Hukuki Makaleler

ARAÇ DEĞER KAYBI DAVA DİLEKÇESİ ÖRNEĞİ

ARAÇ DEĞER KAYBI DAVA DİLEKÇESİ ÖRNEĞİ - tahanci.av.tr

Araç değer kaybı, trafik kazası sonrası onarım görmüş bir aracın ikinci el piyasa değerindeki düşüşü ifade eder. Bu kaybın sigorta şirketi ve/veya kusurlu taraftan tazmini için açılan davalarda, ARAÇ DEĞER KAYBI DAVA DİLEKÇESİ ÖRNEĞİ arayanlar için standart ve hukuka uygun bir metin iskeleti şarttır. Aşağıdaki çalışmada; Asliye Ticaret/Asliye Hukuk mahkemesine hitap, HMK m. 119 dilekçe unsurları, HMK m. 107 uyarınca belirsiz alacak kurgusu, KTK m. 88 ve Z.M.S.S. teminatı çerçevesinde sorumluluk, ticari/avans faizi talebi ile dava şartı arabuluculuk ve başvuru/temerrüt süreci gibi kritik başlıklar adım adım ele alınacaktır. Metin, pratik kullanım için araç değer kaybı davası ve değer kaybı davası süreçlerinde ihtiyaç duyulan bölümleri hazır kalıplarla sunarken; olayın özelliğine göre bilirkişi incelemesi, kusur oranları, onarım süresi nedeniyle kazanç kaybı ve müteselsil sorumluluk gibi noktaların nasıl formüle edileceğini de göstermeyi amaçlar.

ARAÇ DEĞER KAYBI DAVA DİLEKÇESİ ÖRNEĞİ -1

NÖBETÇİ ASLİYE HUKUK MAHKEMESİ’NE
(Asliye Ticaret Mahkemesi sıfatıyla)

DAVACI : …/T.C. No: …, Adres: …
VEKİLİ : Av. …, Baro Sicil No: …, Adres: …, UETS: …
DAVALI(lar) : … Sigorta A.Ş. (Z.M.S.S. düzenleyeni) – Adres: … / … (ve/veya kusurlu sürücü ve araç maliki)
KONU : Fazlaya ilişkin haklarımız saklı kalmak kaydıyla HMK m.107 kapsamında belirsiz alacak davası olarak; şimdilik … TL araç değer kaybı ile (varsa) onarım süresine bağlı kazanç kaybının olay/temerrüt tarihinden itibaren işleyecek ticari/avans faizi ile birlikte KTK m.88 uyarınca davalılardan müteselsilen tahsili talebimizdir.
HARCA ESAS DEĞER : Şimdilik … TL

AÇIKLAMALAR

  1. Kaza ve kusur durumu: Müvekkilin … plaka sayılı aracı …/…/… tarihinde …/… adresinde trafik kazasına karışmış; … plaka sayılı araç tam/üstün kusurla müvekkil aracına çarpmıştır. Müvekkil sürücünün kusuru yoktur. Olay Trafik Kaza Tespit Tutanağı ve fotoğraflarla sabittir.
  2. Değer kaybı gerçeği: Müvekkilin aracı kaza öncesinde hasarsız/orijinal iken; kaza sonrası parça değişimi/onarım/boya görmüş ve bu sebeple ikinci el piyasa rayiç değeri düşmüştür. Bu düşüş gerçek zarar kalemidir ve Z.M.S.S. teminatı kapsamındadır.
  3. Sigorta başvurusu ve temerrüt: …/…/… tarihinde davalı … Sigorta A.Ş.’ye Z.M.S.S. poliçesi kapsamında başvuru yapılmış; dosya no: . Başvuruya rağmen yasal sürede ödeme yapılmamış/eksik ödeme yapılmıştır. Bu nedenle temerrüt gerçekleşmiştir. Ayrıca dava şartı arabuluculuk (varsa) …/…/… tarihli … sayılı tutanak ile sonuçsuz kalmıştır.
  4. Belirsiz alacak kurgusu: Değer kaybı tutarı, bilirkişi incelemesi ile hasarsız–kazadan sonraki rayiç karşılaştırması yapılarak hesaplanacaktır. Bu sebeple dava HMK m.107 uyarınca belirsiz alacak olarak açılmış; şimdilik … TL talep edilmekte olup raporla belirlenecek miktara göre artırma/ıslah haklarımız saklıdır.
  5. Faiz talebi: Uyuşmazlık ticari niteliktedir; TTK m.3–4 gereğince ticari/avans faizi istenir. Faizin temerrüt/olay tarihinden işletilmesine karar verilmelidir.
  6. Müteselsil sorumluluk: Zararın kusurlu sürücü, araç maliki ve Z.M.S.S. düzenleyen sigorta şirketi tarafından müteselsilen karşılanması gerekir (KTK m.88).

HUKUKİ SEBEPLER

KTK, TBK, TTK, HMK (özellikle m.119, m.107), Karayolları Trafik Yönetmeliği ve ilgili mevzuat.

DELİLLER

Trafik Kaza Tespit Tutanağı, araç ruhsatı, hasar fotoğrafları, eksper/servis kayıtları ve faturalar, Z.M.S.S. poliçesi ve genel şartlar, sigortaya başvuru evrakları/kargo teslim kaydı, arabuluculuk tutanağı, bilirkişi incelemesi, tanık beyanı ve sair yasal deliller.

SONUÇ VE İSTEM

Açıklanan nedenlerle; fazlaya ilişkin haklarımız saklı kalmak kaydıyla, şimdilik … TL araç değer kaybı (ve varsa kazanç kaybı) bedelinin temerrüt/olay tarihinden itibaren işleyecek ticari/avans faizi ile birlikte davalılardan müteselsilen tahsiline, bilirkişi ve gerekirse keşif icrasına, yargılama giderleri ile vekalet ücretinin davalılar üzerine bırakılmasına karar verilmesini saygıyla talep ederiz.
Tarih: …/…/…
Davacı Vekili
Ad–Soyad / İmza

Not: Bu araç değer kaybı dava dilekçesi örneği bir taslaktır; somut olaya göre plaka, konum, tarih, kusur, başvuru/temerrüt ve tutar alanları mutlaka özelleştirilmelidir.

ARAÇ DEĞER KAYBI DAVA DİLEKÇESİ ÖRNEĞİ -2

ANKARA NÖBETÇİ ASLİYE HUKUK MAHKEMESİ’NE

DAVACI : … / T.C. Kimlik No: …
VEKİLİ : Av. …, Baro Sicil No: …, Adres: …
DAVALILAR : … Sigorta A.Ş. – … plakalı aracın sürücüsü … – araç maliki …
KONU : Müvekkile ait … plakalı aracın, davalılardan … tarafından kullanılan … plakalı aracın kırmızı ışık ihlali sonucu çarpması sebebiyle oluşan araç değer kaybının ve kazanç kaybının tespiti ve tazmini talebidir.
HARCA ESAS DEĞER : 200,00 TL (Şimdilik)

AÇIKLAMALAR

  1. Kaza ve kusur durumu: Müvekkile ait … plakalı araç, kırmızı ışıkta durduğu esnada davalı sürücünün yönetimindeki … plakalı aracın savrularak çarpması sonucu maddi hasarlı trafik kazası meydana gelmiştir. Olay yerinde tutulan trafik kaza tespit tutanağı ve fotoğraflar dosyamızda mevcuttur. Müvekkil araç sürücüsü tamamen kusursuzdur.
  2. Sigorta poliçesi ve sorumluluk: Davalı araç, Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası (ZMSS) kapsamında … Sigorta A.Ş. tarafından sigortalanmıştır. Bu nedenle, aracın neden olduğu değer kaybı zararı, KTK m.88 uyarınca sigorta şirketi tarafından müteselsilen tazmin edilmelidir. Müvekkil taraf, zararın karşılanması için …/…/… tarihinde sigorta şirketine başvuru yapmış, ancak herhangi bir ödeme yapılmamış veya eksik ödeme yapılmıştır.
  3. Zararın niteliği: Kaza sonucunda müvekkile ait araçta yüksek miktarlı hasar meydana gelmiştir. Aracın onarımı sırasında değişen parçalar, boya işlemleri ve tramer kayıtları sebebiyle aracın ikinci el değerinde kalıcı bir düşüş yaşanmıştır. Bu düşüş, araç değer kaybı olarak nitelendirilir ve Yargıtay kararları uyarınca gerçek zarar kalemidir.
  4. Kazanç kaybı: Müvekkil aracını aktif iş hayatında kullanmaktadır. Onarım süresince araç çalıştırılamamış, bu durum kazanç kaybına yol açmıştır. Servis kayıtları ve müşteri istek formu ile bu süre belgelenmiştir. Bu nedenle, hem araç değer kaybı, hem de onarım süresince oluşan kazanç kaybı davalı taraftan talep edilmektedir.
  5. Belirsiz alacak davası: Gerçek zarar miktarının bilirkişi incelemesi sonucunda belirlenecek olması sebebiyle, işbu dava HMK m.107 uyarınca belirsiz alacak davası olarak açılmıştır. Şimdilik toplam 200,00 TL üzerinden talepte bulunulmakta, fazlaya ilişkin haklarımız saklı tutulmaktadır.

