İdare Hukuku, İş ve Sosyal Güvenlik (SGK) Hukuku

Memur Yıllık İzin Yönetmeliği

Memur Yıllık İzin Yönetmeliği - tahanci.av.tr

Memur Yıllık İzin Yönetmeliği kapsamında, ​Devlet memurlarının yıllık izin hakkı 657 sayılı kanunun 23. 102. ve 103. maddesinde düzenlenmiştir. Yıllık izin süresi, bilindiği üzere bir tam hizmet yılının dolması üzerine meslekte olan kıdemine göre belirlenmektedir. Hizmeti 1 yıldan on yıla kadar (On yıl dahil) olanlar için yirmi gün, hizmeti on yıldan fazla olanlar için 30 gündür. Zorunlu hallerde bu sürelere gidiş ve dönüş için en çok ikişer gün eklenebilir.

​Yıllık izinler, amirin uygun bulacağı zamanlarda, toptan veya ihtiyaca göre kısım kısım kullanılabilir. Birbirini izleyen iki yılın izni bir arada verilebilir. Cari yıl ile bir önceki yıl hariç, önceki yıllara ait kullanılmayan izin hakları düşer. Devlet memurlarına uygulanan yıllık izin hakkı öğretmenler açısından farklılık arz etmekte olup yaz tatili ile dinlenme tatillerinde izinli sayılırlar. Öğretmenlere hastalık ve diğer mazeret izinleri dışında, ayrıca yıllık izin verilmez.

Amirim Yıllık İznimi Vermiyor

​Amirin sadece kanunun 103. maddesi gereği yıllık izin kullandırma süresini ve toptan veya parçalı şekilde kullandırma taktir yetkisi olup tamamen yıllık izin kullandırmama yetkisi bulunmamaktadır. Memurun yıllık izin hakkı kanunun 102. maddesinde tanınan kanuni bir hak olup tercihe bağlı kullanılmayan yıllık izin hakları, sadece bir sonraki yıla devredilmektedir. Amirin memurun yıllık izin hakkının düşmesine sebebiyet verecek şekilde kullandırmamasıyla, 657 sayılı Kanunun 103. maddesinin birinci fıkrasında belirtilen takdir yetkisinin aşılması anlamına geleceği, ilgililere Kanunla tanınan izin hakkının kullandırılmamasının Anayasa ile teminat altına alınan dinlenme hakkının ihlali sonucunu doğurabileceği ve mağduriyetlere sebebiyet vereceği açıktır.

İlgili Makale: Devlet Memurluğundan Çıkarma Cezası, 657 Memurluktan Çıkarma

​Memurun yıllık izin hakkı kullanımı için başvurusunun amiri tarafından tamamen reddedilmesi üzerine idare aleyhine manevi tazminat davası açılarak ilgili amire rücu edilmektedir. Aynı zamanda memurun, Türk Ceza Kanununun 257. maddesi gereği görevi kötüye kullanma suçundan şikayet hakkı bulunmaktadır.

​Danıştay 12. Dairesinin E.2009/4964, K.2012/5278 sayılı, 26/09/2012 tarihli kararıyla; Uzman olarak görev yapan davacının izin taleplerinin ise görev yaptığı birimce uygun görülmesine rağmen onay makamınca herhangi bir gerekçe de gösterilmeden reddedildiği somut herhangi bir gerekçe gösterilmeksizin davacının Yasal hakkı olan izinin kullandırılmaması işlemleri nedeniyle duyduğu üzüntü ve ıstırap nedeniyle uğradığı manevi Sinerji Mevzuat ve İçtihat Programı Sayfa 1 /2 zarar karşılığı bir miktar tazminatın ödenmesine hükmedilmesi gerektiği; öte yandan, Anayasanın 129. maddesinin 5. fıkrasında; memurlar ve diğer kamu görevlilerinin yetkilerini kullanırken işledikleri kusurlardan doğan tazminat davalarının, kendilerine rücu edilmek kaydıyla ve kanunun gösterdiği şekil ve şartlara uygun olarak, ancak idare aleyhine açılabileceği şeklinde emredici bir kurala yer verildiği, Anayasanın sözü edilen maddesindeki ibaresinin; kamu görevlilerinin yetkilerini kullanırken işledikleri kusurlar nedeniyle idare aleyhine açılan davalarda tazminata hükmedilmesi halinde idarenin ödemek zorunda kaldığı tazminatı yasal yollara başvurarak ilgili kamu görevlisinden tahsil etmeyi ifade ettiğinde kuşkuya yer bulunmadığı, davacının izninin kullandırılmaması, olayın gelişimi dikkate alındığında kasta dayalı olmayan hukuki hata olarak nitelendirilmesine olanak bulunmadığı, dolayısıyla hükmedilen tazminatı ödeyecek olan idarenin, olayda kişisel kusuru ve sorumluluğu saptanacak kişilere yasal yollar çerçevesinde rücu etmesinin Anayasadan kaynaklanan bir zorunluluk olduğu gerekçesiyle, takdiren 1.000,00.-TL’lik manevi tazminat isteminin davanın açıldığı 19.06.2008 tarihinden itibaren işleyecek yasal faiziyle davalı idarece davacıya ödenmesi, fazlaya ilişkin tazminat talebinin ise reddi yolunda Bursa 3. İdare Mahkemesince verilen 29.04.2009 günlü, E2008/631, K.- 2009/293 sayılı kararın, kabule ilişkin kısmının davalı idare vekili, redde ilişkin kısmının ise davacı tarafından, temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir. Davalı İdarenin Savunmasının Özeti: İstemin reddi gerektiği savunulmuştur. Davacının Savunmasının Özeti: Savunma verilmemiştir. Danıştay Tetkik Hâkimi: Kenan Tosun Düşüncesi: İdare Mahkemesince verilen karar ve dayanağı gerekçe hukuk ve usule uygun olup, bozulmasını gerektirecek bir neden de bulunmadığından anılan kararın onanması gerektiği düşünülmektedir. TÜRK MİLLETİ ADINA Hüküm veren Danıştay OnikinciDairesince gereği düşünüldü: İdare ve vergi mahkemeleri tarafından verilen kararların temyiz yolu ile incelenerek bozulabilmeleri 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde belirtilen nedenlerden birinin bulunması halinde mümkündür. İdare Mahkemesince verilen karar ve dayandığı gerekçe hukuk ve usule uygun olup, bozulmasını gerektirecek bir sebep de bulunmadığından, temyiz isteminin reddi ile anılan kararın onanmasına, temyiz giderlerinin istemde bulunan üzerinde bırakılmasına, 26.09.2012 tarihinde oybirliği ile karar verildi.”

​İstanbul Bölge İdare Mahkemesi 3. İdari Dava Dairesinin E.2017/1365, K.2017/2000 sayılı,  30.11.2017 tarihli kararıyla; “davacının daha önce 23.11.2015 tarihli dilekçesiyle, 2014 yılına ait 30 günlük yıllık iznini kullanma istemiyle başvuruda bulunduğu ve 4.11.2015 tarihli duyuruda belirtilen “en fazla 10 gün + yol izni” sınırlamasının il emniyet müdür yardımcıları, ilçe emniyet müdürleri ve şube müdürleri için getirilmiş olması, polis memurları yönünden ise mevcudun % 10’unu aşmayacak şekilde yıllık izinlerin kullanıma açılmış olduğu hususu da dikkate alındığında, 657 s. Kanunun 103 üncü maddesinin birinci fıkrasında belirtilen takdir yetkisinin, davacının talep ettiği yıllık izninin 2014 yılına ait olduğu da göz önünde bulundurularak kullanılması ve bu çerçevede planlama yapılması gerekirken, yıllık izin hakkının düşmesi sonucunu doğuracak nitelikte tesis edilen dava konusu işlemde hukuka UYARLIK BULUNMAMAKTADIR.

Açıklanan nedenlerle, davacının itiraz isteminin kabulüyle, İstanbul 12. İdare Mahkemesi’nce verilen 21.02.2017 günlü, E:2015/1548, K:2017/996 sayılı kararın bozulmasına, dava konusu işlemin iptaline, aşağıda dökümü yapılan 417,50.-TL yargılama ve itiraz giderinin davalı idareden alınarak davacıya verilmesine, fazladan yatırılan 121,60.-TL temyiz karar harcı ile 95,40.-TL harcın davacıya iadesine, yargılama ve itiraz gideri için tahsil edilen paranın kullanılmayan kısmının hükmün kesinleşmesinden sonra Hukuk Muhakemeleri Kanunu Yönetmeliği’nin 47 nci maddesi uyarınca ilgilisine iade edilmesine, kararın tebliğ tarihini izleyen on beş gün içinde kararın düzeltilmesi yolu açık olmak üzere, 30.11.2017 tarihinde oybirliğiyle kesin olarak karar verildi.”

İlgili Makale: Memur Disiplin Hukuku

Amirin İdari İzin Verme Yetkisi

​Amir, 657 sayılı kanunun 103. maddesi gereği yıllık iznin kullanılacağı süreyi ve kullanma şeklinin belirlenmesinde taktir yetkisi bulunmaktadır. Bu takdir yetkisini kullanan amirlerin, memurların isteklerini de dikkate almak suretiyle yıllık izinlerin hangi zamanlarda ve ne şekilde kullanılacağı, kısım kısım kullanılacak ise kullanma süre ve tarihlerini de belirlemek suretiyle hizmetin aksamasına mahal vermeyecek biçimde bir planlamaya gitmeleri gerekmektedir. Bu planlamanın doğal sonucu olarak, tüm personelin istediği zamanda ve istediği biçimde izin kullanmasına imkân verilmemesi de söz konusu olabilecektir. Ancak, hizmet gerekleri gözetilerek yapılacak planlamanın doğuracağı bu tür kısıtlamaların, hukuka aykırı olmaması ve ilgililerin mağduriyetine sebebiyet vermemesi gerekir. Memur yılın belirli gününde tüm iznini kullanmak iste de amiri tarafından kabul edilmeyebilir. Amir, hizmet gerekleri gereği durum ve koşullara göre yıllık izni kısım kısım kullandırabilir veya bir yılın iznini takip eden sonraki yıl kullandırabilir.

Madde 103 – Yıllık izinler, amirin uygun bulacağı zamanlarda, toptan veya ihtiyaca göre kısım kısım kullanılabilir. Birbirini izleyen iki yılın izni bir arada verilebilir.

Memur 5 Gün 5 Gün İzin Alabilir Mi?

​Alabilir. Hizmet yılını dolduran memur, takip eden yıl içinde veya takip eden sonraki yıl için de yıllık iznini parça parça kullanmak istemesinde kanuni bir engel bulunmamaktadır. Ancak 657 sayılı kanunun 103. maddesi gereği amirin, hizmetin gerekleri ve kamu düzeninin aksamaması için uygun görmesi gerekmektedir. Memurun yıllık iznini parça parça kullanmasında yasal engel bulunmamaktadır.

Onaylanan Yıllık İzin İptal Edilebilir Mi?

​Edilebilir. Memurun talebi üzerine kullandırılan yıllık izin yine memurun talebi üzerine kurumun onayıyla iptal edilebilir. Memur tekrar talep halinde kullanmadığı yıllık izinlerini hak düşümüne uğramadan kullanabilir. Memurun yıllık izni, kurumu tarafından iptal edilirse kullandırılmayan yıllık izinlerin hak düşümüne neden olmayacak şekilde tekrar kullandırılması gerekmektedir. Zira, memur hizmet süresini doldurduğu yıl içinde ve takip eden sonraki yıl içinde yıllık iznini kullanacağı için iptal edilen yıllık iznin hak düşümüne uğrayarak daha sonradan kullanılması mümkün değilse memurun yıllık izni iptal edilemez.

Yıllık İzin Kullandırmayan İşvereni Nereye Şikayet Edilir?

​Memur, devlet personeli olduğu için yıllık izninin kullanımı kurum onayına bağlıdır. Amirin memurun yıllık iznini kullanmasına izin vermemesi halinde TCK madde 257 uyarınca savcılık makamına şikayet edilebileceği gibi cimere de şikayet edilebilir.

Memurlarda Hafta Sonları Yıllık İzinden Sayılır Mı?

​Sayılır. 657 sayılı kanunun 102. maddesinde verilen yıllık izin süresi, gün hesabından verilmiş olup işgünü olarak verilmemiştir. Yıllık izninin başlangıç gününden itibaren sayılan yıllık izin süresinin son gününe kadar geçen süre içerisinde Cumartesi ve Pazar günleri yıllık izinden sayılır. Örnek vermek gerekirse; Pazartesi gününden başlayan 10 günlük yıllık izin süresinin son günü bir sonraki hafta olan Çarşamba günü olup hafta sonları yıllık iznine dahil edilmiştir.

Resmî Tatiller Yıllık İzin Süresinden Sayılır mı?

4857 sayılı İş Kanunu’na göre işçilerin yıllık ücretli izin hakkı güvence altına alınmıştır. Kanunda açıkça belirtildiği üzere, işverenin yıl içinde verdiği diğer ücretli ya da ücretsiz izinler ile dinlenme ve hastalık izinleri yıllık izinden mahsup edilemez.

Ayrıca, işçiye verilen yıllık izin süresi içinde bir veya birden fazla ulusal bayram, hafta tatili ya da genel tatil günü bulunuyorsa, bu günler yıllık izin süresinden sayılmaz. Yani yıllık izin hakkı, bu tatillerden bağımsız olarak hesaplanır ve işçinin lehine korunur.

Örnek vermek gerekirse:

  • Bir işçi 14 gün yıllık izin kullanıyorsa ve bu süreye denk gelen 2 gün resmi tatil varsa, yıllık izin süresi 14 günün üzerine eklenir. Böylece işçi toplamda 16 gün fiilen işten uzak kalabilir.
  • Aynı şekilde, hafta tatili (pazar günü) veya dini-resmî bayram günleri yıllık izin süresinden düşülmez.

Memur Yıllık İzin İptali

​Memurun yıllık izni memurun isteği üzerine kurumun onayıyla iptal edilebileceği gibi memurun isteği olmadan kurum tarafından da iptal edilebilir. Memurun isteği üzerine iptal edilen yıllık izin, hak düşümüne neden oluyorsa memur kalan yıllık iznini kullanamaz. Kurum tarafından iptal edilen yıllık izin hak düşümüne neden oluyorsa kurum yıllık izni iptal edemez.

657 Yıllık Memur İzin Yönetmeliği

​Memurun yıllık izni 657 sayılı kanununun 23. 102. ve 103. maddesinde düzenlenmiş olup her kurumun yıllık izin haklarına ilişkin usul ve esasları düzenleyen yönergesi bulunmaktadır. Her kurum personeli kanunla tanınan yıllık izin hakkını, kurumun yönergesinde belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde kullandırılmasını talep edebilir.

Resmi Tatillerde Çalışan Memur İzin Kullanımı

​Memurunda işçi gibi resmi tatilde çalışma yasağı bulunmaktadır. Ancak hizmetin gereği olarak memurun resmi tatilde çalışması durumunda uygulanacak izin prosedürü 657 sayılı kanunun 178. maddesinde belirtilmiştir. Memurun resmi tatilde çalışması halinde her sekiz saat için mesai saatlerine denk gelen bir günde kullandırılmak üzere bir tam gün izin verilir. Memur, resmi tatil de çalışması karşılığı hak ettiği iznin en fazla on gününü yıllık izni ile birleştirerek kullanabilir.

Madde 178: B) (İptal: Anayasa Mahkemesinin 14/2/1997 tarihli ve E: 1997/20, K: 1997/32 sayılı Kararı ile; Yeniden düzenleme: 3/4/1998 – 4359/4) Kurumlar gerektiği takdirde personelini günlük çalışma saatleri dışında fazla çalışma ücreti vermeksizin çalıştırabilirler. Bu durumda personele yaptırılacak fazla çalışmanın her sekiz saati için bir gün hesabı ile izin verilir. Ancak, bu suretle verilecek iznin en çok on günlük kısmı yıllık izinle birleştirilerek yılı içinde kullandırılabilir.

Memurlarda Resmi Tatiller Yıllık İzinden Düşer Mi?

​Düşer. Memurun çalışma süresi 657 sayılı kanunun 99. maddesinde düzenlemiştir. Memurun çalışma saatleri içerisinde Cumartesi ve Pazar günü bulunmamaktadır. Memur, yıllık izin süresi içerisinde mesai saatlerine denk gelen resmi tatilini amirinin uygun göreceği başka bir gün kullanabilir. Memurun yıllık izin süresi içerisinde hafta içine denk gelen resmi tatili yıllık izin süresine de eklenebilir. Örnek vermek gerekirse, 2024 yılı içerisinde 26 Ağustos gününden başlayan 10 günlük yıllık izin süresi içerisinde resmi tatil olan 30 Ağustos Cuma gününe denk geldiği için yıllık izin süresinin son günü Perşembe gününe denk gelen 05 Eylül’dür.

Sıkça Sorulan Sorular (SSS)

Memur yıllık izin kaç gün?

Memurun yıllık izin süresi; hizmet süresi 1 yıldan 10 yıla kadar olanlar için 20 gün, 10 yılı aşanlar için 30 gün olarak uygulanır. Görev yerinin özellikleri ve ulaşım şartları nedeniyle, mevzuat çerçevesinde gidiş–dönüş için ayrıca yol izni verilebileceği durumlar bulunmaktadır.

Memurun yıllık izin hakkı ne zaman doğar?

Memurun yıllık izin hakkı, ilk göreve başlama tarihinden itibaren bir tam hizmet yılının tamamlanmasıyla doğar. İzin, amirin uygun göreceği tarihte toptan veya parça parça kullandırılabilir; planlamada hizmetin aksamaması esastır.

Yıllık izinler parça parça (ör. 5 gün + 5 gün) kullanılabilir mi?

Evet. Mevzuat, memur yıllık izin kullanımında kısım kısım planlamaya izin verir. Ancak parça sayısı ve zamanlamaya ilişkin son karar, hizmet gerekleri dikkate alınarak amir onayına bağlıdır.

Onaylanmış yıllık izin iptal edilebilir mi?

İzin memurun talebiyle ve kurumun onayıyla iptal edilebilir. Kurumca tek taraflı iptal gerekiyorsa, hakkın düşmesine yol açmayan bir planlama yapılmalı ve memurun kullanamadığı günler için memurun yıllık izin hakkı korunmalıdır.

Amirim yıllık iznimi vermiyor; ne yapabilirim?

Amirin takdir yetkisi, iznin zamanı ve biçimi ile sınırlıdır; memurun yıllık izin hakkı özünde kanuni bir haktır. Talebiniz tümden reddediliyor veya hak düşümüne sebep olacak şekilde sürüncemede bırakılıyorsa, yazılı talep–cevap sürecini işletmek ve idari başvuru yollarını değerlendirmek uygun olur.

Hafta sonları yıllık izinden sayılır mı?

Uygulamada yıllık izin süreleri “gün” esasıyla hesaplanır ve pek çok kurumda Cumartesi–Pazar günleri izne dahil kabul edilir. Kurumunuzun yönergesi farklı bir uygulama öngörüyorsa bu husus izin onayında açıkça gösterilir.

İdari izin ile yıllık izin aynı şey midir?

Hayır. İdari izin, olağan dışı durumlarda hizmet gerekleri gözetilerek verilen ayrı bir izin türüdür ve genellikle memur izin yönetmeliği kapsamındaki yıllık izin hesabından düşmez. Yıllık izin ise memurun kazanılmış dinlenme hakkıdır.

Memur Yıllık İzin Yönetmeliği” Makalemize 4 Yorum Yapıldı:

  1. Hatice dedi ki:

    4/b sozlesmeli personel oĺarak bir bucuk yildir gorev yapiyorum gecici gorevlendirme talebinde bulundum.muhtemelen onaylanacak.ancak gorevlendirme surem 3+1 den sayilmayacakmis bu dogru mu.iller arasi gorevlendirme.

    1. Av. Fatih Tahancı dedi ki:

      Merhaba,
      Detaylı danışma hizmetimiz ücretlidir.
      Mesai saatleri içerisinde 0 312 220 36 30 arayarak danışma hizmeti alabilirsiniz.
      Saygılarımızla

  2. Kibriye yilmaz dedi ki:

    9 günlük bayram süresinde idari izinli olan memurlarda. Bazıları çalışmaktadır. Bunun yerine başka bir zaman izin kullanabilir mi, yönetmelikte kullanacağına dair bir aciklama yok. Örnek vermek gerekirse aynı işi yapan 10 personelde. 7 si idari izinli 3 kişi çalışacak. Buda amir ve çalışan memur arasında sorun olmakta ve adaletsizlik yaşanmaktadır. Bu konu hakkında görüş alabilirmiyim

    1. Av. Fatih Tahancı dedi ki:

      Merhaba,
      Detaylı danışma hizmetimiz ücretlidir.
      Mesai saatleri içerisinde 0 312 220 36 30 arayarak danışma hizmeti alabilirsiniz.
      Saygılarımızla

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir