden hasarı bulunmuyorsa teorik olarak değer kaybı yaşadığı varsayılacaktır.

      Saygılarımla

      Yanıtla
  7. Merhaba,
    Karşı tarafın geçen hafta biz kırmızı ışıkta beklerken arkamızdan gelip vurdu. 20.000TL’ye yakın hasar çıktı. Kaskom vardı ve hasarı karşılayacak ancak araç değer kaybını nasıl alacağımı bilmiyorum. vuran aracın sürücüsü ehliyetsiz ve alkollüydü. Ayrıca vuran aracın da sigortası yoktu. Yardımlarınızı istirham ediyorum.

    Yanıtla
    • Merhaba Uğur Bey,

      Öncelikle kazanız için geçmiş olsun. Görülen trafik kazalarındaki en talihsiz durumlardan birisi le karşı kaşıyasınız diyebiliriz. Kusurlu aracın trafik sigortasının olmaması mağdurların başını ne yazıkki ağrıtıyor. Yine şanlısınız ki zamanında aracınıza kasko yaptırmışsınız.

      Hasar onarımı yönünden kaskonuz gerekeni yapacaktır. Araç değer kaybı yönünden ise asliye hukuk mahkemesinde kusurlu araç sürücüsüne ve araç sahibine dava açmanız gerekiyor. Bu davalar Sigorta Tahkim Komisyonu’ndaki yargılamaya göre ister istemez bir tık daha uzun sürüyor. Bu yargılama sonucunda aracınızda oluşan değer kaybını ayrıca talep etmeniz halinde ikame araç bedeli tahsiline ilişkin karar almanız mümkündür. Bu kararı icra müdürlüğünde ilamlı icra takibi yaparak alacağınızı tahsil edebilirsiniz.
      Saygılarımızla

      Yanıtla
  8. Merhabalar,

    Aracıma park halindeyken alkollü bir taksi şoförü vurup kaçıyor. Polis çağırdım ve tutanak tutturdum. Kamera kayıtları incelenerek araç sahibine ulaştık. Aracım ciddi hasar gördüğünden dolayı perte çıkma ihtimali olduğu bilgisini verdi sigorta şirketi. Ancak taksinin sahibi kazalı aracı ucuza almak istiyor. Ben de bundan dolayı zarar edeceğim için satış yapmak istemiyorum. Aracımın hem hasar masrafları için hem de değer kaybı için dava açabilir miyiz?

    Yardımcılarınız için şimdiden teşekkür ederim.

    Yanıtla
    • Merhabalar Murat Bey,

      Öncelikle kazanız için geçmiş olsun temennilerimizi sunuyoruz.Aracınızın perte çıkması ya da onarım görmesine göre hukuki süreç değişiklik arz edecektir. Bu çerçevede tarafınıza yardımcı olabiliriz. Aracın pert total (tam hasar) işlemi görmesi halinde rayiç bedeli davası ve ikame araç bedeli davası açılabileceği gibi aracınızın onarım görmesi sonucunda oluşacak olan araç değer kaybını ve ikame araç bedelini dava yoluyla almak mümkündür.

      Saygılarımla

      Yanıtla
  9. Avukat Bey,
    Geçtiğimiz yıl bir zincirleme kazada, dolmuşta yolculuk yapan annemin kolu kırılıyor. Hastaneden kaza kaynaklı olarak raporlarımız elimizde mevcut. Kolu alçıya alındığı için şikayetçi olmamıştık. Ama şimdi annem kolunu kullanamaz hale geldi ve ameliyat olacak. Bununla ilgili sigorta şirketini dava edebilirim miyim?

    Yanıtla
    • Merhaba Umut bey,

      Öncelikle kazanız için geçmiş olsun. Umarız anneniz en kısa sürede sağlığına kavuşur.
      Annemizde oluşan kalıcı sakatlık için maddi ve manevi tazminat davası açılabilir. Maddi tazminat davasını sigorta şirketine ve kusurlu araç maliki ile şoförüne yöneltebilecekken manevi tazminat davası ise yalnızca kusurlu araç maliki ile şoförüne yöneltebilecektir.
      Saygılarımızla

      Yanıtla
  10. Merhabalar Avukat Bey, Benim 2017 Temmuz ayında bir kazam mevcut. Karşı taraf %100 kusurlu, o zaman karşı tarafın sigortası arabamın hasarlarını yaptırmıştı. Ama değer kaybı için herhangi bir işlem yaptırmamıştım, böyle bir hakkımın olduğunu yeni öğrendim. Zaman aşımı süresine kadar dava sonuçlanır mı? Ona göre bilgi verebilir misiniz? Teşekkürler.

    Yanıtla
    • Merhaba Banu hanım,

      Araç değer kaybı ve ikame araç bedeli davalarında haksız fiil zamanaşımı olan iki yıl geçerlidir. Zararın öğrenildiği tarihten itibaren iki yıl içerisinde dava açma hakkınız mevcuttur. Bununla birlikte kazanın 2017’de olduğunu belirtmişsiniz. Tam tarih belirtilmesi halinde zamanaşımı net olarak hesapalanabilecektir. Ancak az bir zaman kaldığını söylemek mümkündür.

      Hukuk muhakemeleri kanunu gereği bu ve benzeri davalar kısmi olarak açılabileceği gibi zarar tamamen dava dilekçesinde toplu olarak da istenebilmektedir. Araç değer kaybı ekspertiz raporu ile araç değer kaybı bedeli net olarak ortaya konduktan sonra süresi içerisinde açılan bir davada sorun yaşanmayacaktır. Daha önce de bahsettiğimiz üzere sigorta tahkim komisyonunda açılan davaların adliye mahkemelerine göre oldukça kısa sürede sonuçlandığını tekrar hatırlatmak isteriz.

      Saygılarımızla

      Yanıtla
  11. İyi Günler, 2018 Eylül ayında zincirleme bir trafik kazasına karıştım, 2 araç kusursuzken, diğer araç %100 kusurlu. Aracımızın hasarını kusurlu aracın sigortası karşıladı. Kusursuz araçlardan diğeri değer kaybı için sigorta şirketine başvuru yaptığında çok düşük bir tutar ödemiş. Aracımda 17bin TL’lik bir hasar kaydı mevcuttur. Düşük bir tutar ödenecekse hiç uğraşmak istemiyorum. Ne kadar bir değer kaybı alabilirim? Kontrol sağlayabilir misiniz?

    Yanıtla
    • Merhaba Tekin bey,

      Öncelikle kazanız için çok geçmiş olsun. Araç değer kaybı 2015 yılında yayınlanan Trafik Sigortası Genel Şartları ekinde bulunan araç değer kaybı hesaplama cetveli çerçevesinde hesaplanmaktadır. Bu çerçevede her aracın uğramış olduğu hasara göre de değer kaybı farklılık arz etmektedir. Bu çerçevede aracınızın hasar dosyası incelenmeden net bir cevap vermek doğru olmayacaktır. Öte yandan 17.000TL’lik yüksek bir hasardan şartlar sağlandığı takdirde ciddi bir değer kaybı tazminatı çıkması muhtemeldir.

      Saygılarımızla

      Yanıtla
  12. 2018 model Toyota Corolla aracım satın aldıktan birkaç ay sonra 2018 yılının Aralık ayında aracıma çarpıldı. Arabamın kilometresi yaklaşık olarak 5 bin kilometredeydi. Aracımın değer kaybı tahsil etmek istiyorum. Bu konuda bir aracı danışman şirket olduğunu öğrendim ama ana güven vermediler. Değer kaybını yüksek bir şekilde tahsil edecek bir Avukat ile çalışmak istiyorum.

    Yanıtla
    • Merhaba Sezin Bey,

      Tahancı Hukuk Bürosu avukatları alanında uzman ve yetkin kişilerden oluşmaktadır. Büromuzda sıklıkla trafik kazasından kaynaklı tazminat davaları üzerinde çalışılmaktadır. Bu çerçevede çalışan dava tiplerinden birisi de araç değer kaybı davalarıdır. Müvekkillerimizin uğramış oldukları zararı en iyi şekilde tazmine etmek bizim için bir görevdir.

      Saygılarımızla

      Yanıtla
  13. Merhaba. Benim arabama 2 ay önce döner kavşaktan düz devam ederken park halinden yola çıkan bir araç sağ arka taraftan çarptı. Kaza raporunda % 75 karşı taraf ve %25 bizim araca kusur verildi. Aracım 2007 model Corolla ve 147.000 km de. Kaza sonrası kaskodan sağ arka kapı sacı, jant, lastik değişti tamponda onarım yapıldı. Toplamda 7.119 tl tramer kaydı oluştu. Bu arada aracın daha önce hiçbir değişeni yok. Öncelikle tereddüt ettiğim bir nokta araba yaş itibariyle 10 yaş üstü olduğu için değer kaybı bedeli alabilir miyim?

    Yanıtla
    • Merhaba Ferudun bey,

      Öncelikle kazanız için çok geçmiş olsun. Araç değer kaybı 2015 yılında yayınlanan Trafik Sigortası Genel Şartları ekinde bulunan araç değer kaybı hesaplama cetveli çerçevesinde hesaplanmaktadır. Ancak aracın yaşının yüksek olması, aracın kilometresinin 165.000 kilometreden yüksek olması ve sürücünün kusurlu olduğu durumlarda değer kaybı alınamamaktadır. Bu şartlar içerisinde aracınızın değer kaybı alma ihtimali çok düşüktür.
      Saygılarımızla

      Saygılarımızla

      Yanıtla
    • Yaptığım kaza sonucu aracım kendi isteğim üzerine perte çıkartıldı, kaskomdan araç bedelimi kendi isteğimle perte çıkarttığım içim 50000 TL kadar eksik aldım. Kazaya karışan diğer araçtan değer kaybını alabilirmiyim

      Yanıtla
  14. 2015 mayıs ayında karıştığım kazadan dolayı tamir süresinden doğan gün kaybı bedeli ile ilgili tarafıma 24 haziran 2019 da ilamsız takipte ödeme emri geldi. Zaman aşımı süresi ne kadardır. karşı taraf aracını yetkili serviste sigortamdan yaptırmıştır ve servis tarafından ikame araç hizmeti zaten verilmektedir. 1 haziran 2016 tarihinde 5,700 tl araç değer kaybı sigortamdan tahsil edilmiştir. İtiraz edebilirmiyim.

    Yanıtla
  15. İyi günler. Aracımız kaza sonrası ağır hasarlı olarak tramere işlenecek ve 24.000₺lik bir onarım söz konusudur. Araç yapıldı değer düşüklüğü için eksper raporu tutuldu. 7.550₺ lira tespit edilen değer düşüklüğüne karşı sigorta 1.550₺ ödedi. Ne yapılabilir? Teşekkürler

    Yanıtla
    • Merhaba Hakan Bey,

      Öncelikle geçmiş olsun. Araç değer kaybı konusu oldukça teknik bir meseledir. Her ne kadar birden fazla hesaplama formülleri olsa da şu an hukuken geçerli olan hesaplama 2015 yılında yayınlanan KTK Genel Şartları’na göre yapılan ZMMS1 hesaplamasıdır. Bu çerçevede değer kaybınızın hesaplanarak dava yoluna girişilmesi gerekmektedir.

      Yanıtla
  16. Merhaba,

    Bayramın ilk günü aracımıza vurdular. Değer kaybı almak istiyoruz. Yardımcı olur musunuz?

    Teşekkürler

    Yanıtla
  17. Merhaba avukat bey tarafıma değer kaybı davası açıldı kazandı ve sigortamdan alması İçin gerekli yolu çizdik ama hatasız olarak mahkemeye sunulan davacının araçı aynı parçası daha önceki tarihde değişim yapılmış sigortam değer kaybı ücretini red edip konuyu kapattı şimdi ise kendi şahsıma hak mahrumiyeti davası açmış nasıl bir yol çizebilirim

    Yanıtla
    • Merhaba Hüseyin Bey,

      Hakkınızda açılan ilk dava sürecinde sigorta şirketine mahkeme kanalıyla ihbarda bulunuldu mu? Bulunuldu ise sigorta şirketinin bu iddiası yersiz olacaktır ancak ne yazık ki uygulamada bahsettiğiniz hususlarda sorunlar yaşanmaktadır.

      Saygılarımla

      Yanıtla
  18. Bir avm nin otoparkında aracım otomatik yıkama makinesinde yıkanırken öndeki araca çarptı ve öndeki araçta yıkama makinesine çarpıp hasarı oluştu. Tramer %100 beni hatalı buldu. Aracım trafik sigortası ve kasko sigortası var. Trafik sigortam Karşı tarafın değer kaybını karşılarmı?

    Yanıtla
  19. Merhabalar trafik sıkıştı duramayıp öndeki araca tamponundan çarptım.Gerekli evrakları yaptık ve ayrıldık.3 ay sonra çarptığım aracın sahibi bana ulaştı.Aracına yan sanayi parça takıldığını bu süre zarfında experle tam anlamıyla anlaşamadıklarını ve sigorta şirketinin servise henüz ödeme yapmadığı için aracını senet vererek çıkarttığını ,serviste yapılan işlemlerden memnun kalmadığı için canının sıkıldığını ifade etti.
    Ve değer kaybı için benden 2500 lira kadar para talep etti.Üstü kapalı tehdit etti.Ben de veremeyeceğimi söyledim.Şahsıma karşı değer kaybı davası açabilir mi? Yoksa sigorta şirketine mi açar ? hukuki süreç nasıl olur ?

    Yanıtla
  20. merhaba iyi günler
    yaklaşık 4 ay önce aracımıza arkadan çarptılar
    karşı taraf %100 kusurlu
    ancak biz kazadan sonra aracı yaptırıp sattık ve değer kaybı da almadık
    aracı sattıktan sonra değer kaybı başvurusu yapabiliyor muyuz
    yardımcı olursanız sevinirim ona göre hareket edelim.

    Yanıtla
  21. Merhaba, aracım perte çıktı. Sigorta sirketim deger kaybinin tarafima odenmedigini beyan etti. Kasım 2020 ayında Deger kaybi icin karsi tarafin sigorta sirketine basvuruda bulundum. Ancak 165.000 km sınırı bahane edilerek basvurum olumsuz sonuclandi. Yeni AYM kararina istinaden hatali bir sonuc aldigimin bilincindeyim ancak aracın perte cikmis olmasi sonucu degistirecek midir? İyi calismalar

    Yanıtla
  22. merhaba iyi günler 2019 kasım ayında gerçekleşen trafik kazasında karşı taraf %100 kusurlu bulundu 2020 aralık ayında değer kaybı için başvuruda bulunduk ama sigorta şirketi km yüksek gerekçesi göstererek red etti. kaza tarihinde aracın km si yaklaşık olarak 200000 civarında idi şimdi ben sigorta tahkim komisyonuna başvursam yani dava açsam kazanabilir miyim yardımcı olursanız sevinirim teşekkürler

    Yanıtla
  23. Merhabalar Avukat bey,
    21.01.2021 tarihinde kaza yaptım,kusur bendeydi sigortam var fakat Temmuz 2023 de İKAME ARAÇ BEDELİNİNİN TAHSİLİ diye icradan tarafıma 1035 TL borç geldi.İKAME araç bedelinin tahsilini sigorta şirketleri ödemiyorlar mı.Teşekkürler

    Yanıtla
  24. Merhabalar. Sıfır aldığım aracıma 10 gün sonra çarptılar. Aracımda 39.000 liralık hasar kaydı mevcut. Sigorta şirketine vermiş olduğum dilekçeye istinaden 2.500 lira değer kaybı ödemesi yaptılar, poliçe limitinden dolayı. Amatörce sigorta tahkim kuruluna başvurdum Red cevabı geldi limit den dolayı birde 850 liralık masraf çıkardılar 🤭 ne yapmam gerekiyor benim yani Allahtan suçlu olan taraf değilmişim, haklı olmama rağmen yine bana masraf çıktı 💆‍♂️

    Yanıtla
  25. Merhaba ben 07.01.2021 tarihinde bir kaza geçirdim, karşı tarafın sigortası olmadığı için kaza yerinden kaçtı ben de polise tutanak tutturup değerkaybı için dava açtım şu an dava süreci devam ediyor. Aracımı maddi sebeplerden dolayı satmam gerekiyor bu durumda davayı kazanmam durumunda değerkaybını alabilir miyim yoksa aracı sattığım için farklı bir durum olur mu? Şimdiden teşekkürler.

    Yanıtla
  26. MERHABA 2023 DE KAZA YAPTIM KIRMIZI IŞIKTA GEÇEN ARAÇ BENİM KULLANDIĞIM ARACA ÇARPTI.POLİS TUTANAKTA İKİ TARAFA %50 YAZMIŞ.EDS GÖRÜNTÜLERİNDE %100 KARŞI TARAF SUÇLU BU DURUMDA EDS GÖRÜNTÜLERİYLE NEREYE BAŞVURU YAPMALIYIM.ARACIMIN DEĞER KAYBINI ALAYIM

    Yanıtla
  27. MERHABA, ENGELLİ ARACI OLARAK ALINAN ARAÇLARDA KAZA DURUMUNDA DEĞER KAYBI HESAPLANIRKEN ARACIN RAYİÇ BEDELİ ÖTV’SİZ BEDELİ Mİ BAZ ALINMALI YOKSA NORMAL ARAÇ RAYİÇ BEDELİ OLARAK MI ALINMALI?YARGITAY KARARI VAR MIDIR BU KONU HAKKINDA? TEŞEKKÜR EDERİM…

    Yanıtla
  28. Selamlar iyi çalışmalar. Ben 2 nisan 2023 de maddi hasarlı bir kazaya karıştım ve raoorda % 100 Ben suçluyum. Aradan 4 ay geçti ve karşı taraf aracını satmış ve benim sugortadan 7.500 TL.deger kaybı parası almış. Şimdi ise benden 20.000 TL.deger kaybı parası istiyor. Avukatı bu parayı vermezsem eğer dava açacaklarını söylüyor. Benim sigortadan 7500 TL almasına rağmen bu konuda bana dava açabilirlermi acarlarsa Ben bu parayı ödemek zorunda kalirmiyim.
    Şimdiden çok teşekkür ediyorum 🙏🏻

    Yanıtla
  29. Sigorta şirketine noter aracılığı ile yapılan başvurunun ekine kaza tutanağı vs. eklenmediği için dava şartının yerine gelmediği gerekçesi ile komisyon başvurumun reddine karar verildi. Verilen karar kesin. Usul eksikliği giderilip yeniden komisyon başvurusu yapılabilir mi, yoksa dava yoluna mı başvurmak gerekir ?

    Yanıtla
  30. Merhaba kolay gelsin, 01.01.2023 tarihinde kaza yaptım. Araç gizli buzda kaydı ve duran araca çarptım. Kusur yüzde 100 bana verildi. Karşı taraf sigorta şirketime değer kaybı davası açmış. Öğrendiğim kadarıyla 2 – 3 bin tl gibi bir şey ödemiş. Bu miktarı yetersiz bulan karşı taraf bana da dava açtı. Ve Sigorta Tahkim Kurulu benim 10 bin tl ödememe hükmetti. Ben de ödedim. Ödediğim bu miktarı kasko ya da sigorta şirketime rücu etmem mümkün mü, ne yapmam gerekiyor?

    Yanıtla
  31. Merhaba,

    2021 kasım ayında fırtınada evimin önündeki park halindeki aracımın üzerine yan binanın çatısı uçtu, polis tutanağı tuttuk ve aracımı kendi kaskomdan yaptırdım fakat değer kaybı ile ilgili bir şey yapmadık, şu aşamada değer kaybı ile ilgili yapabileceğimiz bir şey var mı ?

    Yanıtla
  32. Merhabalar,
    Ben 2019 yılında maddi hasarlı kaza yaptım karşı taraf suçlu avukata vekalet verdim avukat değer kaybını almış ama bana hiç bir ücret yatırmadı ne yapmam gerekiyor.
    teşekkürler.

    Yanıtla
  33. Merhaba Fatih Bey, trafik kazasında aracımda Eksper değer kaybını belirledi fakat tutarı düşük buldum. Sbm üzerinden itiraz edip yeniden eksper atarsam ilk belirlenen değer kaybı miktarında düşüş olur mu? Yani aleyhime bir durum söz konusu mu?

    Teşekkürler.
    İyi çalışmalar dilerim.

    Yanıtla
  34. Merhabalar.
    Evin önünde park halindeyken sel hasarı almış olan araçlar için de kasko şirketine değer kaybı davası açılabiliyor mu?
    Teşekkürler.

    Yanıtla
  35. Merhaba Fatih Bey,

    2022 yılında kaza yaptım ve karşı taraf %100 kusurlu bulundu ve dava hala sonuçlanmadı son duruşma 28.05.2024 tarihinde olacak yani kaza üzerinden tam 2 yıl geçmiş olacak geçen bu 2 yıllık sürenin mağduriyet tazminatı söz konusu mudur ?

    Yanıtla

Yorum yapın

Call Now Button