HUKUKİ SEBEPLER

HMK, TBK, KTK, TTK ve ilgili sair mevzuat hükümleri.

DELİLLER

Trafik kaza tespit tutanağı, araç ruhsatı, sigorta poliçesi örneği, hasar fotoğrafları, servis kayıtları, fatura, müşteri istek formu, bilirkişi incelemesi, tanık beyanı ve sair yasal deliller.

SONUÇ VE İSTEM

Yukarıda belirtilen nedenlerle;
Müvekkile ait … plakalı aracın, … plakalı davalı aracın çarpması sonucu meydana gelen değer kaybının ve kazanç kaybının tespiti ile HMK m.107 uyarınca şimdilik toplam 200,00 TL’nin, olay tarihinden itibaren işleyecek yasal faiziyle birlikte, davalılardan müştereken ve müteselsilen tahsiline,
yargılama giderleri ve vekalet ücretinin davalılara yükletilmesine,
karar verilmesini saygıyla arz ve talep ederiz.

Tarih: …/…/…
Davacı Vekili
Ad – Soyad / İmza

ARAÇ DEĞER KAYBI DİLEKÇESİ NASIL YAZILIR ?

Karayolları Trafik Kanunu’nun 97.maddesi uyarınca; motorlu araç kazası sonucunda aracın meydana gelen değer kaybını tazmin etmek isteyen vatandaşlarımız önce kazadaki kusurlu aracın zorunlu mali mesuliyet sigortasını poliçe eden sigorta şirketine yazılı olarak başvurmak zorundadırlar. Ardından ilgili sigorta şirketi cevap vermez ise yahut sigorta şirketinin verdiği cevap tatmin edici değilse bir sonraki aşamaya geçilir. Asliye Ticaret Mahkemesi’nde dava açmak yahut 5684 sayılı Sigortacılık Kanunu uyarınca Sigorta Tahkim Komisyonu’na başvuruda bulunmak.

Asliye Ticaret Mahkemesi’nde veya Asliye Ticaret Mahkemesi olmayan yerlerde onun yerine Asliye Ticaret Mahkemesi sıfatıyla bakacak Asliye Hukuk Mahkemesi’nde açılacak davalarda nasıl bir dava dilekçesi yazılır bahsetmek gerekirse:

Dilekçede mutlaka İstanbul Türkçesi kullanılmalı, imla ve yazım kurallarına dikkat edilmeli, noktalama işaretleri doğru kullanılmalıdır. Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı İdari İşler Başkanlığı Destek ve Mali Hizmetler Genel Müdürlüğü Bilgi ve Belge Yönetimi Daire Başkanlığınca hazırlanan ‘’ Resmî Yazışmalarda Uygulanacak Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik Kılavuzu’’ bu konuda yol gösterici olacaktır. Bu kılavuzun hazırlanma amacı zaten, Resmî Yazışmalarda Uygulanacak Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik’in 36’ncı maddesi hükmü gereğince yönetmelik maddelerinin detaylandırılması ve uygulama esaslarının daha kapsamlı ifade edilebilmesidir.

ARAÇ DEĞER KAYBI DAVA DİLEKÇESİ ÖRNEĞİ

Ardından gerek Hukuk Muhakemeleri Kanunu uyarınca ve gerek hukuk uygulamasında dikkat edilmesi gereken detaylar mevcuttur. Davanın açılacağı mahkeme, davacı adı, davacın vekili ve davanın yöneltileceği kişi ve ilgili adresler, davanın konusu, dava tutarı meblağ (kısmi alacak davası olduğu için sonradan arttırılacak) açıklamalar bölümüne geçmeden önce yazılır. Burada dikkat edilmesi gerek husus davanın açılacağı mahkemenin neresi olacağıdır, yetkili mahkeme kimdir, görevli mahkeme kimdir ?

Zarar gören tarafın dava açacağı görevli mahkeme Asliye Ticaret Mahkemesi’dir (yahut Asliye Ticaret Mahkemesi olmayan yerlerde onların yerine Asliye Ticaret Mahkemesi sıfatı ile bakan Asliye Hukuk Mahkemelerinde). Davanın açılacağı yetkili mahkeme; ya kazanın gerçekleştiği yer mahkemesidir, ya davalının ikamet ettiği yer mahkemesidir ya da zarar görenin yaşadığı yer mahkemesidir.

Tüm bunların ardından dava konusu olay açıklanmalıdır. Sonra bu davayı açarken dayandığımız hukuki sebepler ve hukuka uygun delillerimiz nelerdir bunlar belirtilmelidir. Son kısımda ise mahkemeden ne talep ettiğimizi açıklamamız gerekir. Tarih, ad ve soyad yazılıp imzalanır.

Araç değer kaybı hesaplama robotu yazımız ile araç değer kaybı konusunda daha detaylı bilgiye sahip olabilirsiniz.

ARAÇ DEĞER KAYBI DAVASI İTİRAZ DİLEKÇESİ

Araç değer kaybımızı tazmin etme sürecinde ilgili sigorta şirketine yapılan başvurun ardından 5684 sayılı Sigortacılık Kanunu uyarınca Sigorta Tahkim Komisyonu’na da başvurabiliriz. Bu başvurunun ardından Sigorta Tahkim Komisyonu’nda yapılan yargılamada komisyon, araç değer kaybı konusunda bir bilirkişiden rapor talep edebilir. Bilirkişinin yazacağı rapor yanlışlıklar içerebilir. Bu durumda da rapora itiraz etmemiz gerekir. Bilirkişi raporuna itiraz dilekçesine ilişkin örnek vermemiz gerekirse: 

SİGORTA TAHKİM KOMİSYONUNA

ESAS NO : 2023.i.67000

BAŞVURU SAHİBİ : Ali X 

VEKİLİ : ///

A. BAŞVURU YAPILAN : X SİGORTA A.Ş. 

TALEP KONUSU : 25.08.2023 tarihli bilirkişi raporuna ilişkin beyanlarımızın sunulmasından ibarettir. 

AÇIKLAMALAR

Sayın Hakemliğiniz tarafından 2023.i.67000 başvuruya ilişkin 15.06.2023 tarihinde tarafımıza tebliğ edilen ara karara muvafakatimiz olmadığı gibi, söz konusu ara karar kabul edilebilir mahiyette de değildir. Şöyle ki; 

28.11.2024 tarihli ara kararda Sigorta Şirketine 5 günlük kesin süre verilmiş, fakat sigorta şirketi tarafından kesin süre içerisinde bilirkişi ücretini yatırılmamıştır. 28.11.2024 tarihli ara kararda; beş günlük kesin süre içerisinde bilirkişi ücretinin yatırılmaması halinde, başvuranın bilirkişi deliline dayanmaktan vazgeçmiş sayılacağına ve dosya kapsamına göre karar verileceğinin ihtarına (ihtar edildi), denmesine rağmen hakemliğinizce tekrardan 18.02.2024 tarihli 2. Ara karar tebliğ edilmiş ve bu sefer 3 GÜNLÜK SÜRE verilmiştir. 

Bu durum HMK gereğince mümkün değildir. Çünkü Sigorta şirketi kesin süreyi kaçırmıştır. 

5684 sayılı Sigortacılık Kanunu 30/22 maddesi gereğince; Bu Kanunda hüküm bulunmayan hallerde Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanununun hükümleri, sigortacılıktaki tahkim hakkında da kıyasen uygulanır. Hukuk Muhakemeleri Kanunu 94. maddesinin 3. fıkrasında “Kendisine kesin süre verilen taraf, kesin süre içinde yapılması gereken işlemi süresinde yapmazsa o işlemi yapma hakkı ortadan kalkar.” hükmü yer almaktadır. Taraf kesin süreyi kaçırmışsa buna bağlanan sonuçlar kendiliğinden doğar. 

2024.i. 68708 Sayılı Sigorta Tahkim Komisyonu başvuru dosyası tarafınızca bilirkişiye tevdi edilerek “Tarafların kusur durumu nazara alınarak trafik kazası nedeniyle başvuruya konu araçta 

04/12/2022 tarihinde yürürlüğe giren Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Genel Şartları ekinde yer alan formülasyon esas alınarak gerçek değer kaybı meydana gelip gelmediğinin, gelmişse değer kaybı zararının miktarının belirlenmesi” şeklinde karar verilmiştir. 

