Hukuki Makaleler, İş ve Sosyal Güvenlik (SGK) Hukuku

İş Kazası Nedir ? İş Kazası Tazminatı Nasıl Alınır?

İş Kazası Nedir İş Kazası Tazminatı Nasıl Alınır - tahanci.av.tr

İş kazası işçinin işyerinde ya da işverenin verdiği görevi yerine getirmek amacıyla işyeri dışında çalıştığı esnada meydana gelen ve işçinin hemen veya sonradan bedenen ya da ruhen zarar görmesine, engelli hale gelmesine sebep olan olaydır. İş kazası tanımı 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanununda düzenlenmiştir. 

İş Kazası Nedir?

Tanımlar

MADDE 3 

g) İş kazası: İşyerinde veya işin yürütümü nedeniyle meydana gelen, ölüme sebebiyet veren veya vücut bütünlüğünü ruhen ya da bedenen engelli hâle getiren olayı,

Bu maddeden de anlaşılacağı üzere iş kazası, işyerinde gerçekleşmek zorunda olmayıp işyeri yükümlülüğünü yerine getirirken de gerçekleşebilmektedir. Yine iş kazasına ilişkin 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 13. Maddesinin 1. Fıkrasında detaylı bir şekilde düzenlenmiştir.

İş kazasının tanımı, bildirilmesi ve soruşturulması 

MADDE 13– İş kazası; 

a) Sigortalının işyerinde bulunduğu sırada, 

b) (Değişik: 17/4/2008-5754/8 md.) İşveren tarafından yürütülmekte olan iş nedeniyle sigortalı kendi adına ve hesabına bağımsız çalışıyorsa yürütmekte olduğu iş nedeniyle, 

c) Bir işverene bağlı olarak çalışan sigortalının, görevli olarak işyeri dışında başka bir yere gönderilmesi nedeniyle asıl işini yapmaksızın geçen zamanlarda, 

d) (Değişik: 17/4/2008-5754/8 md.) Bu Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamındaki emziren kadın sigortalının, iş mevzuatı gereğince çocuğuna süt vermek için ayrılan zamanlarda,

e) Sigortalıların, işverence sağlanan bir taşıtla işin yapıldığı yere gidiş gelişi sırasında, meydana gelen ve sigortalıyı hemen veya sonradan bedenen ya da ruhen engelli hâle getiren olaydır.

İş Kazaları Nelerdir?

İş kazasının kapsamına ilişkin düzenleme 5510 sayılı kanunun 13. Maddesinde düzenlenmiştir. İlgili maddeye bir önceki başlıkta yer verdiğimiz için burada tekrar yer vermiyoruz. Bu maddeye göre sigortalının iş yerinde bulunduğu sırada meydana gelen kazalar, işverence sağlanan bir araç ile işin yapıldığı yere gidiş geliş sırasında meydana gelen kazalar, işverene bağlı olarak çalışan sigortalının görevli olarak iş yerinden başka bir yere gönderilmesi sırasında meydana gelen kazalar, işveren tarafından yürütülmekte olan iş nedeniyle sigortalının kendi adına ve hesabına bağımsız olarak yürüttüğü iş nedeniyle meydana gelen kazalar iş kazası olarak adlandırılmaktadır. 

İş Kazası Nedir Örnek?

Bir önceki başlıkta iş kazalarını genel nitelikte saymış bulunmamız nedeniyle burada iş kazası örneklerini daha somutlaştırarak ilerleyeceğiz. Bir inşaat ustasının inşaat alanında çalışırken yüksekten düşerek yaralanması ya da hayatını kaybetmesi durumu, bir labaratuvarda çalışan işçinin tehlikeli kimyasallarla teması sonucunda zehirlenmesi ya da farklı sağlık sorunları yaşaması, işverenin görevlendirmesi sonucu işyeri dışına çıkan işçinin yolculuk esnasında trafik kazası yaşaması, büyük bir fabriikada çalışan işçinin fabrikadaki makinalarda oluşan ağrıza sonucu yaralanması gibi örnekleri iş kazasına örnek olarak sayabilmekteyiz.

