DMK 64, Devlet Memurları Kanunu 64. Madde
 
								DMK 64, Devlet Memurları Kanunu 64. Madde içeriğimizle sizlerleyiz. Kademe ilerlemesi, memurun hizmet süresi ile performansına bağlı olarak yapılır. Bulunduğu hizmet sınıfında var olan son kademe sırasına kadar ilerlemesi yapılır. Kademe ilerlemesinin yapılması için en önemli husus memurun bulunduğu derecesinin tespitidir. Zira, memurun sicilinde hizmet süresinin ve bulunduğu konumun göstergesi sadece kademe numarasıyla değil derece numarasıyla birlikte yapılmaktadır. Yıllık izinler hizmet süresinden sayılır.
657 64. MADDE
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 64. maddesinde Devlet Memurluğunda İlerleme ve Yükselmeler düzenlenmiş olup kademe alınması ve ilerlemesinin usul ve esasları düzenlenmiştir. Tüm devlet memurlarının atandıkları ilk günden emekli oldukları güne kadar kademeleri ve kademe ilerleme şartları 64. maddeye göre belirlenmektedir.
Kademe ve kademe ilerlemesi: Madde 64 – (Değişik: 13/2/2011 – 6111/100 md.)
Kademe; derece içinde, görevin önemi veya sorumluluğu artmadan, memurun aylığındaki ilerlemedir.
Memurun kademe ilerlemesinin yapılabilmesi için bulunduğu kademede en az bir yıl çalışmış olması ve bulunduğu derecede ilerleyebileceği bir kademenin bulunması şartları aranır.
72 nci madde gereğince belirli bir süre görev yapmak üzere, mecburî olarak sürekli görevle atanan memurlardan kalkınmada birinci derecede öncelikli yörelerde bulunanlara, bu yörelerde fiilen çalışmak suretiyle geçirilen her iki yıl için bir kademe ilerlemesi daha verilir. Yıllık izinde geçirilen süreler fiilen çalışılmış sayılır. İki yıldan az süreler dikkate alınmaz.
Son sekiz yıl içinde herhangi bir disiplin cezası almayan memurlara, aylık derecelerinin yükseltilmesinde dikkate alınmak üzere bir kademe ilerlemesi uygulanır.
Bu maddede belirtilen şartları haiz her sınıf ve derecedeki memurlar, hak kazandıkları tarihten geçerli olmak üzere ve başkaca bir işleme gerek kalmaksızın bir ileri kademeye ilerlemiş sayılırlar.
Kademe ilerlemesi ile ilgili onay mercii atamaya yetkili amirdir. Onay mercileri kademe ilerlemeleri ile ilgili yetkilerini devredebilirler.
Kademe ilerlemesine hak kazanamayan memurlar, kurumlarınca her ay alınacak toplu onaylarla belirlenir. Kademe ilerlemesi yapmış sayılanlardan ilerlemeye müstahak olmadıkları sonradan tespit edilenlerin kademe ilerlemeleri, ilerlemiş sayıldıkları tarihten geçerli olmak üzere iptal edilir.
657 SK 64 MD. (KADEME TERFİ)
Memurun kademe ve derece ilerlemesinde öğrenim durumu önem arz etmektedir. Memurun öğrenim durumu, göreve başlangıç derecesi ve kademesini belirler. Eğitim seviyesi yükseldikçe, giriş derecesi ve yükselebileceği en yüksek derece de artar. Memurun kademesi aynı zamanda aylık ücretini de belirlemektedir. Memurun kademesi ilerledikçe aylık ücretinde de artış bulunmaktadır.
Derecesi içinde en az 3 yıl kademesi olması ve bu derecenin 3 üncü kademesinde 1 yıl hizmet süresinin bulunması şartıyla boş kadro bulunması halinde 1 derece ilerlenir. Derece yükselmesi yapılması için kademe ilerlemesi için gereken hizmet süresinden daha fazla hizmet süresinin bulunması gerekmektedir.
Kamu personel sisteminde memurlar için; kadro derecesi, kazanılmış hak aylık derecesi, emekli keseneğine esas derece ve ödemeye esas derece olmak üzere 4 farklı derece sistemi bulunmakta olup bu dereceler birbiriyle eşit olabileceği gibi birbirinden farklı da olabilmektedir. İşbu makalemize konu kademe ilerlemesi ise kadro ve kazanılmış hak aylık derecesi içerisinde yapılmaktadır.
Belirli bir süre görev yapmak üzere, mecburî olarak sürekli görevle atanan memurlardan kalkınmada birinci derecede öncelikli yörelerde bulunanlara, bu yörelerde fiilen çalışmak suretiyle geçirilen her iki yıl için bir kademe ilerlemesi daha verilir. İki yıldan az süreler dikkate alınmaz.
8 YILINI DOLDURAN MEMUR 3. DERECE
Memurun olağan kademe ilerlemesi haricinde ayrıca son sekiz yıl içinde herhangi bir disiplin cezası almayan memurlara, aylık derecelerinin yükseltilmesinde dikkate alınmak üzere bir kademe ilerlemesi uygulanır. Memurun hizmet süresinin her 8 yılında ayrıca bir kademe daha verilir ve derece ilerlemesine esas alınır. Ancak ek olarak verilen kademe ilerlemesinde aralıksız şekilde 8 yıllık hizmet süresi içerisinde hiçbir şekilde disiplin cezası almaması gerekmektedir.
64. MADDE TERFİ
Kademe ilerlemesi nedeniyle memurun aylık ücretinde artış olacağı ve özlük haklarını etkileyeceği için 657 sayılı kanunun 64. maddesine göre yapılan kademe ilerlemelerini terfi şeklinde tanımlayabiliriz. Memur, en az bir yıllık hizmet süresimi tamamladıktan sonra ve performansına göre memuriyete başladığı ilk kademesinde ilerleme yapılmaktadır. Bu durumda memurun aylık ücreti arttığı gibi emekli keseneğine ve ödemeye esas alınmaktadır.
Memurun, kademe ilerlemesi yapıldıkça belirlenen hizmet süresini tamamladıktan sonra derecesi yükselecektir. Açıkladığımız gibi memurun özlük hakkını etkileyen kademe ilerlemesiyle derece yükselmesi, memurun terfisi sonuçlarını doğurmaktadır.
KADEME KAÇ YILDA BİR ALINIR?
Olağan kademe ilerlemesi en az bir tam yıl hizmet süresinin doldurulmasıyla alınmaktadır. Memurun bulunduğu derece içerisinde bulunan kademe sırasına kadar ilerlemesi yapıldıktan sonra derece yükselmesi sonrası geçtiği derece de yine bulunan kademe sırasına kadar ilerlemesi yapılmaktadır. Olağan kademe ilerlemesi haricinde memurun her 8 yılda bir kademe ilerlemesi yapılmaktadır.
MEMURLARDA KADEME İLERLEMESİ
Memurun kademe ilerlemesinin yapılabilmesi için bulunduğu kademede en az bir yıl çalışmış olması ve bulunduğu derecede ilerleyebileceği bir kademenin bulunması şartları aranır. Memur aynı zamanda performansını tamamladığında kademe ilerlemesi yapılmaktadır. Memur şartları taşıdığı zaman kademe ilerlemesi ile ilgili onay mercii atamaya yetkili amiridir. Onay mercileri kademe ilerlemeleri ile ilgili yetkilerini devredebilirler.
KADEME İLERLEMESİ NASIL OLUR
Memurun kademe ilerlemesinin yapılması için öncelikle intibakının yapılması,Memurun öğrenim durumu, hizmet yılı ve geçmişteki hizmetleri esas alınarak 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu çerçevesinde müktesebinin ilerleyebileceği derece ve kademesinin tespit edilmesidir. Memurun intibakının yapılması ile kademe ilerlemesinin yapılması gerekmektedir.
Memurun intibakı halinde hak kazandığı kademe ilerlemesi yapılmamışsa çalıştığı kurumdan geri dönük kademe ilerlemelerinin yapılması gerekmektedir. Geriye dönük kademe farkı, kademe atlama hakkı kazanan memurların, kademe atlama tarihinden itibaren geriye dönük olarak kademe farkı talep edebilmeleridir. Geriye dönük kademe farkı talebinde bulunabilmek için belirli bir süre sınırı vardır. Bu süre sınırı, genel olarak hak sahipliği kazanıldığı tarihten itibaren bir yıl olarak belirlenmiştir. Geriye dönük kademe farkı talebi, yazılı bir dilekçe ile yapılmalıdır. Dilekçeye, kimlik belgeleri, görevlendirme yazısı, atama belgesi, kademe atlama belgesi ve maaş bordrosu gibi ilgili belgeler eklenmelidir.
MEMUR KADEMELERİ
Öğrenim durumuna göre memurluğa başlayanların derece ve kademeleri, aynı zamanda yükselebilecekleri derece ve kademeleri şu şekilde sıralayabiliriz:
• İlkokulu bitirenlerin giriş derecesi 15, giriş kademesi 1, yükselebilecek derecesi 7, yükselebilecek kademe son kademedir.
• Ortaokulu bitirenlerin giriş derecesi 14, giriş kademesi 2, yükselebilecek derecesi 5, yükselebilecek kademe son kademedir.
• Ortaokul dengi mesleki veya teknik öğrenimi bitirenlerin giriş derecesi 14, giriş kademesi 3, yükselebilecek derecesi 5, yükselebilecek kademe son kademedir.
• Ortaokul üstü 1 yıl mesleki veya teknik öğrenimi bitirenlerin giriş derecesi 13, giriş kademesi 1, yükselebilecek derecesi 4, yükselebilecek kademe son kademedir.
• Ortaokul üstü 2 yıl mesleki veya teknik öğrenimi bitirenlerin giriş derecesi 13, giriş kademesi 2, yükselebilecek derecesi 4, yükselebilecek kademe son kademedir.
• Liseyi bitirenlerin giriş derecesi 13, giriş kademesi 3, yükselebilecek derecesi 3, yükselebilecek kademe son kademedir.
• Lise dengi mesleki veya teknik öğrenimi bitirenlerin giriş derecesi 12, giriş kademesi 2, yükselebilecek derecesi 3, yükselebilecek kademe son kademedir.
• Lise veya dengi okullar üstü 1 yıllık mesleki veya teknik öğrenimi bitirenlerin giriş derecesi 11, giriş kademesi 1, yükselebilecek derecesi 2, yükselebilecek kademe son kademedir.
• Lise veya dengi okullar üstü 2 yıl veya Ortaokul üstü en az 5 yıllık mesleki veya teknik öğrenimi bitirenlerin giriş derecesi 10, giriş kademesi 1, yükselebilecek derecesi 2, yükselebilecek kademe son kademedir.
• Lise veya dengi okullar üstü 3 yıl teknik veya mesleki öğrenimi bitirenlerin giriş derecesi 10, giriş kademesi 2, yükselebilecek derecesi 2, yükselebilecek kademe son kademedir.
• 2 yıl süreli yükseköğrenimi bitirenlerin giriş derecesi 10, giriş kademesi 2, yükselebilecek derecesi 1, yükselebilecek kademe son kademedir.
• 3 yıl süreli yükseköğrenimi bitirenlerin giriş derecesi 10, giriş kademesi 3, yükselebilecek derecesi 1, yükselebilecek kademe son kademedir.
• 4 yıl süreli yükseköğrenimi bitirenlerin giriş derecesi 9, giriş kademesi 1, yükselebilecek derecesi 1, yükselebilecek kademe son kademedir.
• 5 yıl süreli yükseköğrenimi bitirenlerin giriş derecesi 9, giriş kademesi 2, yükselebilecek derecesi 1, yükselebilecek kademe son kademedir.
• 6 yıl süreli yükseköğrenimi bitirenlerin giriş derecesi 9, giriş kademesi 3, yükselebilecek derecesi 1, yükselebilecek kademe son kademedir.
GERİYE DÖNÜK KADEME FARKI DİLEKÇE ÖRNEĞİ
…… HASTANESİ BAŞHEKİMLİĞİNE/BAKANLIĞINA/İL/İLÇE MÜDÜRLÜĞÜNE
KONU: Kademe ilerlemesi talebi hk.
AÇIKLAMALAR:
Kurumunuzda …………………………… olarak görev yapmaktayım.
25.02.2011 tarihli ve 27857 sayılı Resmî Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ve Diğer Bazı Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkındaki 6111 sayılı Kanunun 100.maddesi ile 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 64. maddesinde değişiklik yapılmıştır.
2011 yılında yapılan değişiklik ile 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 64.maddesi şu şekildedir:
“Kademe; derece içinde, görevin önemi veya sorumluluğu artmadan, memurun aylığındaki ilerlemedir.
Memurun kademe ilerlemesinin yapılabilmesi için bulunduğu kademede en az bir yıl çalışmış olması ve bulunduğu derecede ilerleyebileceği bir kademenin bulunması şartları aranır.
72. madde gereğince belirli bir süre görev yapmak üzere, mecburî olarak sürekli görevle atanan memurlardan kalkınmada birinci derecede öncelikli yörelerde bulunanlara, bu yörelerde fiilen çalışmak suretiyle geçirilen her iki yıl için bir kademe ilerlemesi daha verilir. Yıllık izinde geçirilen süreler fiilen çalışılmış sayılır. İki yıldan az süreler dikkate alınmaz.
Son sekiz yıl içinde herhangi bir disiplin cezası almayan memurlara, aylık derecelerinin yükseltilmesinde dikkate alınmak üzere bir kademe ilerlemesi uygulanır.
Bu maddede belirtilen şartları haiz her sınıf ve derecedeki memurlar, hak kazandıkları tarihten geçerli olmak üzere ve başkaca bir işleme gerek kalmaksızın bir ileri kademeye ilerlemiş sayılırlar.
Kademe ilerlemesi ile ilgili onay mercii atamaya yetkili amirdir. Onay mercileri kademe ilerlemeleri ile ilgili yetkilerini devredebilirler.
Kademe ilerlemesine hak kazanamayan memurlar, kurumlarınca her ay alınacak toplu onaylarla belirlenir. Kademe ilerlemesi yapmış sayılanlardan ilerlemeye müstahak olmadıkları sonradan tespit edilenlerin kademe ilerlemeleri, ilerlemiş sayıldıkları tarihten geçerli olmak üzere iptal edilir.”
Kamu Denetçiliği Kurumu’nun 2023/1109-S.21.1835 Sayı’lı, 2019/18638 Başvuru No’lu ve19/01/2021 Tarih’li kararında da “… Başvuranın sözleşmeli statüde geçirdiği sürenin 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 64. maddesinde belirtilen sekiz yıllık sürenin hesabında değerlendirilmesi ve sekiz yıllık sürenin tamamlandığı tarih itibarıyla başvuranın kademe ilerlemesinin yapılması yönünde SAĞLIK BAKANLIĞINA TAVSİYEDE BULUNULMASINA…” karar verilmiştir.
../../…. Tarihi’nde memuriyete başlamış olup, ../../…. Tarihi’nden beri …………kademede görevimi ifa etmekteyim. 2011 yılında 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 64.maddesinde yapılan değişiklikte de görüldüğü üzere; bulunduğu kademede en az bir yıl çalışan ve bulunduğu derecede ilerleyebileceği bir kademe bulunan, son sekiz yıl içinde herhangi bir disiplin cezası almayan memurlara, aylık derecelerinin yükseltilmesinde dikkate alınmak üzere bir kademe ilerlemesinin uygulanması gerekmektedir.
SONUÇ VE İSTEM: Yukarıda bahsi geçen 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 64.maddesinin ilgili hükümlerine istinaden bulunduğum kademede …/…/… Tarihinden beri çalışmam ve son sekiz yıl içinde herhangi bir disiplin soruşturması sonucunda disiplin cezası almamam nedeniyle aylık derecelerimin yükseltilmesinde dikkate alınmak üzere tarafım adına bir kademe ilerlemesinin uygulanması hususunda gereğinin yapılmasını arz ve talep ederim…/ ../….
İMZA
Avukat Fatih Tahancı, 2015 yılında Hukuk Fakültesini tam burslu, onur öğrencisi olarak Ankara’da tamamlamıştır. Avukatlık stajını Ankara Barosu nezdinde; ceza hukuku, sigorta hukuku, tazminat hukuku, iş hukuku, icra hukuku ve idare hukuku konularına odaklanmış çeşitli avukatlık bürolarında staj yaparak tamamlamıştır. Avukat Fatih Tahancı Çankaya/Ankara’da bulunan Tahancı Hukuk Bürosu’nda avukatlık faaliyeti göstermektedir.
 
	