Bilirkişi raporu hükme alınamayacak mahiyette olup, hukuka ve kanuna aykırılık arz etmektedir Şöyle ki; 

2022.i.68874 Sayılı Başvuruya ilişkin olarak değer kaybı hesaplamasının Anayasa Mahkemesi’nin 2019/40 E. 2010/44 K. sayılı 17.07.2023 tarihli ve Resmî Gazete’nin 09.10.2020 tarih 31269 sayılı nüshasında yayımlanan ilamı gereği yapılması gerekmektedir. 

09.14.2022 tarihli Resmî Gazete’de yayımlanan Anayasa Mahkemesi’nin 2019/40 Esas 2020/40 Karar sayılı kararında; Karayolları Trafik Kanunu’nun 90.madde birinci cümlesinin “… ve bu kanun çerçevesinde hazırlanan genel şartlarda öngörülen usul ve esaslara tabidir…” ve ikinci cümlesinde yer alan “…ve genel şartlarda…” ibarelerinin iptaline karar verilmiştir. 

İşbu uyuşmazlık dosyasında da, 09.11.2022 tarihli Resmi Gazete’de yayınlanan Anayasa Mahkemesi’nin 2019/40 E. 2023/40 Karar sayılı kararıyla Karayolları Trafik Kanunu’nun 90.madde birinci cümlesinin “… ve bu kanun çerçevesinde hazırlanan genel şartlarda öngörülen usul ve esaslara tabidir…” ve ikinci cümlesinde yer alan “…ve genel şartlarda…” ibarelerinin iptaline karar verilmesi nedeniyle, başvuranın aracındaki değer kaybının Türk Borçlar Kanunu’ndaki gerçek zararın tespiti ilkelerine uygun bir şekilde piyasa rayiç değerine göre hesaplanan değerin göz önünde bulundurulması gerekmektedir. 

2918 Sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nun 90 ve 92. maddelerde geçen ‘Genel Şartlar’ ifadeleri 09.10.2020 tarihinde Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilmiştir. Dolayısıyla kaza sonrası araçlarda meydana gelen değer kaybı hesaplamasında 6098 sayılı Türk Borçlar Kanununun haksız fiillere ilişkin hükümlerinin uygulanması gerekmektedir. Bilirkişi tarafından hazırlanacak olan raporda Anayasa Mahkemesi tarafından verilen karar göz önünde bulundurularak Müvekkilin aracında meydana gelen değer kaybının tam tazmin ilkesi gereği gerçek zarar kapsamında hesaplanmasını gerekmektedir. Fakat Sayın Hakemliğinizce itirazımız reddedilmiş ve Genel Şartlara göre rapor tanzim edilmiştir. 

Öncelikle belirtmek gerekir ki; gerçek piyasa şartlarında 2.el araç alım ve satışında herhangi bir hasar kaydı olmayan veya en az hasar kaydı olan ve en düşük kilometredeki araçlar tercih edilmektedir. Yapılan onarımlar sonrasında (yetkili servislerde dahil olarak) aracın layığıyla onarılması halinde bile parçaların fabrikasyon orijinalliğinin kalitesi ile aynı olamayacağı, boya ve işçilik kalitesinde ton ve farklılıklar olacağı ayrıca işbu durum itibariyle tramerde hasar kaydının açılmış olması aracın daha düşük bir fiyata satılmasına neden olduğu ve rağbet görmesinin zorlaşabileceği söz konusudur. 

Bilirkişi raporu kural olarak hâkimi bağlamaz. Hâkim, raporu serbestçe takdir eder. Hâkim, raporu yeterli görmezse, bilirkişiden ek rapor isteyebileceği gibi gerçeğin ortaya çıkması için önceki bilirkişi veya yeniden seçeceği bilirkişi vasıtasıyla yeniden inceleme de yaptırabilir. Bilirkişi raporları arasındaki çelişki varsa hâkim çelişkiyi gidermeden karar veremez. 

NETİCE VE TALEP : Bu sebeple 25.02.2013 tarihli 2. Ara karar gereği verilen süreye HMK kapsamında muvafakatimiz olmadığını belirtir, sigorta şirketinin itirazlarının reddini talep ederiz. 

Aksi kanaatte iseniz; Söz konusu uyuşmazlık bakımından dosyanın YENİ BİR BİLİRKİŞİYE TEVDİ İLE, yeniden bilirkişi raporu alınmasını, Sayın Hakemliğiniz aksi kanaatte ise mevcut bilirkişiden yukarıda işaret ettiğimiz hususları da dikkate alan ek bir bilirkişi raporu alınmasını talep ederiz. 04.07.2025

Tahkime Başvuran Vekili 

///

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir