Katalog Suç Nedir? Katalog Suçlar Nelerdir?
Katalog suçlar, Ceza Muhakemesi Kanunu’nun (CMK) 100. maddesinin 3. fıkrasında açıkça sayılan ve tutuklama nedenlerinin var sayıldığı suç tipleridir. Genel kural olarak bir kişinin tutuklanabilmesi için kaçma şüphesi, delilleri karartma ihtimali veya suçun ağırlığı gibi sebeplerin bulunması gerekir. Ancak katalog suçlarda bu şartların varlığı kanunen varsayılır. Yani, bir kişinin katalog suç işlediğine dair kuvvetli deliller varsa, mahkemenin tutuklama kararı vermesi çok daha kolay hale gelir.
Katalog suçlar yalnızca tutuklama açısından değil, aynı zamanda iletişimin tespiti, gizli soruşturmacı görevlendirilmesi, teknik takip, el koyma gibi koruma tedbirlerinin uygulanabilmesi açısından da özel bir liste halinde belirlenmiştir. Bu nedenle katalog suçların kapsamına giren eylemler, ceza muhakemesi bakımından ayrıcalıklı bir konumda yer alır.
Bu suçların listelenmesindeki amaç; toplum düzenini, kamu güvenliğini ve bireylerin temel haklarını tehdit eden ağır suçlarda yargı makamlarının hızlı ve etkili şekilde tedbir alabilmesini sağlamaktır.
Katalog Suçlar Ne Demek?
Katalog suç, Türk Ceza Kanunu’nda (TCK) belirli ve ciddi suç kategorilerine verilen isimdir. Bu suçlar, toplumun güvenliğini ve düzenini koruma amacıyla detaylı bir şekilde tanımlanmış ve ağır cezalarla yaptırıma bağlanmıştır. Katalog suçlar arasında adam öldürme, cinsel saldırı, uyuşturucu ticareti, hırsızlık, dolandırıcılık, rüşvet gibi suçlar yer alır. Bu suçların işlenmesi durumunda, yasal süreçler daha sıkı bir şekilde yürütülür ve ağır cezalar uygulanır. Katalog suçlar, toplumda büyük yankı uyandıran ve genellikle kamu düzenini ciddi şekilde bozan fiiller olarak değerlendirilir.
Kanunda katalog suçların liste halinde düzenlenmesi, her koruma tedbiri için yapılmıştır. Koruma tedbirleri, ceza yargılaması faaliyetinin sağlıklı bir şekilde yapılabilmesi için kişinin bazı temel hak ve özgürlüklerinin kısıtlanmasıdır. Koruma tedbirleri hüküm verilmeden kişinin özgürlüğünü geçici bir şekilde sınırlar bu sebeple dikkatli uygulanmalıdır. Ceza yargılaması faaliyetinin daha sağlıklı yürütülmesi için uygulanan koruma tedbirleri arasında tutuklama, el koyma, arama, adli kontrol, iletişimin denetlenmesi, gizli soruşturmacı görevlendirilmesi ve benzeri tedbirler yer alır.
Koruma tedbirleri birçok yargılama faaliyeti sırasında uygulanabileceği gibi katalog suçlar listesinde yer alması o suç bakımından diğer suçlara göre daha kolay koruma tedbirine başvurulmasına yol açar. Ancak bu durum, suçun sadece katalog suçlar listesinde yer alması sebebiyle koruma tedbirine başvurulmasını haklı kılmaz ve doğru olmaz. Suçun katalog suçlar listesinde yer almasıyla birlikte hakim kanundaki diğer şartların da taşınıp taşınmadığını kontrol etmelidir. Çünkü kontrol edilmeden uygulanan koruma tedbiri masumiyet karinesini zedeleyebilir. TC Anayasası’nın 38. Maddesinde “Suçluluğu hükmen sabit oluncaya kadar, kimse suçlu sayılmaz.” Şeklinde masumiyet karinesi ifade edilmiştir. Kişi özgürlüğüne ağır ve hukuka aykırı bir müdahale yapılmaması için katalog suçlardaki koruma tedbirleri dikkatli uygulanmalıdır.
Katalog Suçlar Tablosu
| Katalog Suç | Kanun Maddesi |
|---|---|
| Soykırım Suçu ve Örgütlü İşlenmesi | 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu m. 76 ve m. 78 |
| İnsanlığa Karşı Suçlar ve Örgütlü İşlenmesi | 5237 sayılı TCK m. 77 ve m. 78 |
| Göçmen Kaçakçılığı Suçu | 5237 sayılı TCK m. 79 |
| İnsan Ticareti Suçu | 5237 sayılı TCK m.80 |
| Kasten Öldürme Suçları | 5237 sayılı TCK m. 81, 82, 83 |
| Silahla İşlenen Nitelikli Yaralama Suçu | 5237 sayılı TCK m. 86/3-e |
| Neticesi Sebebiyle Ağırlaşmış Yaralama Suçu | 5237 sayılı TCK m. 87 |
| İşkence Suçu | 5237 sayılı TCK m. 94 |
| Neticesi Sebebiyle Ağırlaşmış İşkence Suçu | 5237 sayılı TCK m. 95 |
| Cinsel Saldırı Suçunun Basit Bedensel Temas ve Sarkıntılık Haricinde Kalan Kısmı | 5237 sayılı TCK m. 102 |
| Çocuğun Cinsel İstismarı Suçu | 5237 sayılı TCK m. 103 |
| Hırsızlık ve Nitelikli Suçu | 5237 sayılı TCK m. 141, 142 |
| Yağma ve Nitelikli Yağma Suçu | 5237 sayılı TCK m. 148, 149 |
| Uyuşturucu veya Uyarıcı Madde İmal ve Ticareti Suçu | 5237 sayılı TCK m. 188 |
| Suç İşlemek İçin Örgüt Kurma Suçu | 5237 sayılı TCK m. 220 (2, 7 ve 8. fıkralar hariç) |
| Devletin Birliğini ve Ülke Bütünlüğünü Bozmak | 5237 sayılı TCK m. 302 |
| Düşmanla İşbirliği Yapmak | 5237 sayılı TCK m. 303 |
| Devlete Karşı Savaşa Tahrik | 5237 sayılı TCK m. 304 |
| Askeri Tesisleri Tahrip ve Düşman Askeri Hareketleri Yararına Anlaşma | 5237 sayılı TCK m. 307 |
| Düşman Devlete Maddi ve Mali Yardım | 5237 sayılı TCK m. 308 |
| Anayasayı İhlal | 5237 sayılı TCK m. 309 |
| Cumhurbaşkanına Suikast ve Fiilî Saldırı | 5237 sayılı TCK m. 310 |
| Yasama Organına Karşı Suç | 5237 sayılı TCK m. 311 |
| Hükümete Karşı Suç | 5237 sayılı TCK m. 312 |
| Türkiye Cumhuriyeti Hükûmetine Karşı Silâhlı İsyan | 5237 sayılı TCK m. 313 |
| Devlet Güvenliğine veya Anayasal Düzene Karşı Suçları İşlemek Amacıyla Örgüt Kurma | 5237 sayılı TCK m. 314 |
| Devlet Güvenliğine veya Anayasal Düzene Karşı Suçları İşlemek Amacıyla Kurulan Örgütlere Silah Sağlama | 5237 sayılı TCK m. 315 |
| Silah Kaçakçılığı Suçları | 6136 sayılı Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Kanun m. 12 |
| Banka Yönetim Kurulu Başkan ve Üyeleri ile Diğer Mensupları Tarafından İşlenen Zimmet Suçu | 4389 sayılı Bankalar Kanunu m. 22/3 |
| Yönetici Olsun veya Olmasın Bankanın Gerçek Kişi Ortakları Tarafından İşlenen Zimmet Suçu | 4389 sayılı Bankalar Kanunu m. 22/4 |
| Kaçakçılık Suçlarının Tamamı (Hapis Cezası Gerektirenler) | 4926 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu ilgili maddeler |
| Kültür ve Tabiat Varlıklarını Haksız Olarak Yurtdışına Çıkarma Suçu | 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu m. 68 |
| İzinsiz Araştırma, Kazı ve Sondaj Suçu | 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu m. 74 |
| Kasten Orman Yakma Suçu | 6831 sayılı Orman Kanunu madde 110/4 |
| Devletin Güvenliğine Karşı Suç İşlemek Amacıyla Kurulmuş Bir Örgüt Faaliyeti Çerçevesinde Devlet Ormanı Yakma Suçu | 6831 sayılı Orman Kanunu madde 110/5 |
| Tehlikeli Bazı Belirli Maddelerle veya Yüzünü Örtmek Suretiyle Toplantı ve Yürüyüşe Katılmak | 2911 sayılı Toplantı ve Gösteri Yürüyüşleri Kanunu m. 33/1-a |
| Toplantı ve Gösteri Yürüyüşü Sırasında Yasadışı Örgütlere Ait Bazı Belirli Simgeleri Kullanmak | 2911 sayılı Toplantı ve Gösteri Yürüyüşleri Kanunu m. 33/1-b |
| Terör Örgütü Propagandasına Dönüştürülen Toplantı ve Gösteri Yürüyüşlerinde Kimlik Gizlemek Amacıyla Yüzü Gizleme Suçu | 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu m. 7/3 |
KATALOG SUÇLAR NELERDİR?
İşlendiği düşünülen suç, katalog suç listesinde ise yukarıda bahsettiğimiz koruma tedbirleri uygulanabilir. Burada katalog suçların bazılarını örnek olarak sayacağız. Anayasal düzeni bozma suçu işlemek, sağlık çalışanlarını kasten yaralamak, soykırım suçu işlemek, işkence suçu işlemek, fuhuşa teşvik ve aracılık etme suçu, uyuşturucu madde ticareti yapmak, cinsel istismar suçu işlemek, kasten insan öldürmek, kaçakçılık suçu işlemek, suç amacıyla örgüt kurmak, insan ticareti yapmak, silah kaçakçılığı yapmak, çocukların cinsel istismarı, uyuşturucu madde imalatı, hırsızlık yapmak ve benzeri. Katalog suçlarda koruma tedbiri olarak tutuklama kararı verilebileceği gibi bazı katalog suçlarda başka koruma tedbirleri de uygulanabilir.
Bu koruma tedbirleri; gözaltı, taşınmazlara, hak ve alacaklara el koyma, postada el koyma, şirket yönetimi için kayyım tayini, iletişimin tespiti, dinlenmesi ve kayda alınması, gizli soruşturmacı görevlendirilmesi, teknik araçla izleme, zorlama amaçlı el koyma ve teminat belgesi ceza hukukunda uygulanan koruma tedbirleridir. Ancak bu koruma tedbirleri uygulanırken masumiyet karinesini zedelemeyecek şekilde, somut olayda gerekçe sunabilecek şekilde uygulaması hukuku doğru uygulamak açısından çok daha doğru olacaktır. Katalog suçlar listesinde bulunmayan suçlar açısından koruma tedbirlerinin uygulanabilmesi için belirli şartların sağlanması gerekirken, katalog suçlarda koruma tedbirleri açısından normalde olana göre şartların sağlanması zorunlu değildir.
Katalog Suçların Cezaları Nedir?
Katalog suçlar, içerikleri itibarıyla toplumsal düzeni ciddi şekilde tehdit eden ve ağır cezalar öngörülen suçlardır. Bu nedenle, kanunda öngörülen cezalar da diğer suçlara kıyasla çok daha ağırdır. Cezaların alt ve üst sınırları her bir suç tipine göre değişmektedir:
- Kasten insan öldürme suçu müebbet hapis cezası ile cezalandırılır.
- Çocuğun cinsel istismarı suçunu işleyenler için 8 ila 15 yıl arasında hapis cezası öngörülür.
- Uyuşturucu veya uyarıcı madde imal ve ticareti yapanlar 20 yıldan 30 yıla kadar hapis cezasına çarptırılır.
- Devlete karşı savaş açmaya tahrik eden kişiler 10 ila 20 yıl arası hapis cezası alır.
- Hırsızlık suçunda genellikle 1 ila 3 yıl arasında hapis cezası uygulanır.
- Cinsel saldırı suçunun niteliğine göre 2 yıldan 7 yıla kadar hapis cezası verilebilir.
- Suç işlemek amacıyla örgüt kurma suçu için 4 ila 8 yıl arasında hapis cezası düzenlenmiştir.
- İnsan ticareti yapan kişiler 8 ila 12 yıl arasında hapis cezasına çarptırılır.
- Cumhurbaşkanına suikast düzenleyen kişiler ağırlaştırılmış müebbet hapis cezası ile cezalandırılır.
- Silah kaçakçılığı suçu için 1 ila 3 yıl arası hapis cezası öngörülür.
- Anayasayı ihlal gibi anayasal düzene karşı işlenen suçlarda da ağırlaştırılmış müebbet cezası uygulanır.
- Sağlık çalışanlarına yönelik kasten yaralama suçunda 1 ila 3 yıl arası hapis cezası verilebilir.
- Soykırım suçunu işleyen kişiler için 10 ila 15 yıl arasında hapis cezası öngörülmüştür.
- İşkence suçunda 3 yıldan 12 yıla kadar hapis cezası uygulanır.
- Fuhuşa teşvik edenler için 2 ila 4 yıl hapis cezası düzenlenmiştir.
Bu cezaların yanı sıra bazı durumlarda, cezanın ertelenmesi, adli para cezasına çevrilmesi veya infaz indirimleri söz konusu olabilir. Ancak katalog suçların çoğu, ceza adalet sisteminde ağır suçlar arasında yer aldığından bu tür imkânlar oldukça sınırlıdır.
CMK 100/3 KATALOG SUÇLAR
CMK katalog suçlar, Ceza Muhakemesi Kanunu’nun 100/3. maddesinde sınırlı şekilde sayılmıştır. Bu suçlar, hem soruşturma hem de kovuşturma aşamasında şüpheli veya sanık hakkında daha ağır koruma tedbirlerinin uygulanmasına imkân tanır. Özellikle tutuklama bakımından, bu suçlarda kaçma veya delil karartma ihtimali kanunen mevcut kabul edilir.
Yani katalog suç işleyen bir kişi hakkında hâkimin ayrıca tutuklama nedenlerini araştırmasına gerek kalmaz. Tutuklama sebepleri bir karine olarak var sayılır. Ancak bu durum, şüphelinin tutuklanmasının zorunlu olduğu anlamına gelmez. Hakim, olayın özelliklerine göre tutuklama yerine adli kontrol gibi daha hafif bir tedbire de başvurabilir.
Bununla birlikte sanık, kaçma ihtimalinin olmadığını veya delil karartma imkânının bulunmadığını somut verilerle ortaya koyarak bu karineyi çürütebilir. Dolayısıyla katalog suç işlendiğinde tutuklama kararı verilmesi kolaylaşsa da, her durumda otomatik tutuklama söz konusu değildir.
Katalog suçlar, kanunda sınırlı şekilde düzenlenmiş olup özellikle ağır nitelikteki suçları kapsamaktadır. Bu suçlar Türk Ceza Kanunu (TCK) ve diğer özel kanunlarda yer almakta, CMK m. 100/3’te listelenmektedir. İşte katalog suçlardan bazıları:
- Soykırım ve insanlığa karşı suçlar (TCK m. 76-77)
- Göçmen kaçakçılığı ve insan ticareti (TCK m. 79-80)
- Kasten öldürme (TCK m. 81-83)
- Kasten yaralama ve neticesi sebebiyle ağırlaşmış yaralama (TCK m. 86-87)
- İşkence (TCK m. 94-95)
- Cinsel saldırı (TCK m. 102)
- Çocuğun cinsel istismarı (TCK m. 103)
- Hırsızlık ve yağma (TCK m. 141-142, 148-149)
- Uyuşturucu veya uyarıcı madde imal ve ticareti (TCK m. 188)
- Suç işlemek amacıyla örgüt kurma (TCK m. 220)
- Devletin güvenliğine karşı suçlar (TCK m. 302-308)
- Anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar (TCK m. 309-316)
- Cumhurbaşkanına suikast ve fiilî saldırı (TCK m. 310)
- Silah kaçakçılığı (6136 sayılı Kanun m. 12)
- Bankacılık zimmeti suçu (4389 sayılı Kanun m. 22)
- Kasten orman yakma (6831 sayılı Kanun m. 110)
- Kültür ve tabiat varlıklarını yurt dışına çıkarma (2863 sayılı Kanun m. 68-74)
- Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu kapsamındaki suçlar
- Sağlık personeline karşı işlenen kasten yaralama suçu
- Ruhsatsız silah üretme, taşıma veya satma suçları
Bu liste, CMK’da açıkça sayıldığından sınırlı sayıda olup, genişletilemez. Yalnızca kanunda belirtilen bu suçlarda özel koruma tedbirleri uygulanabilir.
CMK 135 KATALOG SUÇLAR
Ceza Muhakemesi Kanunu Telekomünikasyon Yoluyla Yapılan İletişimin Denetlenmesi bölüm başlığı altında İletişimin tespiti, dinlenmesi ve kayda alınması koruma tedbiri düzenlenmiştir. Bu maddenin 8. Fıkrasında ise bu koruma tedbirinin uygulanabileceği katalog suçlar sayılmıştır.
İletişimin tespiti, dinlenmesi ve kayda alınması
Madde 135
(8) Bu madde kapsamında dinleme, kayda alma ve sinyal bilgilerinin değerlendirilmesine
ilişkin hükümler ancak aşağıda sayılan suçlarla ilgili olarak uygulanabilir:
a) Türk Ceza Kanununda yer alan;
1. Göçmen kaçakçılığı ve insan ticareti (madde 79, 80) ile organ veya doku ticareti
(madde 91),
2. Kasten öldürme (madde 81, 82, 83),
3. İşkence (madde 94, 95),
4. Cinsel saldırı (birinci fıkra hariç, madde 102),
5. Çocukların cinsel istismarı (madde 103),
6. (Ek: 21/2/2014 – 6526/12 md.) Nitelikli hırsızlık (madde 142) ve yağma (madde 148, 149) ile nitelikli dolandırıcılık (madde 158),
7. Uyuşturucu veya uyarıcı madde imal ve ticareti (madde 188),
8. Parada sahtecilik (madde 197),
9. (Mülga: 21/2/2014 – 6526/12 md.; Yeniden düzenleme: 24/11/2016-6763/26 md.)
Suç işlemek amacıyla örgüt kurma (madde 220, fıkra üç),
10. (Ek: 25/5/2005 – 5353/17 md.) Fuhuş (madde 227),
11. İhaleye fesat karıştırma (madde 235),
12. (Ek: 24/11/2016-6763/26 md.) Tefecilik (madde 241),
13. Rüşvet (madde 252),
14. Suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama (madde 282),
15. (Değişik: 2/12/2014-6572/42 md.) Devletin birliğini ve ülke bütünlüğünü bozmak
(madde 302) ,
16. (Ek: 2/12/2014-6572/42 md.) Anayasal Düzene ve Bu Düzenin İşleyişine Karşı
Suçlar (madde 309, 311, 312, 313, 314, 315, 316),
17. Devlet Sırlarına Karşı Suçlar ve Casusluk (madde 328, 329, 330, 331, 333, 334,
335, 336, 337) suçları.
b) Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Kanunda tanımlanan silah
kaçakçılığı (madde 12) suçları.
c) (Ek: 25/5/2005 – 5353/17 md.) Bankalar Kanununun 22 nci maddesinin (3) ve (4)
numaralı fıkralarında tanımlanan zimmet suçu,39
d) Kaçakçılıkla Mücadele Kanununda tanımlanan ve hapis cezasını gerektiren suçlar.
e) Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanununun 68 ve 74 üncü maddelerinde
tanımlanan suçlar.
TUTUKLAMA NEDENİ SAYILAN KATALOG SUÇLAR HANGİLERİDİR?
Yukarıda bahsettiğimiz üzere tutuklama nedeni sayılan katalog suçlar Ceza Muhakemesi Kanunu 100. Maddesinin 3. Fıkrasında sayılmıştır. Burada tekrara düşmemek için bu maddede sayılan suçlardan bazılarını tekrar örnek niteliğinde sayacağız. Gasp suçu, çocukların cinsel istismarı, hırsızlık suçu, işkence suçu, kasten yaralama, kasten adam öldürme suçu, göçmen kaçakçılığı ve insan ticareti, kadına karşı işlenen kasten yaralama suçu, sağlık kurum ve kuruluşlarında görev yapan personele karşı görevleri sırasında veya görevleri dolayısıyla işlenen kasten yaralama suçu, devletin güvenliğine karşı suçlar, uyuşturucu ve uyarıcı madde imal ve ticareti orman kanununda düzenlenen kasten orman yakma suçu. Burada saydığımız katalog suçları işlediği düşünülen şüpheli ya da sanık için tutuklama kararı verip vermemeyi değerlendiren hakim, suç katalog suçlar listesinde yer alıyorsa, CMK 100. maddenin ilk fıkrasında bahsedilen şüpheli veya sanığın kaçma şüphesi veya delilleri karartma ihtimali olup olmadığına bakmaksızın tutuklama kararı verebilecektir. Bu durumda tutuklama koruma tedbirine başvurulabilmesi açısından Ceza Muhakemesi Kanunu Madde 100/3’deki katalog suçlar kanuni karine teşkil etmektedir. Ancak işlenen suç fiilinin katalog suçlar arasında yer alması o suç nedeniyle kesin tutuklama kararı verilmesini gerektirmez. Hakim bu durumda şartlar oluşsa da adli kontrol kararı verebilir.
Katalog Suçlarda Tutuklama ve Adli Kontrol
Katalog suçlarda tutuklama, diğer suçlara göre çok daha kolay uygulanabilmektedir. Çünkü CMK m. 100/3 uyarınca bu suçlarda tutuklama nedenlerinin varlığı karine olarak kabul edilir. Yani hâkimin ayrıca kaçma şüphesi veya delil karartma ihtimalini araştırmasına gerek yoktur. Bu durum, katalog suçlarda tutuklamayı hem soruşturma hem de kovuşturma aşamasında daha sık başvurulan bir tedbir haline getirmiştir.
Bununla birlikte, tutuklama zorunlu değildir. Hakim, olayın özelliklerine göre adli kontrol kararı da verebilir. Adli kontrol; şüpheli ya da sanığın tutuklanmadan, fakat özgürlüğü belli ölçüde sınırlandırılarak yargılamaya devam etmesini sağlayan bir tedbirdir. Özellikle ilk defa suç işleyen kişilerde veya kaçma ihtimalinin düşük olduğu durumlarda, tutuklama yerine adli kontrole başvurulabilir.
Katalog suçlarda uygulanabilecek başlıca koruma tedbirleri şunlardır:
- Gözaltı
- Tutuklama
- Adli kontrol
- Taşınmazlara, hak ve alacaklara el koyma
- Şirket yönetimine kayyım atanması
- İletişimin tespiti, dinlenmesi ve kayda alınması
- Gizli soruşturmacı görevlendirilmesi
- Teknik araçlarla izleme
- Postada el koyma
- Zorlama amaçlı el koyma ve teminat belgesi düzenlenmesi
Burada önemli olan husus, her suç için her tedbirin uygulanamayacağıdır. Örneğin, iletişimin denetlenmesi yalnızca katalog suçlar arasında yer alan bazı suçlar için mümkündür. Bu liste dışında kalan suçlarda telefon dinlemesi gibi ağır müdahalelere başvurulamaz.
Neden Katalog Suçlar Vardır?
Katalog suçlar, ceza yargılamasında olağan koruma tedbirlerinin ötesinde daha sıkı önlemler alınmasını mümkün kılan suç tipleridir. Bu özel düzenlemenin yapılmasının temel sebepleri şu şekilde sıralanabilir:
- Toplum düzenine yönelik ağır tehditler: Katalog suçlar, bireylerin can, mal ve özgürlük güvenliğini doğrudan hedef alır. Örneğin, terör, uyuşturucu ticareti veya çocuk istismarı gibi fiiller kamu düzenini kökten sarsıcı etki yaratır.
- Ağır cezalar gerektirmesi: Çoğu katalog suç için öngörülen cezalar müebbet hapis ya da 10 yıldan fazla hapis cezasıdır. Bu nedenle faillerin yargı sürecinde kaçma veya delilleri karartma ihtimali oldukça yüksektir.
- Kaçma ve delil karartma riski: Ağır ceza tehdidi altında bulunan kişiler, adaletin gerçekleşmesini engellemek amacıyla kaçma veya delilleri yok etme yoluna gidebilir. Bu ihtimalin yüksekliği, tutuklama karinesinin kabul edilmesini zorunlu kılmıştır.
- Kamu vicdanının korunması: Toplumda derin infial uyandıran suçlar (örneğin, çocuk istismarı, cinayet, terör eylemleri) karşısında adli makamların hızlı ve caydırıcı tedbirler alması kamu vicdanını rahatlatır.
- Etkin soruşturma yapılması: Bu suçlarda iletişimin denetlenmesi, gizli soruşturmacı görevlendirilmesi veya teknik takip gibi özel yöntemler kullanılabilmektedir. Böylece faillerin tespiti ve delillerin toplanması daha kolay hale gelir.
Avukat Fatih Tahancı, 2015 yılında Hukuk Fakültesini tam burslu, onur öğrencisi olarak Ankara’da tamamlamıştır. Avukatlık stajını Ankara Barosu nezdinde; ceza hukuku, sigorta hukuku, tazminat hukuku, iş hukuku, icra hukuku ve idare hukuku konularına odaklanmış çeşitli avukatlık bürolarında staj yaparak tamamlamıştır. Avukat Fatih Tahancı Çankaya/Ankara’da bulunan Tahancı Hukuk Bürosu’nda avukatlık faaliyeti göstermektedir.