İş Kazası Nasıl İspatlanır?

İş kazasının nasıl ispatlanacağı hususu merak edilen konulardan biridir. İş kazası esasında her türlü delille ispatlanabilmektedir. Ancak burada en önemli hususlardan biri iş kazası tutanağıdır. İş kazası tutanağı kaza halinde işveren tarafından hazırlanması gereken bir belgedir. Ayrıca burada önemle belirtmek gerekir ki iş kazası tutanağının işveren tarafından tutulması zorunludur. İş kazası tutanağında işçi bilgileri ve kazanın nasıl meydana geldiği yer almaktadır. İş kazası tutanağının bulunmadığı durumlarda hastane tarafından hazırlanan iş kazası raporu ispat aracı olarak kullanılacaktır. 

İş Kazası Raporu Tutulmazsa Ne Olur?

Yukarıda da bahsettiğimiz üzere iş kazası raporunun işveren tarafından tutulması zorunludur. Bu sebeple iş kazası tutanağı tutulmaması halinde işveren yasal yükümlülüğünü yerine getirmemiş olmaktadır. İş kazası gerçekleştiğinde işverenin tutanak düzenlememesi SGK tarafından ciddi yaptırımlara maruz kalmasına sebep olabilmektedir. Aynı zamanda iş kazası raporunun çalışan açısından önemli bir ispat aracı olması nedeniyle çalışanın haklarını alması konusunda da olumsuz bir sonuç yaratabilmektedir. 

İş Kazası Geçiren Kişi Ne Yapmalı?

İş kazası geçiren kişinin ne yapması gerektiği merak edilen konulardan biridir. Öncelikle iş kazası geçiren kişi tedavi için hastaneye gittiğinde belgelerinin iş kazası olarak düzenlenmesi hususuna dikkat etmelidir. İşverenin kazadan haberinin olmaması durumunda derhal kazadan işvereni haberdar etmelidir. Sonrasında ise iş kazasını SGK ya bildirmelidir. Sonrasında ise işçi isterse iş kazası gerçekleşmesinde ihmali ve kusuru olan kişilerden şikayetçi olmalıdır. Zaten bu şikayetinden ilerleyen süreçte vazgeçebilme hakkı bulunmaktadır. İş kazası sürecinde işverenin yükümlülüklerini yerine getirmemesi ve tedavi sürecinde üstüne düşen sorumlulukları gerçekleştirmemesi halinde idari ve adli yönden sorumluluğu doğabilmektedir. Bu husus işverene ihtar edilmelidir. İş kazası sonucu işverenin işçiyi işten çıkarması halinde ise derhal iş mahkemesinde dava açılması gerekmektedir.

İş Kazası Durumunda İşveren Ne Yapmalı?

Öncelikle iş kazasının gerçekleşmesi halinde işverenin iş kazası tutanağı düzenlemesi gerekmektedir. Sonrasında ise işveren iş kazasını Sosyal Güvenlik Kurumuna bildirmelidir. Yine 5510 sayılı kanunun 13. Maddesinde işverenin bir başka yükümlülüğünden bahsedilmiştir. İlgili madde;

İş kazasının tanımı, bildirilmesi ve soruşturulması 

MADDE 13-

İş kazasının 4 üncü maddenin birinci fıkrasının; 

a) (a) bendi ile 5 inci madde kapsamında bulunan sigortalılar bakımından bunları çalıştıran işveren tarafından, o yer yetkili kolluk kuvvetlerine derhal ve Kuruma da en geç kazadan sonraki üç işgünü içinde, 

b) (b) bendi kapsamında bulunan sigortalı bakımından kendisi tarafından, bir ayı geçmemek şartıyla rahatsızlığının bildirim yapmaya engel olmadığı günden sonra üç işgünü içinde, 

c) (Mülga: 17/4/2008-5754/8 md.) (Değişik paragraf: 17/4/2008-5754/8 md.) iş kazası ve meslek hastalığı bildirgesi ile doğrudan ya da taahhütlü posta ile Kuruma bildirilmesi zorunludur. Bu fıkranın (a) bendinde belirtilen süre, iş kazasının işverenin kontrolü dışındaki yerlerde meydana gelmesi halinde, iş kazasının öğrenildiği tarihten itibaren başlar.

İş kazası bildirimi, doğrudan yapılabileceği gibi taahhütlü posta yoluyla da yapılabilmektedir. 

İş Kazası Kaç Gün İçinde Bildirilir?

İşverenin iş kazası gerçekleştiğini Sosyal Güvenlik Kurumuna kazadan sonraki 3 iş günü içerisinde bildirmesi gerekmektedir. Yetkili kolluk birimlerine ise iş kazasının gerçekleşmesinin hemen ardından bildirilmesi gerekmektedir. İş kazası, işverenin bulunmadığı kontrolü dışında bir yerde meydana geldiği taktirde iş kazası bildirim süresi, öğrenilen tarihten itibaren başlamaktadır. Yine geçici işçi çalıştıran işveren özel istihdam bürosuna iş kazasını hemen bildirmekle yükümlüdür. 

Bağımsız çalışan sigortalılar açısından bildirim yükümlülüğünü incelediğimizde, sigortalının rahatsızlığının bildirim yapmaya engel olacak seviyeden çıkmasından itibaren en geç üç işgünü içinde yapılmalıdır. Her halükarda iş kazasının meydana gelmesinden itibaren 1 ay içerisinde bildirim yapılması gerekmektedir. 

İş Kazası Para Cezası Ne Kadar?

İşverenin iş kazasını yasal süresi içinde bildirmemesi halinde idari para cezası uygulanmaktadır. 2025 yılı için az tehlikeli bir kazada işverenin 50 den az çalışanının bulunması halinde 35.416 TL idari para cezası ödemesi gerekmektedir. Yine az tehlikeli bir kazada 50 nin üzerinde çalışanın bulunması halinde ödenecek olan idari para cezası tutarı 53.113 TL olmaktadır.

Tehlikeli bir iş kazası için 10 un altında çalışanın bulunması halinde idari para cezası 44.260 TL iken, 10-49 çalışanı olan bir işyerinde bu tutar 53.113 TL, 50 ve üzeri çalışanının olması halinde ise 70.818 TL dir. Çok tehlikeli sınıfında olan iş kazaları için ise 10 dan az çalışanı bulunan işyerlerinde  idari para cezası 53.113 TL iken 10-49 arası çalışanı bulunan işyerinde 70.818 TL, 50 ve üzeri çalışanı bulunan işyerlerinde 106.228 TL idari para cezası uygulanmaktadır. 

İş Kazası Geçiren İşçinin Hakları Nelerdir?

İş kazası geçirilmesi halinde Sosyal Güvenlik Kurumunca sigortalıya sağlık yardımı yapılmaktadır. Bununla birlikte iş kazası geçirilmesi halinde Sosyal Güvenlik kurumunca parasal yardım da yapılmaktadır. Geçirilin iş kazası sigortalının ölümüne sebep olduysa hak sahiplerine parasal yardım yapılmaktadır. 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununda düzenlenmiş olan Genel Sağlık Sigortası kapsamında iş kazası geçiren sigortalı için gerekli tedaviler yapılmaktadır. Sosyal Güvenlik kurumu tarafından iş kazası geçiren sigortalıya yapılan parasal yardımlara ilişkin ayrıntılı açıklamalara ise alt başlıklarda tek tek yer vereceğiz. 

Geçici İş Göremezlik Ödeneği

Geçici iş göremezlik ödeneği iş kazası raporu ile geçici bir süre çalışamayacağı saptanan sigortalıya, istirahatli olduğu her gün için ekonomik bir güvence sağlanması amacıyla kurum tarafından verilmektedir. Bu ödenek tedavi türüne göre değişmektedir. Yatarak tedavilerde günlük kazancın ½ si oranında ödenirken ayakta tedavilerde 2/3 oranında ödenmektedir. İş göremezlik ödeneğinin ödendiği miktar aylık ücretten düşmektedir. 

Sürekli İş Göremezlik Geliri

Burada öncelikle sürekli iş göremezlik tanımını yapacağız. Bir kişinin çalışma gücünü, bedensel veya ruhsal sağlığının kalıcı olarak kaybolması ya da mesleki kazanç yeteneğinin yitirilmesi halini ifade etmektedir. Bu durumda iş kazası ya da meslek hastalığı nedeniyle ortaya çıkabilir ve kişi iş göremez hale gelir.

İş kazasına uğrayan sigortalının mesleğinde kazanma gücünün %10 oranı ve üstünde yitirdiği anlaşıldığı taktirde “sürekli iş göremezlik geliri” bağlanmaktadır. Burada %10 şartıyla birlikte belli başlı farklı şartlar da aranmaktadır. Bunlar; meslekteki kazanma gücünün mesleği ile ilgili iş görülen sırada gerçekleşen iş kazası nedeniyle gerçekleşmesi, meslekteki kazanma gücü kaybının sağlık kurulu tarafından raporlanması, raporlar beraberinde Kurum Sağlık Kurulu tarafından tespitin yapılmasıdır. 

Meslekteki kazanma gücünün yitirilme oranına göre bağlanan iş görmezlik geliri değişmektedir. Meslekteki kazanma gücünü tamamen yitiren bir kişiye sürekli tam iş görmezlik  geliri bağlanmaktadır. Tam iş görmezlik geliri sigortalının aylık kazancının %70 i oranındadır. Ancak sigortalı geçirdiği iş kazası sonucu başka birinin bakımına muhtaç kalacak hale geldiyse burada aylık kazancın tamamı uygulanır. Meslekte kazanma gücünün tamamen yitirilmediği hallerde sürekli kısmı iş görmezlik geliri bağlanmaktadır. Buradaki iş görmezlik geliri kişinin iş görmezlik raporundaki oranına göre belirlenmektedir.

Ölüm Geliri

Ölüm geliri; sigortalının iş kazası veya meslek hastalığı sonucu hayatını kaybetmesi ya da sürekli iş görmezlik geliri almakta iken ölmesi halinde sigortalının hak sahiplerine bağlanan gelirdir. Burada ölüm geliri bağlanması için sigortalılık süresi, yaş ya da prim gün sayısı gibi koşullara bakılmamaktadır. Yani kişi çalışmaya başladığı gün iş kazası geçirse de hak sahipleri ölüm gelirine hak kazanmaktadır. 

İş kazası sonucu hayatını kaybeden kişinin eşine gelirin %50 si bağlanmakta iken çocuk olmaması halinde eşe gelirin %75 i bağlanmaktadır. Burada iş kazası sonucu ölen kişinin çocuklarının her birine gelirin %25 oranında gelir bağlanmaktadır. 

Evlenme Ödeneği

Evlenme ödeneği kişinin ölümü halinde kendisine gelir bağlanmış olan çocuğun evlenmesi nedeniyle gelirin kesilmesiyle bir defaya mahsus olarak gelirin iki yıllık tutarı olarak ödenen ölüm yardımıdır. Burada evlenme ödeneği talebi gelir/ aylık/ ödenek talep belgesi ile yapılmalıdır. Evlenme tarihinin nüfus kütüğüne işlenmemiş olması halinde dilekçeyle birlikte evlenme cüzdanının bir örneği de kuruma verilmektedir. 

Evlenen kızın boşanması halinde bu kişilere tekrar gelir aylığı bağlanır. Ancak iki yıllık ödeneği alan çocuk bu iki yıl içinde boşanırsa bu iki yıl içinde gelir ya da aylık bağlanmamaktadır. İki yıllık süre dolduktan sonra aylığa tekrar hak kazanılmaktadır. 

Cenaze Ödeneği

Cenaze ödeneği ise iş kazası sonucu ölen sigortalının hak sahiplerine Kurum Yönetim Kurulu tarafından belirlenen ve Bakanlıkça onaylanan tarife üzerinden ödenmektedir. Cenaze ödeneğinin şartları; iş kazası ya da meslek hastalığı sonucu ya da sürekli iş göremezlik geliri, malullük veya yaşlılık aylığı almakta iken veya kendisi için en az 360 gün malullük, yaşlılık ve ölüm sigortası primi bildirilmiş iken ölen sigortalının hak sahiplerine bildirilir. 

İş Kazası Tazminat Davası

İş kazası tazminat davası işyerinde çalışan işçinin işi görürken yaralanması ya da ölümü nedeniyle kendisine ya da ölümü halinde yakınlarına işveren tarafından ödenmesi istemli açılan Türk Borçlar Kanunu hükümleri uyarınca maddi ve manevi tazminat davası türüdür. İş ilişkisinde asıl işveren ve alt işveren ilişkisi bulunması halinde bu dava hem asıl işveren hem de alt işverene karşı açılabilmektedir. 5510 sayılı Kanun kapsamında sigortası olmayan işçi, çırak ya da stajyerler de iş kazası geçirdiği taktirde tazminat davası açma hakkına sahip olmaktadır.

İş Kazası Tazminatı Kim Öder?

İş kazası geçiren işçinin uğradığı zararlarını kendiliğinden ya da maddi ve manevi tazminat davası ile işveren ödemektedir. Ancak işverenin sorumlu olmayacağı belli başlı istisnai haller mevcuttur. Bunlardan ilki işverenin faaliyeti dışında olup kaçınılması mümkün olmayan hallerdir. Bu şekilde mücbir sebep bulunduğu taktirde zarardan işveren sorumlu tutulmamaktadır. Yine bir diğer istisnai hal iş kazasının meydana gelmesinde işçinin ya da işverenden bağımsız 3. Bir kişinin ağır kusurlu hareketinin bulunmasıdır. Bu durumda da işverenin sorumluluğu kalkmaktadır. Son olarak bir diğer istisnai hal ise tüm tedbirler alınsa da iş kazasının gerçekleşmesi kaçınılmaz ise işverenin sorumluluğu ortadan kalkmaktadır. 

İş Kazası Tazminatı Ne Kadar?

İş kazası tazminatı hesaplamasında bedensel zarar halinde iş görmezlik tazminat hesabı hak sahibinin kusuru, aldığı ücret, bakiye ömür ve maluliyet oranının birlikte değerlendirilmesi ile tespit edilmektedir. Ölüm halindeki destekten yoksun kalma tazminatı; kişinin hayattayken aldığı ücret, bakiye ömür, kusur oranı, destekten yoksun kalanların destek payları ve destek yıllarının çarpımı sonucunda elde edilmektedir. 

Bununla birlikte maddi tazminat davasında talep edilebilecek kalemler; tedavi giderleri, kazanç kaybı, çalışma gücünün azalmasından/ yitirilmesinden doğan zararlar, ekonomik geleceğin sarsılmasından doğan zararlardır.

İş Kazası Tazminat Hesaplama

İş kazası nedeniyle zarara uğrayan işçinin açtığı maddi tazminat davalarında hükmolunacak tazminatın belirlenmesinde dikkat edilen husus iş kazasının gerçekleşmemiş olması halinde işçinin kazanma ihtimali bulunan gelir miktarıdır. Burada tazminat miktarı hesaplanırken belli başlı hususlar dikkate alınmaktadır. Bunlar; işçinin yaşı, işçinin maluliyet oranı, işçinin ücreti ve kusur dağılımıdır. Burada öncelikle işçinin kaza geçirmemiş olduğu durumda iş görmesi karşılığında kazandığı ücret hesaplanır. Sonrasında ise ortalama bir insanın ömründe kaç yıl çalışabileceği belirlenir. Son zamanlardaki Yargıtay kararlarına göre aktif dönem çalışılabilir süre 60 yaşına kadar olacak şekilde belirlenmiştir. 

İş kazası tazminatı hesaplamada indirim yapılması gereken haller mevcut olup bazı durumlarda bu sebeple indirim yapılması gerekebilmektedir. Bu haller; işçinin maluliyet oranı, kusur oranı, işçinin evlenme ihtimali bulunması, yaşı, SGK tarafından ödenen ödenekler gibi haller işçiye ödenecek tazminat miktarında indirim nedenleridir. 

İş Kazası Zamanaşımı

İş kazası sonrasında açılacak olan tazminat davaları 10 yıllık zamanaşımına tabidir. Zamanaşımı süresi iş kazasının meydana geldiği tarihten itibaren işlemeye başlamaktadır. Ancak iş kazasının sonucunda var olan maluliyet oranı zaman içerisinde artarak devam ederse zamanaşımı süresi, maluliyet oranının kesin olarak tespit edilebilecek seviyeye geldiği andan itibaren başlamaktadır. 

Ceza davaları içinse suçun üst sınırı itibariyle dava zamanaşımı süreleri değişmektedir. Ceza davalarında zamanaşımı süresi tamamlanmış suçlar için suçun işlendiği günden itibaren işlemeye başlamaktadır. 

İş Kazası Davalarında Görevli ve Yetkili Mahkeme

İş kazası kaynaklı davalarda tespit ve tazminat davaları için görevli mahkeme İş Mahkemeleridir. Yetkili mahkeme ise HMK uyarınca hem davalının dava tarihindeki yerleşim yeri hem de zararın meydana geldiği yer mahkemesidir. Hak sahipleri tarafından açılacak olan davalarda ise malul olan işçi ve ölüm halinde yakınlarının yerleşim yeri mahkemesidir.

İş Kazası Davalarında Arabuluculuk

İş Mahkemeleri Kanununda konuya ilişkin düzenleme yapılmıştır. 

Dava şartı olarak arabuluculuk 

MADDE 3- (1) Kanuna, bireysel veya toplu iş sözleşmesine dayanan işçi veya işveren alacağı ve tazminatı ile işe iade talebiyle açılan davalarda, arabulucuya başvurulmuş olması dava şartıdır. (Ek cümle:28/3/2023-7445/41 md.) Bu alacak ve tazminatla ilgili itirazın iptali, menfi tespit ve istirdat davaları hakkında birinci cümle hükmü uygulanır.

(3) İş kazası veya meslek hastalığından kaynaklanan maddi ve manevi tazminat ile bunlarla ilgili tespit, itiraz ve rücu davaları hakkında birinci fıkra hükmü uygulanmaz.

İlgili maddeden de anlaşılacağı üzere iş uyuşmazlıklarında dava şartı arabuluculuk düzenlenmiştir. Ancak iş kazasından ve meslek hastalığından kaynaklı maddi ve manevi tazminatla ilgili tespit, itiraz ve rücu davaları hakkında zorunlu arabuluculuk uygulanmamaktadır. 

İş Kazası Geçiren İşçi İşten Çıkarılır Mı?

İş kazası geçirilmesi halinde işveren açısından iş kazası mağduru işçi aleyhine işveren lehine haklı sebeple fesih hali oluşmamaktadır. Bununla birlikte iş kazası geçiren işçi aynı işyerindeki işini görebilecek durumda ise ve buna rağmen işveren işten çıkarırsa işveren aleyhine tazminat hakkı doğmaktadır. İş kazası nedeniyle iş göremeyecek hale gelen işçiler bakımından ise işçinin işten çıkarılması halinde doğacak olan tüm hakları doğmuş olup bu sebeple işçilik hakları ödenir. 

İş Kazasında Para Alınır Mı?

İş kazasına uğrayan işçinin parasal yardıma hak kazanabilir. Parasal yardımlar; geçici iş göremezlik ödeneği, sürekli iş göremezlik ödeneği, cenaze ödeneği, evlenme ödeneği, ölüm aylığıdır. Bununla birlikte işçi iş kazası sonrası maddi ve manevi tazminat talebinde bulunarak tazminat ödemesi de alabilmektedir. 

İş Kazası Geçiren İşçi Ne Kadar Maaş Alır?

İş kazası geçiren işçiye sürekli iş göremezlik ödeneği bağlandığından yukarıda bahsetmiştik. Uygulamada iş kazası maaşı olarak bilinen sürekli iş göremezlik ödeneğinin hangi durumlarda ne kadar ödeneceğinden yukarıdaki başlıklarımızda bahsetmiştik. Genel nitelikte bahsetmek gerekirse iş kazası maaşı işçinin aylık gelirinin %70 inin iş göremezlik derecesiyle çarpılması sonucu elde edilmektedir. 

İş Kazasında Sonra İlk Ne Yapılır?

İş kazasının gerçekleşmesi halinde öncelikli olarak işçiye ilk yardım yapılarak tedaviye alınır. İşyerinde hekim bulunması halinde işyerindeki hekim yardımı ile aksi taktirde ise en yakın sağlık kuruluşuna işçinin sevki sağlanmalıdır. Ancak yukarıda da bahsettiğimiz üzere buradaki en önemli hususlardan biri işverenin derhal iş kazası tutanağı hazırlamasıdır. Bu tutanak hazırlanırken iş kazası bildirim formu doldurulmaktadır. İş kazası tutanağında işverenin, işveren vekilinin ve görgü şahitlerinin imzasının bulunması gerekmektedir. Burada işveren yükümlülüklerinden bir diğeri de kazadan sonraki 3 iş günü içerisinde SGK iş kazası bildirimi yapılması gerekmektedir.

İş Kazası Tazminatı Avukatı

Yukarıda da bahsettiğimiz üzere iş kazasının gerçekleşmesinin ardından birçok işçi lehine birçok hak doğmaktadır. Bu sebeple sürecin bir avukat yardımı ile yürütülmesi önem teşkil etmektedir. Özellikle taleple bağlılık ilkesi de göz önünde bulundurulduğunda tüm haklar doğru zamanda ve net olarak talep edilmelidir. Bu sebeple mümkünse iş hukuku alanında uzmanlaşmış bir Ankara iş hukuku avukatı ile süreç yürütülmelidir.

İş Kazası Hakkında Sıkça Sorulan Sorular

İş Kazası Nedir?

İş kazası, işçinin iş yerinde veya işverenin talimatı doğrultusunda iş yeri dışında çalışma esnasında meydana gelen ve işçinin hemen veya sonradan bedenen ya da ruhen engelli hale gelmesine yol açan olaydır. Bu durum, 4857 sayılı İş Kanunu, 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu, 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu ve diğer ilgili mevzuat çerçevesinde düzenlenmiştir.

İş kazasından ne kadar para alınır?

İş kazası geçiren işçiye bağlanan “sürekli iş göremezlik ödeneği”, uygulamada iş kazası maaşı olarak bilinmektedir. Bu maaş, işçinin aylık gelirinin %70’inin iş göremezlik derecesiyle çarpılması sonucu belirlenir.

İş kazası tazminatı nereden alınır?

İş kazası tazminatı, kaza ile ortaya çıkan zarar arasında illiyet bağı bulunması ve işverenin sorumluluğunun tespit edilmesi durumunda ödenir. Kazanın SGK tarafından incelenmesinin ardından, işçi maddi ve manevi zararlarını talep etmek için iş mahkemelerine başvurabilir.

İş kazasında hangi durumlarda tazminat alınır?

Bir işçi, iş kazası sonucu yaralandığında veya ölümü durumunda, yaşanan olayın özellikleri göz önüne alınarak manevi zararının giderilmesi amacıyla TBK m. 56 uyarınca tazminata hak kazanabilir. Ölüm durumunda ise, iş kazasına uğrayanın yakınlarının üzüntü ve kederi dikkate alınarak uygun miktarda manevi tazminat ödenir.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir