Kaza Yaptım Ne Yapmalıyım?

Kaza Yaptım Ne Yapmalıyım? sigortam yok, trafik kazası yaptım sigorta karşılar mı, kaza yaptım sigortam ne kadar artar, kaza yaptım karşı taraf suçlu gibi sıkça sorulan sorulara Trafik kazası avukatı olarak yanıtlar hazırladık. Trafik kazaları araç sürücülerinin uyanmak istedikleri bir kabus gibidir. Her yıl Türkiye’de 150.000’e yakın ağır kaza meydana gelmektedir. Sürücülerin kaza anında ve devamında neler yapmaları gerektiği konusunda bilinçlenmeleri kaza sonrasında uğrayacakları maddi kaybın bir miktar da olsa önüne geçmesini sağlayacaktır.Peki her yeni günde yollara düşen sayısız araç ve araçları kullanan sürücülerin ihmali sonucu meydana gelen trafik kazası sonrası neler yapılmalıdır? 

Kaza Yaptım Ne Yapmalıyım ?

Trafik kazasının meydana geldiği andan itibaren sürücüler soğukkanlılığını korumalı ve o anki şok halini mümkün olduğu kadar hızlı atlatmalıdır.Meydana gelen kaza ölüm ve yaralamalı bir kazaysa hızlı bir şekilde 112 aranmalı ve durum bildirilmelidir. İlkyardım konusunda bilgi sahibi olunması halinde 112 Acil ekipleri gelene kadar yaralılara müdahale edilmeli ve onları hayatta tutacak hamleler geciktirilmeden yapılmalıdır. Ölüm ve yaralanma halinde 112 Acil ekiplerinin yanı sıra kolluk kuvvetleri de durumda haberdar edilmelidir.

Kaza Yaptım Ne Yapmalıyım ? ne yapmalıyım, sigortam yok, sigorta karşılarmı, sigortam ne kadar artar, karşı taraf suçlu
Kaza Yaptım Ne Yapmalıyım? Sigortam yok sigorta karşılar mı? Sigortam ne kadar artar?

Yaralanma hafif olsa dahi ileride hayati tehlike oluşması riski göz önünde tutulmalı ve mutlaka sağlık ekiplerinin intikali beklenmelidir. Kazanın meydana geldiği yerde sonraki yapılacak işlem ise güvenlik önlemleri almaktır. Kazaya karışan araç sürücülerinin, trafikteki diğer araçların da sorun yaşamaması adına akan trafikte birtakım önlemler alması gereklidir. Bunu sağlamak adına araçlarda bulunması zorunlu olan reflektör veya ışıklı işaret cihazları, trafiğin akışına göre kaza yerine şehir içinde en az 30 m, şehir dışında ise en az 100 m uzakta olacak şekilde yerleştirilmelidir.

Her trafik kazası yaralanmalı olmayabilir.Bu tür kazalar ‘’Maddi Hasarlı Trafik Kazası’’ statüsü içerisinde değerlendirilir.Kazadan sonra hayati kontroller yapılmalı, kaza yerinde güvenlik önlemleri alınmalı ve ilgili kuruluşlara haber verilmelidir.Sonrasında ise araçlar yerinden oynatılmadan kaza anının birkaç açıdan fotoğrafı hatta mümkünse videosu çekilmelidir.Aracın darbe alan yerleri, zarar gören parçaları özellikle fotoğraflanmalıdır. Buradaki amaç, kazayı değerlendirecek olan yerlere mümkün olduğunca en iyi görsel anlatımı yapmaya çalışmaktır.Bu aşamadan sonra ise araçlar yürüyebilecek durumda ise trafik sıkışıklığını önlemek adına uygun bir yere çekilmeli ve maddi  hasar tespitine başlanmalıdır.

Maddi hasar tespiti, trafik kazasından sonra gerekli önlemler alındıktan sonra sürücülerin 2 nüsha olacak şekilde ‘’kaza tespit tutanağı’’ tutmasıyla başlar.Kaza tespit tutanağı, kazaya karışan araç sürücüleri tarafından doldurulan meydana gelen kazanın tüm detaylarını içeren resmi evraktır.Bu evrak sayesinde kazadan sonra olaya polis ekipleri dahil olmadan hızlı bir şekilde sonuca gidilebilir.Fakat kaza tespit tutanağı doldurularak olaya emniyet güçleri dahil edilmeden olayın çözüme kavuşturulması için bazı şartların yerine gelmesi gerekmektedir aksi durumda polis ekipleri kaza yerine intikal etmeksizin olay çözüme ulaşmamakta ve tutulan tutanak geçerli olmamaktadır.Bu şartlar aşağıdaki unsurlardan oluşmaktadır:

  • En az bir araçta maddi hasar meydana gelmeli
  • Kazada bedensel yaralanma ve ölüm gibi durumlar oluşmamalı
  • Kazaya karışan sürücülerin tutanak içeriği hakkında aralarında anlaşmaya sağlayabilmeleri
  • Kazaya karışan tüm araçların geçerli sigortalarının bulunması
  • Kazaya karışan sürücülerin ehliyet sahibi olması
  • Kazaya karışan sürücülerin kaza anında uyuşturucu, alkol gibi maddelerin etkisi altında olmaması
  • Sürücülerin 18 yaş üzeri olması
  • Araç sürücülerinin akli melekelerinin terinde olması
  • Kazada kamu mallarına zarar gelmemesi

Yukarıda sayılan 9 unsurdan hiçbiri içermeyen maddi hasarlı trafik kazaları, kazaya karışan araç sürücülerinin tutanak içeriği hakkında uzlaşma sağlamış olması durumunda kaza tespit tutanağını eksiksiz ve hatasız bir şekilde doldurarak kaza yerindeki işlemleri tamamlamış olurlar.Tutanağın özellikle eksiksiz ve hatasız doldurulması sürücülerin sonradan hak kaybına uğramaması açısından önem arz etmektedir.Kaza tespit tutanağının kazaya karışan tüm araç şoförleri tarafından imzalanması tutanağın geçerliliği için kesin bir şarttır.Aksi halde kaza yerine kolluk kuvvetlerinin çağrılması ve olayın hukuki boyuta taşınması yasal bir zorunluluktur.Araç sürücüleri kaza tespit tutanağı tuttuktan sonra  kazaya karışan araç sürücülerinin ehliyet, ruhsat ve sigorta poliçelerinin de fotoğrafını alarak kaza yerindeki işlemlerini tamamlamış olurlar.

Kaza tespit tutanağı tutulduktan sonra aracınız yürüyemeyecek durumda ise sigorta şirketinizin çekici teminatı varsa arayıp çekici isteyerek aracınızı sanayiye bıraktırabilirsiz.Eğer kazada kusursuzsanız çekici masraflarını karşı taraftan talep etme hakkınız olacaktır. Dolayısıyla eğer çekiciye masraf yaptıysanız mutlaka fatura alınız. 

kaza tespit tutanağındaki

Kaza tespit tutanağı tutulup kaza yeri süreci tamamlandıktan sonra sigorta aşamasına geçilir.Kaza geçiren sürücü kaza tespit tutanağına ek olarak kazaya karışan sürücülerin ehliyet, ruhsat ve sigorta poliçeleri, kaza yeri fotoğraf ve videoları, sürücünün kendi sigorta poliçesi ve alkol zaptıyla beraber sigorta şirketine 5 GÜN içinde başvurmalıdır(Kasko sigortalarında isten ek belgeler ise tutanak, alkol raporu, kaza yeri fotoğrafları ve varsa yük irsaliyesidir.) BKZ: https://www.tahanci.av.tr/sigorta-tahkim-komisyonu-kasko-alkol-hasar-terk/

Sigorta şirketi bu başvuruyla birlikte prosedür işlemlerini başlatır ve en geç 3 iş günü içerisinde ilgili evrakları Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi’ne gönderir ve burada değerlendirme yapılır.Değerlendirme safhasında kazaya karışan sürücülerin hasar oranı belirlenir.Hasar oranı %0, %50 ve %100 olmak üzere üç şekilde değerlendirilir.Bu oranlar kazaya karışan sürücünün sigortadan ödeme alıp almayacağının belirlenmesi hususunda önemli bir rol teşkil eder.Kusur oranı belirlendikten sonra sigortalının 5 gün içinde bu orana itiraz etme hakkı bulunur.5 gün içinde itiraz olmaması durumunda şirket tarafından belirlenen hasar kesinleşir.

Kazaya karışan araç sürücülerinin sigorta şirketlerin farklı olması durumunda ise sigorta şirketlerinin kusur oranında anlaşma sağlaması gerekir.Anlaşma sağlanamaması halinde dosya Tutanak Değerlendirme Komisyonu’na gönderilir ve eksper görüşü istenir.Komisyon, eksper raporunu 3 iş günü içerisinde tamamlayarak sigorta şirketlerine bildirir ve şirketler, bildirilen oranlara göre sigortalılara ödemelerini yapar.

Araç Değer Kaybı Hesaplama Talep Başvurusu 2023

[contact-form-7 id=”1855″ title=”Araç Değer Kaybı Başvuru Formu”]

EHLİYETSİZ KAZA YAPTIM SİGORTA KARŞILAR MI?

Ehliyetsiz kaza yaptım sigorta karşılar mı diye sorgulayabilirsiniz. Trafikte araç kullanabilmek için öncelikli şart kullanılan aracın cinsine uygun ehliyetin varlığıdır. Ehliyetsiz araç kullanımı Karayolları Trafik Kanunu ve TCK’ya göre suç oluşturmakta ve idari para cezası yaptırımını gerektirmektedir. Aslına bakılırsa ehliyetsiz direksiyon başına geçmek hem bahsedilen idari para cezası yaptırımını hem de meydana gelebilecek bir trafik kazasından doğacak sonuçları göz ardı etme manasına gelmektedir. 

Ehliyetsizlik, yalnızca kaza anında ehliyetin sürücünün yanında bulunmaması  anlamına gelmez. Eğer ehliyet henüz alınmamışsa, ehliyete el koyulmuşsa yahut mevcut ehliyet kullanılan aracın türüne uygun değilse kazaya karışan sürücü ‘ehliyetsiz sürücü’ konumunda değerlendirilecektir. Ehliyetsiz bir sürücüyle kaza yapılması halinde kaza tespit tutanağı tutulamayacağından mutlaka kolluk kuvvetleri kaza yerine gelmelidir. Ehliyetsiz sürücü kusuru olsun ya da olmasın her durumda idari para cezası yaptırımına tabi tutulacaktır. Kusur eğer ki ehliyetsiz sürücüde ise idari para yaptırımının yanında oluşacak maddi hasarlarda da sorumluluğu doğacaktır.

Trafik kazasında ehliyetsiz olmak, kesinlile kusurlu olunduğu anlamına gelmez. Kusur tespitinin ehliyetten ayrı olarak yapılması gerekir. Kazada kusurlu bulunan sürücü hem ortaya çıkan zararlardan hem de ceza anlamında sorumludur. Eğer kazaya karışan ehliyetsiz sürücü aynı zamanda kusurluysa, sigorta  kazadan doğan zararı karşılar fakat sonradan ehliyetsiz sürücüye rücu eder. Dolayısıyla kusurlu ehliyetsiz sürücü, kazadan doğan maddi zararları şahsı tarafından karşılamış olur.

 Kazaya karışan ehliyetsiz sürücü kusursuz ise kaza sonucu meydana gelen maddi hasar, sırf ehliyetsiz olduğundan hareketle yola çıkılarak kusursuz ehliyetsiz sürücüye yükletilemez. Kusursuz ehliyetsiz sürücü trafik kazası yaptığında ehliyetsiz olmasından dolayı idari para cezası yaptırımına tabi tutulur. Fakat kazada ortaya çıkan maddi hasarlar ehliyetsiz sürücünün kusursuz olması sebebiyle sigorta tarafından karşılanır. Bu durumda ehliyetsiz sürücü kusursuz olduğu sebebiyle sigorta şirketinin karşıladığı maddi hasarı  rücu etme hakkı bulunmamaktadır.  

Kaza Yaptım Araç Değer Kaybı Davası

Bir trafik kazası sonrası hasara uğrayan araç, ne kadar iyi onarılırsa onarılsın aracın ikinci el piyasa değerinde düşme meydana gelir. Hasara uğrayan aracın maliki bu trafik kazasındaki hasar nedeniyle aracını normalde satacağı miktarın daha altında bir miktara elden çıkarmak durumunda kalır. Aracın hasar almadan önceki piyasa değeri ile hasar aldıktan sonraki piyasa değeri arasında oluşan fark ”araç değer kaybı” olarak adlandırılır. Araç maliki oluşan hasardan dolayı bu farkı karşı taraftan talep edebilir. Kaza yaptım araç değer kaybı alabilir miyim sorusuna cevap veriyoruz.

Trafik kazası sonrası araç malikinin önünde iki yol vardır; araçta oluşan değer kaybı sebebiyle kusurlu karşı tarafın şahsına ve sigorta şirketine dava açılabilir veya da Sigorta Tahkim Komisyonuna başvurulabilir. Eğer dava açılacaksa 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 97. Maddesinde 2016 yılında yapılan bir değişiklikle dava açmadan önce sigorta şirketine başvuru yapılması dava şartı haline getirilmiştir. Sigorta şirketine başvurulmaksızın dava açılması halinde mahkeme bu davayı esasa girmeden usulden reddedecektir.

Diğer bir seçenek ise Sigorta Tahkim Komisyonuna başvurmaktır.Yine 2918 sayılı kanunda yapılan değişiklikle trafik sigortasına ilişkin ortaya çıkan uyuşmazlıklarda önce sigorta şirketine başvurulmalıdır. Sigorta şirketi ise başvuruya 15 gün içinde cevap vermemesi veya reddetmesi ya da kısmi ödeme yapması halinde Sigorta Tahkim Komisyonu’na başvurulabilir. Sigorta Tahkim Komisyonunun 5.000 TL altında bir değer kaybına hükmetmesi halinde karar kesindir. 5.000-40.000 TL arası meblağı içeren değer kaybı kararlarına  ise bir defalığına mahsus olmak üzere itiraz edilebilir. 40.000 TL ve üstüne ilişkin meblağlara ilişkin itirazlar hakkında verilen karar ise temyize götürülebilir. Komisyonun verdiği 40.000 TL ve üstündeki araç değer kaybı için açılan davada mahkemenin vereceği kararla birlikte meblağ kesinleşir ve taraflar açısından bağlayıcı hale gelir.

Kaza Yaptım Araç Değer Kaybı

Trafik sigortası kapsamında sigortacı oluşan hasardan sürücüyle birlikte müteselsil sorumlu olmakla beraber araçta meydana gelen değer kaybından da sorumlu tutulur. Kusurlu taraf ise eğer kasko sigortası poliçesine dahilse kendi aracında meydana gelen değer kaybını buradan karşılayabilir.

Araç değer kaybı tazminatı için kaza sonrası araçta hasar oluşan kısımda daha önceden bir onarım, bir değişim işlemi yapılmamış olmalı ve sigorta şirketine başvuru ve dava süreci 2 yıllık zamanaşımı süresi içinde yapılmalıdır.

Araç değer kaybı davası eğer sigorta şirketine yöneltilecekse görevli mahkeme Asliye Ticaret Mahkemesidir. Fakat tazminat davasında karşı taraf hasım gösterilecekse ve karşı taraf tacir değilse davada görevli mahkeme Asliye Hukuk Mahkemesi’dir.  

KAZA YAPTIM SİGORTA KARŞILAR MI / ÖDER Mİ?

Direksiyon başına geçilerek trafiğe çıkılan her yolculuk az ya da çok trafik kazası ihtimalini barındırmaktadır. Sürücüler ise karşılaşabilecekleri bu kazalara yönelik riskler için önlemler almalı ve bu önlemleri hayata geçirmelidir. Alınacak bazı önlemler ise kanunlarla zorunlu hale getirilmiştir. Bunlardan birisi 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununa göre yaptırılması mecburi olan zorunlu trafik sigortasıdır. Trafik sigortasının yapılmaması veya da geç yapılması durumunda ilgili yaptırımlar araç malikine uygulanır.

Trafik sigortası zorunlu, kasko ise isteğe bağlıdır. Sıfır araç satın alındığında ruhsatın çıktığı andan itibaren, 2. el araç alımlarında ise en geç 15 gün içerisinde zorunlu trafik sigortası yaptırılmalıdır. Trafik sigortası kaza sonrasında araç sahibinin masraflarını değil karşı tarafın ya da kazaya karışan III. şahısların mallarının veya kamuya ait malların maddi hasarlarını karşılamaktadır. Araç sahibi kusurlu ise kaza sonrası oluşan hasarını trafik sigortası değil kasko sigortası karşılamaktadır. Yani eğer kazada kusurlu taraf sizseniz karşı tarafın masrafları sizin trafik sigortanızdan karşılanmakta sizin masraflarınız ise varsa sizin kasko sigortanız kapsamında giderilmektedir. Kaza yaptım sigorta karşılar mı?

Sigorta şirketleri her durumda meydana gelen hasarları karşılamakla yükümlü değillerdir. Karşılanacak olan hasarlar sigorta şartlarına ve limitlerine göre belirlenir. Trafik sigortası, trafik kazasının gerçekleşmesi halinde karşı tarafın veya kazaya karışan III. kişilerin mallarını veya kamuya ait mallarda meydana gelen hasarları, karşı tarafın aracında bulunan şahıslara yapılan ilkyardım, muayene vs. işlemlerinin ücretlerini, kazada ölüm meydana gelmişse defin masraflarını, ölen kişinin bakmakla yükümlü olduğu kişilerin zararlarını ve araç sahibi kusursuz olmasına rağmen karşı taraf kusurlu olduğunu iddia ederek dava açmışsa yargılama giderlerini karşılamakla yükümlüdür. Kaza yaptım sigorta öder mi?

Zorunlu Trafik Sigortası Nedir? Neleri Kapsar? Neleri Kapsamaz? Hangi Tazminatları Karşılar?

TRAFİK KAZASI YAPTIM KARŞI TARAFIN SİGORTASI YOK

Trafik kazası sonrasında yapılacak ilk işlemlerden birisi sürücülerin aralarında kaza tespit tutanağı tutmasıdır. Fakat bu işlemin sürücüler arasında yapıldığında geçerli olması için belli şartların sağlanması lazımdır. Kolluk kuvvetleri kaza mahalline uğramadan sürücülerin arasında kaza yerinde tutulan tutanağın geçerli olması için;

  • En az bir araçta maddi hasar meydana gelmeli
  • Kazada bedensel yaralanma ve ölüm gibi durumlar oluşmamalı
  • Kazaya karışan sürücülerin tutanak içeriği hakkında aralarında anlaşmaya sağlayabilmeleri
  • Kazaya karışan tüm araçların geçerli sigortalarının bulunması
  • Kazaya karışan sürücülerin ehliyet sahibi olması
  • Kazaya karışan sürücülerin kaza anında uyuşturucu, alkol gibi maddelerin etkisi altında olmaması
  • Sürücülerin 18 yaş üzeri olması
  • Araç sürücülerinin akli melekelerinin terinde olması
  • Kazada kamu mallarına zarar gelmemesi

şartlarının sağlanması gerekmektedir. Bu koşullar sağlanmadığında kaza yerine emniyet güçleri çağrılmalı ve tutanak tutturulmalıdır. Burada kolluk kuvvetlerinin olaya müdahalesinin sebebi karşı tarafın sigortası bulunmadığından ötürü hasar tespiti yapılamamasıdır.

Sigortasız bir araç kaza yapmanıza sebep olduysa iki seçenek vardır:  hasarınızı sigortasız sürücü bireysel olarak karşılayabilir ya da ‘güvence hesabı’na  başvurabilirsiniz. Güvence hesabı, Türkiye Sigortalar ve Reasürans Şirketleri kapsamında kurulmuştur ve bununla sigortasız kaza yapan araç sürücülerinin diğer sürücüleri mağdur etmemesi amaçlanmaktadır. Güvence hesabı, zarara neden olan aracın bulunamaması durumunda devreye girer. Güvence hesabına başvurma şartları şunlardır:

  • Kazaya neden olan aracın sigortası bulunmaması
  • Kaçma gibi vakalarda tespit edilemeyen kazalarda yaşanan ölüm ve yaralanmalar
  • Çalıntı araçla gerçekleştirilen kazalarda
  • Sigortayı yapan şirketin iflas ettiği durumlarda

güvence hesabına başvurulabilir.

Güvence hesabı, kazada kusuru olmayan tarafın maddi zararlarını karşılamamakta yalnızca bedeni zararlar konusunda hasarı gidermektedir. Kusursuz taraf, kaza sonucu iş göremez hale gelmesi durumunda ‘Güvence hesabı’ kişiye sakatlık tazminatı öder. Kusursuz tarafın kaza sonucu vefat etmesi durumunda ise ölen kişinin bakmakla yükümlü olduğu ailesi ve yakınlarına destekten yoksun kalma tazminatı ödenir.

KAZA YAPTIM ARACIM PERT OLDU

Gerçekleşen bir trafik kazası sonrasında hasar gören aracın onarımı için harcanacak meblağın aracın sigorta rayiç değerine yakın olması durumunda bu araçlar pert olarak nitelendirilir. Yani eğer aracınız %60 – %70 oranında hasar almışsa bu durum aracınızın perte çıktığı anlamına gelmektedir. Tam ve Ağır hasarlı araçlar perte çıkmış kabul edilmektedir.

Aracın ağır hasar aldığı bir trafik kazası gerçekleşmesi durumunda sigortalı durumu 5 iş günü içerisinde sigorta şirketine; sigorta poliçesi, trafik kaza raporu, sürücünün alkol raporu, ehliyet ve ruhsat fotokopisi, aracın hasarlı olduğu fotoğraflar ve primlerin ödendiğine dair makbuzlarla birlikte başvurarak bildirmeli ve aracın eksper tarafından incelenmesi talep edilmelidir. Hasar tespiti için görevlendirilen eksper, aracın onarım masraflarının listesini çıkarır ve ilgili sigorta şirketine gönderir. İnceleme sonucunda aracın onarım masrafları, sigorta rayiç bedeline yaklaşıyorsa ya da rayiç bedelini geçiyorsa araç tam hasarlı kabul edilir. Bu durumda sigorta şirketinin sigortalıya poliçede yazan teminat bedeli kadar ödeme yapması gerekir.

Sigortacı, eksperin raporu teslim etmesinden itibaren 10 iş  günü içinde, hasarın ihbar edildiği günden itibaren her halükarda ise 45 gün içinde tazminat miktarını tespit edip sigortalıya ödeme yapmak durumundadır.

Sigortalı aracın kendisinde kalmasını istemesi halinde araç sigortalıda kalabilir. Sigortacı aracın pert bedeli rayiç bedelden düştükten sonra kalan kısmı sigortalıya öder ve araç mevcuttaki haliyle aracın kendisinde kalmasını isteyen sigortalının olur. Aracın sonraki yasal ve devir işlemlerinin tamamı sigortalının kendisine aittir.

TRAFİK KAZASI YAPTIM SİGORTAM NE ZAMAN ÖDER?

Gerçekleşen trafik kazası sonrasında kaza anının mümkünse fotoğrafları çekildikten sonra gerekli şartların sağlanması takdirde kaza tespit tutanağı tutulur.  Sonrasında hasarlar sigortalara başvurularak giderilir. Kazaya dahil olan sürücüler sigorta şirketine ehliyet, ruhsat ve sigorta poliçeleri, kaza yeri fotoğraf ve videoları, sürücünün kendi sigorta poliçesi ve alkol zaptıyla beraber sigorta şirketine 5 gün içerisinde başvuru yaparak trafik kazası yaptıklarını bildirirler. Sigorta şirketi bununla birlikte  işlemleri başlatır ve en geç 3 iş günü içerisinde ilgili evrakları Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi’ne gönderir ve burada değerlendirme yapılır.Değerlendirme safhasında kazaya karışan sürücülerin hasar oranı belirlenir.Hasar oranı %0, %50 ve %100 olmak üzere üç şekilde değerlendirilir.Bu oranlar kazaya karışan sürücünün sigortadan ödeme alıp almayacağının belirlenmesinde önemlidir.

Sigorta şirketi ödeme yaparken sigorta poliçesinde bulunan teminat limitlerine uygun olarak sürücülere  trafik kazasında kusurları oranında ödeme yapar. Söz konusu trafik kazasında zarar uğrayan kişi, sigorta şirketine kazaya ait bilgileri ilettiği andan itibaren 8 gün içerisinde tazminat ödemesi yapar. Şirket, bunun yanında kazada meydana gelen yaralama sonucu oluşacak sağlık masraflarını, ölüm sonucu oluşacak defin vs. masraflarını da tazmin etmek yükümlüdür.

KAZA YAPTIM TAZMİNAT ALABİLİR MİYİM ?

Günlük hayatta sıklıkla karşılaştığımız trafik kazalarının elbette farklı sonuçları olabilmektedir. Trafik kazaları sonuçları itibarıyla bedensel zararlar ya da maddi zararlar doğurabilmektedir. Bu tür zararlarla karşılaştığımızda başvuracağımız hukuki yollar ve talep edebileceğimiz tazminatların neler olduğu sorusu akla gelmektedir. 

Geçirdiğiniz bir trafik kazası sonucu aracınızda meydana gelen maddi zararlar için sigorta şirketlerinden karşı taraf aracın kusuru oranında tazminat talep edebilmemiz mümkündür. Bu noktada aracınızda kaza sonrası meydana gelen hasarlar için yapmış olduğunuz masrafları ve kaza sonucu aracınızda oluşan değer kaybını talep edebilirsiniz. Araçta oluşan hasarı ve aracın ne kadar değer kaybettiği alanında uzman bir ekspertiz vasıtasıyla öğrenilebilmektedir. 

Değinebileceğimiz bir diğer husus ise meydana gelen kaza sonrası oluşabilecek bedensel zararlardan dolayı talep edilebilecek tazminatlardır. Kaza sonrası vücudunuzda oluşabilecek ve yetkili bir hastaneden alınacak maluliyet raporu ile ortaya çıkacak sürekli iş göremezlik, geçici iş göremezlik ve geçici bakıcı gideri tazminatları karşı tarafın kusuru oranında sigorta şirketi tarafından karşılanmaktadır. Bu süreçte vücudunuzda meydana gelecek hasarlar için yapmış olduğunuz tedavi masraflarını(ameliyat masrafları, hastane masrafları vs..) da talep edebileceğiniz kalemler arasındadır. 

Ölümlü kazalar da karşılaşabileceğimiz trafik kazaları arasındadır. Meydana gelen ölümlü trafik kazası dolayısıyla bir yakınımız veya hayatımızı kaybedebiliriz. Bu durumda ölen kişinin yakınları, ölen kişinin desteğinden yoksun kaldıklarından dolayı destekten yoksun kalma tazminatı ile cenaze ve defin masraflarını maddi tazminat talebi altında talep edebilir.

Yaralanmalı trafik kazalarında ise kaza sonucu yaralanan kişinin yaşamı devam ettiğinden dolayı yakınları destekten yoksun kalma tazminatı alamaz. Trafik kazası sonucu kazada yaralanan kişi, tedavi gördüğü süreç içerisinde çalışamadığı için mahrum kaldığı gelirlerin tazminini ve kaza dolayısı ile yapılan tedaviye ilişkin giderleri isteyebilir. Ayrıca kaza nedeniyle yaşadığı elem ve ızdırap için manevi tazminat talep edebilirler.

Sakatlanmalı trafik kazalarında; Kişiler sakatlık oranına ve tüm ömrünün geri kalanına göre meydana gelecek iş gücü kaybına yönelik zararını, tedavi masraflarını maddi tazminat olarak talep edebileceklerdir.

Elbette ki meydana gelecek ve yaralanmalı ve ölümlü sonuçlar doğuran trafik kazaları neticesinde  bedensel zararlar doğabileceği gibi ruhsal sıkıntılar da ortaya çıkabilir Ayrıca ölen kişinin yakınları duydukları elem, acı ve üzüntü nedeniyle manevi tazminat talep edebilirler.

TRAFİK KAZASI YAPTIM TUTANAK TUTTUM

Yaşanan trafik kazasının büyüklüğü ve hasarı fark etmeksizin her kaza sonrası kaza tespit tutanağı  tutulması gerekmektedir. Tutanaklar iki kişi hazırlanmak zorunda olup tek kişinin hazırladığı trafik tutanağının geçerliliği yoktur.  2008 yılında önce kaza sonrası tutanaklar, trafik polisleri tarafından düzenlenirken 12 Nisan 2008 tarihi itibariyle, bu tutanların trafik polisleri tarafından tutulma zorunluluğu kaldırılmıştır. 

Tutanak tutulması için kazaya karışan araçların tamamında maddi hasar ortaya çıkmış olmalıdır. Özellikle maddi hasarlı kazalarda tutulan kaza tespit tutanağının ispat yükü öne çıkmaktadır. Ancak belirtilmelidir ki yaralanmalı ve ölümlü kazalarda tutanak araç sahipleri tarafından tutulamaz olay yerine polis çağrılması zorunludur. Yaralanmalı ve ölümlü kazalarda tutanak tutmuş olsanız dahi  bu tutanağın bir geçerliliği yoktur.

Zorunlu trafik Sigortası kapsamında trafik kazası sonucu bazı maddi hasarlar karşılanır. Sigorta şirketlerinin kaza sonucu oluşan hasarları tespit edebilmeleri için kaza tespit tutanağının olması şarttır. Eğer kaza sonrası tutanak tutulmaz ise oluşan hasara dair ispat yükünü karşılayacak başka bir belge olmadığından sigortanın maddi hasarı karşılaması mümkün olmayacak ve oluşan zarar kendi cebinizden çıkmak zorunda kalacaktır.

Kaza tespit tutanağı hazırlanırken taraflar görüşlerini bildirirler. Ayrıca kaza sonucu kendi durumlarını da açıklarlar. Tutanaklar iki şekilde hazırlanabilir. İlki ve kolay yolu aracınızda kaza tespit tutanağı buludurmaktır. Diğer yöntem ise kaza tespit tutanağını telefonunuza yüklemeniz ve gerekli bilgileri girmenizdir.

Her durumda kaza tespit tutanağı tutulması ise zorunlu değildir. Kzaa tespit tutanağı tutulması gerekmeyen durumlar ise şu hallerdir;

  • Eğer kaza yapan araçların hiçbirinde bir hasar söz konusu değilse,
  • Kazaya karışan araçların tümü ya da bir tanesi dahi kamuya aitse ve zarar görmüşse,
  • Kazaya karışan sürücülerin alkollü olması ya da akıl sağlığının yerinde olmaması durumunda,
  • Kazaya karışan sürücülerin tümü ya da biri 18 yaşından küçükse, 
  • Kazada yer alan sürücülerin hepsi ya da birinin, değişik taşıt sürücü belgesi varsa, 
  • Sürücülerin ehliyetsiz olması durumunda da tutanak tutulmaz.

Hazırlanan kaza tespit tutanaklarının geçerlilik süresi 2 yıldır. Kaza ve sigorta işlemleri için geçerlilik süresinin kaçırılmaması son derece önemlidir. Kza tespit tutanağını tuttuktan sonra sigorta şirketinize gödrmeniz gerekir. Belgeniz sisteme girildikten sonra 3 iş günü içerisinde kusur oranı tespit edilir ve dosya sonuçlanır. 

KAZA YAPTIM SİGORTAM YOK NE YAPMALIYIM?

Trafik sigortası her ne kadar zorunlu ve önemli olsa dahi trafik sigortası yapmayan kişilerin sayısı hiç de az değildir. Trafik sigortası bulunmayan kişilerin karşı karşıya kalacağı iki durum vardır:  

Kaza sonucu oluşan hasarda kusur karşı tarafa ait ise; karşı taraf trafik sigortasını işleme sokmak suretiyle aracınızdaki zararı sigorta şirketi ile anlaşarak giderebilecektir. Eğer durum tam tersi ise,  karşı tarafın  kaza sonucu aracın hasarında herhangi bir hatası bulunmuyorsa, kusuru bulunan tarafın anlaşmalı olduğu sigorta şirketi zararı karşılar fakat kazada kusurlu olan taraf trafik sigortası bulundurmuyor ise cayma hakkına sahip olmaktadır. Sigorta şirketinin cayma hakkını kullanması durumunda ise; sigorta şirketi karşı tarafa ödediği tazminat tutarını ödediği taraftan rücu edebilmektedir.

Kaza anında kusurlu tarafın tercih edebileceği bir yol daha vardır. Bu yol güvence hesabıdır. Eğer kaza sonucu bedensel bir zarar meydana gelmiş ise bu zararın karşılanması için kusurlu taraf Güvence Hesabı isteyebilir.

Güvence Hesabı ise; trafik sigortasına sahip olmayan araçların hasar meydana getirdikleri kazalarda ya da kazaya sebep olan aracın tespitinin yapılamadığı durumlarda kazadan hasar alan tarafın haklarını korumaktır. Güvence hesabına şu durumlarda başvurulabilir;

  • Hasara, kazaya sebebiyet veren tarafın tespiti gerçekleştirilemiyorsa,
  • Kazaya sebep olan aracın geçerli bir trafik sigortası bulunmuyor ise,
  • Kazayı, çalınmış ya da gasp edilmiş araba yapmışsa,
  • Trafik sigortası yapan sigorta şirketinin mali yapısı kötü durumda, iflas etmiş ise,

Güvence hesabı işleme koyulur.

Sonuç olarak güvence hesabı ya trafik sigortası olmayan araçlar için ya da zor durumda olan sigorta şirketleri için devreye girer. Ancak unutulmamalıdır ki bu güvencenin devreye girmesi için ya kazada zor durumda olan ya da kusuru bulunmayan kişinin bedeni zarar görmüş olması gerekmektedir.

TRAFİK KAZASI YAPTIM KARŞI TARAF SUÇLU 

Kaza yaptım meydana gelen kaza sonucu karşı tarafın suçlu olduğunu düşünüyorsanız eğer izleyeceğiniz yol şu şekildedir;

 Kaza sonucu yalnız maddi hasar var ise  kazaya karışan diğer araçların sürücüleri ile anlaşabilirseniz, kendi aranızda Maddi Hasarlı Trafik Kazası Tespit Tutanağı doldurmalısınız. Kazaya karışan diğer sürücüler ile anlaşmadığınız takdirde veya bedensel zarar var ise yetkililere haber vermeniz gerekir. Trafik kazası sonucunda kazaya sebep olan kusurlu tarafın kim olduğu oluşan zararın karşılanması açısından büyük önem taşımaktadır. Bilindiği üzere Zorunlu trafik sigortası trafik kazalarında meydana gelen hasaralrı karşılamaktadır. Eğer suçlu olan karşı tarafın araç sigortası var ise bu zararı kolay bir şekilde sigorta aracılığı ile karşılayabilirsiniz. Suçlu olan karşı tarafın zorunlu trafik  sigortası yok ise işiniz zorlaşmış olacaktır. Yine oluşan zararı gidermekle yükümlü olan suçlu karşı taraf olsa dahi zararı giderip gideremeyeceği konusunda, sigorta şirketlerinin verdiği güveni suçlu karşı taraf elbette ki veremeyecektir.

 

TRAFİK KAZASI YAPTIM KARŞI TARAF SUÇLU HASAR KAYDI

Araç sürücülerinin ister istemez karşılaşabileceği durumlardan birisi olan trafik kazaları, kazanın olduğu anda kalmamakta devamındaki süreçte maddi, bedensel veya psikolojik sıkıntılara yol açabilmektedir. Maddi hasarlı trafik kazalarında sürücüler araçlarında meydana gelen hasarı eksper yardımıyla öğrenebilmekte ve karşı tarafın sigorta şirketine başvurarak oluşan hasarı tazminini kusuru oranında giderilmesini isteyebilmektedir.

Sürücüler genelde bir trafik kazası yaşadığında kaza anında ve sonrasında olayın şokunu atlatamamakta ve ne yapacağını bilememektedir. Trafiğe çıkan her sürücünün kaza sonrasında ne yapacağına dair bilgi sahibi olması işleri kolaylaştıracak ve bu durumu en az zararla atlatmasını sağlayacaktır.

Maddi hasarlı bir trafik kazası sonrası karşı tarafın sürücüsü alkollu değilse, Zorunlu Trafik Sigortası varsa, kazada bedensel bir zarar meydana gelmemiş ve bunların yanında gerekli diğer şartlar sağlanmışsa sürücüler kolluk kuvvetlerini haber vermeksizin kendi aralarında anlaşmak suretiyle Kaza Tespit Tutanağı düzenleyerek kaza yerini terk edebilir. Kaza tespit tutanağına ek olarak tarafların ehliyet, ruhsat ve trafik sigortası poliçelerinin birer fotokopilerini de tutanağa eklemesi zorunludur.  Bu belgeler ile beraber 5 gün içerisinde karşı tarafın sigorta şirketine oluşan maddi hasarın tazmini için başvurulmalıdır.

Sürücünün talep edebileceği zarar aracın hasarının giderilmesinin yanısıra, araçta oluşan değer kaybının giderilmesini de kapsamaktadır. Araçta oluşan değer kaybının belirlenmesinde önemli etkenlerden biri araçta kaza sonucu oluşan maddi hasardır. Kazada meydana hasarın araçta değer kaybına yol açıp açmadığı ise aracın hasar kaydına bakılarak anlaşılır. Eğer değer kaybına neden olduğunu düşündüğümüz hasar, daha önce de araçta meydana gelmişse aracın değerini daha önce kaybettiği anlamına gelmektedir.  Bu durumda araçta meydana gelen değer kaybının kaza sonucu oluşmadığı anlaşıldığından, sürücünün talep edebileceği zararlar arasında araçta oluşan değer kaybının giderilmesi bulunmayacaktır.  

Eğer aracınızla bir trafik kazasına karıştıysanız ve kazada karşı taraf kusurlu ise aracınızda oluşan maddi hasar kusurlu sürücünün sigorta şirketi tarafından giderilecektir. Hasar sonucu aracınızda oluşan değer kaybı da yine kusurlu tarafın sigorta şirketinden talep edebileceğiniz zararlar arasıdadır. Ancak değer kaybının sigorta şirketinden tazmin edilebilmesi için aracın hasar gören parçalarının daha önce işlem görmemiş olması şarttır. Bu durum ise ancak aracın hasar kaydı kontrol edilerek anlaşılabilir. Kaza sonucu oluşan zarar talep edilirken bu hususların göz önünde bulundurulması gerekmektedir.

KİRALIK ARAÇLA KAZA YAPTIM NE YAPMALIYIM

Kiralık araçla kaza yaptım ne yapmalıyım ? Trafik kazaları kendi aracınız, başkasının aracı ya da kiralık araçlarla olsun Kiralık araçla kaza yapıldığında kazanın durumuna göre işlemler yapılmaktadır. Ölümlü trafik kazası, hasarlı trafik kazası, alkollü araç kullanımı ya da sigorta anlaşmanıza göre farklı sonuçlar doğuracaktır. Kiralık araç ile kaza yapıldığında öncelikli olarak kaza tespit tutanağı tutulmalı ve kiralama şirketi aranıp bilgilendirilmelidir. 

Kiralık araba ile kazaya karıştığınızda, kazanın durumuna ve sigorta anlaşmanıza göre masrafı kimin ödeyeceği belirlenir. Ufak hasarlarda 2000-3000 TL’ye kadar olan kazalarda kiralama şirketleri herhangi bir işlem yapmaz. Bu zararı kaza yapan sürücünün karşılaması gerekmektedir. Kasko, kiralık aracın hasarını karşılar, sonra da dönüp kusurlu sürücünün trafik sigortasından bu zararı alır. Eğer bu zarar, trafik sigortasının limitini aşıyorsa üzerini kusurlu sürücüden talep eder. Bu risklerin bir kısmı kiralık araçları sürekli kullananlar için de geçerlidir. 

Kiralık bir araçla trafik kazası geçirmeniz durumundaaracı kiralayan şirket, tamir olana kadarki sürede; o araçtan elde edeceği kira gelirini kusurlu sürücüden talep edebilir. Buna kira kaybı ya da gelir kaybı denir. Burada sizden alınan bedel, maddi hasarın tazmini değil çünkü bu hasarı zaten aracınızın trafik sigortası ya da kiralık aracın kaskosu karşılamaktadır. Kusurlu sürücüden istenen, kiralama şirketinin uğradığı gelir kaybını karşılamanızdır.

KAZA YAPTIM SUÇLU BENİM NE YAPMALIYIM

Yaşanan trafik kazaları maddi ve hayati tehlikelere yol açmaktadır. Birçok olumsuz sonuç doğuran trafik kazalarının pek çoğunun sürücü hatalarından kaynaklandığı kanıtlanmıştır. Gerek büyük şehirlerdeki trafiğin yoğunluğu gerek sürücünün dikkatsizliği trafik kazası risklerini arttırır. Kazalarda kusurun kimde olduğu ise genellikle yapılan incelemeler sonucu ortaya çıkar.

Kusurun kimde olduğunu belirleme konusunda en önemli araç kaza tespit tutanaklarıdır. Eğer bir trafik kazasında yaralanma ya da ölüm yoksa kişiler karşılıklı anlaşarak maddi zararı belirlemek adına kaza tespit tutanağı tutabilir. Kazayı yapan kişilerin anlaşamaması durumunda ise polis veya jandarma yardımıyla kaza tespit tutanağı tutulur.

Kaza tespit tutanağı, kusurun kimde olduğunun tespiti için önemli bir evrak olsa dahi tek başına yeterli bir evrak değildir. Burada sadece kazanın oluş şekli hakkında karşılıklı anlaşma sağlanarak durum tespiti için bilgi verilir. Sonrasında tutanak, eksiksiz ve doğru bilgilerle doldurulur.

Maddi hasarlı trafik kazalarında sürücülerin çekeceği fotoğraflar kusurun kimde olduğunu belirlemek adına önemlidir. Araçlar, yerinden oynatılmadan plakaları görünecek şekilde görüntülenmelidir. Hem aracın hem de kaza yapılan yerin fotoğraflarının doğru açılardan çekilmesi kusurun kimde olduğunu bulabilmek adına oldukça önemlidir. Ayrıca kazaya karışan tarafların tamamının imzası tutanak üzerinde olmalıdır.

Her sürücünün sigorta şirketi, karşı tarafa verilen zararı belirlenen kusurlar oranında öder. Kusur oranlarının belirlenmesinde bir standart oluşmuştur. Bu oranlar %0, %50 veya %100 olarak belirlenmiştir.

-%0 kusur durumu, sizin kazada kusursuz, karşı tarafın ise tamamen kusurlu olduğu durumdur.

-%50 kusur durumu, her iki sürücünün de aynı oranda kusurlu olması durumudur.

-%100 kusur durumu; sizin kazada tamamen kusurlu olduğunuz durumdur.

Tüm bu açıklanan bilgiler sonucunda yaşanan trafik kazası sonucu kusurlu taraf ksuru oranında oluşan hasarları gidermekle sorumlu olacağından karşı tarafın zararını sigorta şirketiniz karşılamak zorunda kalacaktır. 

KAZA YAPTIM SİGORTADAN PARA ALABİLİR MİYİM?  

Kaza yaptım sigortadan para alabilir miyim diye düşünüyor olabilirsiniz. Trafik kazası sonucu kusurlu sürücü olmamak kaydıyla sigortadan tazminat  alınabilmesi mümkündür. Bunun için kusurlu aracın  trafik sigortasına karşı talepte bulunulur. Sigorta şirketleri genellikle dava açtırmadan ödemeyi isteseler dahi sigorta şirketlerinin ödedikleri miktar sizin zararınızdan çok daha az olabilir. Sigorta şirketleri böyle durumlarda bir an önce ödeyecekleri en düşük miktarla ödeme yapmak istemektedirler. Çünkü imzalanan ibranameler veya ödenen paralar gelecekte zararınızın tazmin edemediğiniz miktar hakkında  dava açılmasını genellikle önlemektedir.

Trafik kazalarında ödenen tazminat miktarında belirlenen kusur oranı etkilidir. Tüm trafik kazaları için standart bir tazminat bedeli söz konusu değildir. Kaza sonrası, sigorta şirketi tarafından ödenecek tazminat bedeli, yüzdelik kusur oranına göre düşer. Yaralanma veya sakatlanma durumunda da işten uzak kalma gibi birçok değişken ödenen tazminat bedelinde etkili olur.

Tazminat talebinde bulunan kişi sigorta şirketiyle sorun yaşaması halinde dava açma yoluna ya da Sigorta Tahkim Komisyonu’na başvuru yapılabilir. 

KAZA YAPTIM SİGORTADAN NASIL PARA ALIRIM?

Trafik kazası sonucu kusurlu sürücü olmamak kaydıyla sigortadan tazminat  alınabilmesi mümkündür. Bunun için kusurlu aracın  trafik sigortasına karşı talepte bulunulması gerekmektedir. Talepte bulunurken gerekli belgeler kazanın türüne göre değişiklik göstermektedir.

Maddi Zarar Tazminatı İçin Gerekli Belgeler;

  1. Poliçe örneği
  2. Trafik kazası tespit tutanağı
  3. Hasara ait fotoğraflar
  4. İfade ya da görgü tanığı tutanakları
  5. Sürücülerin ehliyet ve ruhsat fotokopileri
  6. Kazayla ilgili diğer belgeler
  7. Gerek görülmesi durumunda eksper ve alkol raporu

 Yaralanma Durumunda Tazminat Almak İçin Gerekli Belgeler;

  1. Trafik kazası tespit tutanağı
  2. Yaralının taburcu edildiğini gösteren hastane raporu
  3. Reçete
  4. Fatura, makbuz vb tedavi gider belgeleri

Sakatlanma Durumunda Tazminat Almak İçin Gerekli Belgeler

  1. Trafik kazası tespit tutanağı
  2. Tam donanımlı bir hastaneden alınan ve sakatlığın durumunu gösteren rapor
  3. Sakat kalan kişinin gelir durumunu gösteren belge
  4. Olay mahkemeye intikal ettiyse mahkeme kararı
  5. Kazayla ilgili diğer belgeler

Vefat Halinde Tazminat İçin Gerekli Belgeler

  1. Trafik kazası tespit tutanağı
  2. Ölüm muayene raporu
  3. Aile nüfus kayıt örneği
  4. Veraset ilamı
  5. Vefat eden kişinin gelir durumunu gösteren belge
  6. SGK geliri bağlanmış ise gelirin peşin değerini gösteren belge
  7. Kazayla ilgili diğer belgeler

Hasar tespit tutanağını yukarıdaki evraklarla birlikte sigorta şirketinize kazadan sonraki  5 gün içinde teslim ettiğiniz takdirde sigorta işlemleri başlar. Sigorta şirketi, belge ve raporları 3 iş günü içinde Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi’ne gönderir ve değerlendirme aşamasına geçilir.

Bu değerlendirme sonucu kusur oranları, kazanın gerçekleşme şartları ve ilgili belgeler incelenerek zararın karşılanıp karşılanmayacağına karar verilir. 

Ölümlü Trafik Kazalarında Maddi Tazminat: Destekten Yoksun Kalma Tazminatı | Nasıl Alınır Hesaplanır

KAZA YAPTIM KARŞI TARAF PARA İSTİYOR  

Kaza yaptım karşı taraf para istiyor sorusu da gündeme gelen sorulardan. Trafik kazası sonucunda kusurlu taraf eğer sizseniz karşı tarafın zararını karşılama sorumluluğu doğmaktadır. Ancak tamda bu durumlar için aracımıza zorunlu trafik sigortası yaptırdığımız göz önüne alınırsa, hakkaniyetli bir değerlendirme yapılması için karşı tarafın sigorta şirketinize başvurması gerekmektedir. Sigorta şirketinizin karşılayacağı zararı sizin kendi cebinizden karşılamanız gerekmemektedir.

https://g.page/tahanciavtr

KAZADAN SONRA SİGORTA NE KADAR ARTAR ?

​Aracın kaza yapması durumunda hasar durumuna göre her sigorta döneminin sonunda bulunulan sigorta basamağı değişir. Hasarsızlık indirimi basamakları değiştikçe trafik sigortası fiyatında da değişiklik meydana gelir. Kural olarak hasarsız geçirilen her bir yılın sonunda indirim oranı kademeli olarak artar. Hasar olan yıllarda yani kaza yapılan yıllarda sigorta primi yine kademeli olarak artar. Kısacası yıl içerisinde yapılan kazalara bağlı olarak hasar veya hasarsızlık durumu trafik poliçesinde artış veya indirime sebebiyet verir. Aracın aldığı her hasar hasarsızlık indirim hakkının kaybedilmesine ve sigorta priminin artmasına sebep olur. Poliçenin ilk yılının hasarla kapatılması halinde, 3. basamakta %45, ikinci yılı hasarla kapatılırsa 2. basamakta %90, üçüncü yıl da hasarlı kapatılırsa 1. basamakta %135 oranında artış uygulanır.

TRAFİK KAZASI SONRASI SİGORTADAN PARA ALMA NASIL OLUR ?  

​Trafik kazası yapıldığında tarafların kusurları oranında sigortadan para alabilmeleri mümkündür. Bu tazminatın alınabilmesi içinse, kusurlu olan tarafın sürücüsünün zorunlu trafik sigortasına başvurulması gerekmektedir. Maddi zarar, yaralanma, vefat halinde veya sakatlanma durumlarının mevcut olduğu kazalarda talep içeriğinde bulunması gereken belgeler farklılık arz etmektedir. Hasar tespit tutanağıyla birlikte sigorta şirketine söz konusu belgelerle başvurulduğu takdirde sigorta şirketi bu belgeleri Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi’ne gönderir. Burada değerlendirme aşamasına geçilir. 

TRAFİK KAZASINDA SİGORTADAN PARA ALMA SÜRESİ 

​Trafik kazası meydana geldikten sonra oluşan maddi hasarların nasıl karşılanacağı ve buna bağlı olarak da sigortadan para alma süresini belirleyecek olan kaza sonrası oluşan kayıplardır. Trafik sigortasının hasar bedelini ödeme süresi 8 iş günüdür. Sigorta şirketleri, belgelerin tesliminde herhangi bir eksiklik bulunmadığı durumda ödemeleri bu süre içerisinde gerçekleştirirler. Ödeme yapılmadığı durumda tahkim aşamasına geçilir.

MADDİ HASARLI TRAFİK KAZASINDA HASARI KİM KARŞILAR ? 

​Kaza meydana geldikten sonra eğer ki karşı tarafta veya kazaya karışan üçüncü kişilerin mallarında maddi hasar meydana gelmişse bu hasarı kusurlu tarafın kusuru oranında trafik sigortası karşılar. Araç sahibi kusurluysa karşı tarafın masraflarını ise kusuru oranında araç sahibinin sigortası karşılar. Araç sahibinin masraflarını ise varsa kasko sigortası karşılamaktadır.

TRAFİK KAZASI SONRASI ARAÇ TAMİRİ

​Trafik kazası sonrasında hasar tespit tutanağı tutulması ve hasarın hangi durumlara bağlı olarak ortaya çıktığı, kişilerin yüzde kaç kusurlu olduğunun belirlenmesi gerekmektedir. Kaza tespit tutanağı aracın tamir masraflarının karşılanması açısından önem arz etmektedir. Kazanın meydana gelmesinde kusurlu olan tarafın sigorta şirketi, diğer tarafın aracında meydana gelen hasara ilişkin tamir masraflarını karşılaması gerekmektedir. Kısacası trafik kazası sonrasında araçta meydana gelen hasarların tamiri hususu tarafların kusur durumuna göre değişiklik göstermektedir. 

KASKO KARŞI TARAFTAN PARA ALIR MI ?

​Trafik kazası sonrasında kusurlu olmayan tarafın hasarını karşılayacak olan kusurlu tarafın trafik sigortasıdır. Ancak taraflardan her biri hasar bedelinin varsa kasko sigortası tarafından karşılanması talebiyle kasko sigortasına başvurabilir. Kasko sigortası aracın hasarının bedelini karşılar ancak daha sonra kusurlu tarafın trafik sigortasından karşıladığı bedeli talep eder. Kusurlu tarafın trafik sigortası ise, 1 Temmuz 2023’den itibaren ancak 100.000 TL’ye kadar olan hasar bedellerini öder. 100.000 TL’yi aşan hasar bedelleri ödemesi için kusurlu tarafa ihtar çeker.

KAZADA KUSURLU OLSAK BİLE SİGORTA HASARI KARŞILAR MI ?

Kaza sonrasında kusurlu olan tarafın trafik sigortası karşı tarafın hasarını kusuru oranında karşılar. Kusurulu olan tarafın hasarlarını ise varsa kendi kasko sigortası karşılar. Ancak kasko sigortası bazı durumlarda hasarı karşılamaz. Bunlara kaskonun teminat dışında kalan halleri denmekedir. Bu durumlar alkollü ve uyuşturucu etkisinde araç kullanmak, ehliyetsiz araç kullanmak, -tedavi ve can güvenliği durumları saklı kalmak üzere- olay yerini terk etmektir. Bu gibi durumların varlığı halinde kişinin kasko sigortası dahi tarafın hasarlarını karşılamayacaktır.

Kaza Yaptım Ne Yapmalıyım ?

Trafik kazasının meydana geldiği andan itibaren sürücüler soğukkanlılığını korumalı ve o anki şok halini mümkün olduğu kadar hızlı atlatmalıdır.Meydana gelen kaza ölüm ve yaralamalı bir kazaysa hızlı bir şekilde 112 aranmalı ve durum bildirilmelidir.

KAZA YAPTIM SİGORTADAN PARA ALABİLİR MİYİM?

Trafik kazası sonucu kusurlu sürücü olmamak kaydıyla sigortadan tazminat  alınabilmesi mümkündür. Bunun için kusurlu aracın  trafik sigortasına karşı talepte bulunulur.

KAZA YAPTIM SİGORTAM YOK NE YAPMALIYIM

Trafik sigortası her ne kadar zorunlu ve önemli olsa dahi trafik sigortası yapmayan kişilerin sayısı hiç de az değildir. Trafik sigortası bulunmayan kişilerin karşı karşıya kalacağı iki durum vardır.

“Kaza Yaptım Ne Yapmalıyım?” üzerine 48 yorum

    • Ölümlü veya yaralamalı olarak sonuçlanan trafik kazalarında kusurlu olan aracın trafik sigortası sigorta poliçesinin düzenlendiği tarih itibariyle SDDK tarafından belirlenmiş olan teminat dahilinde sorumlu olacaktır. Burada gerçekleşen yaralanma veya ölümün niteliği önem arzetmektedir. Başka bir ifade ile kaza sonucunda yaralanan kişinin maluliyet oranı, yaşı, kazada varsa kusuru buna göre bir hesaplama yapılacaktır. Ölümlü kazada ise müteveffanın yaşı, işi, evlilik durumu, varsa çocuğu ve eşinin yaşları, kazadaki kusur durumuna göre hesaplama yapılacaktır. 26 yaşında vefat eden mühendis evli bir erkeğin anne ve babasına düşen maddi tazminat ile evli olmayan işsiz 28 yaşındaki erkek kişi nedeniyle anne babasına düşen maddi tazminat (destekten yoksun kalma tazminatı) aynı olmayacaktır. Bunların herbirinin ayrıca özel olarak hesaplama yapılması gerekmektedir. 2023 yılı teminat limiti kişi başı için 500.000TL olarak düzenlenmiştir. Sonuç olarak tazminatlar 500.000 altında olabileceği gibi üstünde de olabilir.

      Yanıtla
    • Gerçekleşen bir trafik kazası sonucunda eğer yaralama ya da ölüm varsa öncelikle kendi ve yakınlarınızın güvenliğini sağladıktan sonra derhal kolluk kuvvetlerine jandarma veya polise haber verilmelidir.Gerçekleşen trafik kazası artık adli bir olaya dönüşmüş olacaktır. Kişilerin can ve mal güvenliği sağlandıktan sonra kaza tespit tutacağının düzenlenmesi için gerekli bilgi ve belgeler sağlanmalıdır. Olay akabinde maddi ve manevi tazminatlara ilişkin olarak bir avukattan profesyonel yardım alınmalıdır.

      Maddi hasarlı bir trafik kazası sonucunda ise olay yeri güvenliği sağlandıktan sonra tarafların evrakları tam ise kaza tespit tutanağı kişiler arasında düzenlenebilir. Kaza tespit tutanağındaki düzenlendikten sonra hasar araç onarım sürecine geçilebilir. Nihayetinde ise araç değer kaybı, ikame araç bedeli gibi tazminat sürecine geçilebilir.

      Yanıtla
    • Kaza sonrasında sigortanın ne kadar artacağını 2023 yılı Haziran ayı itibariyle rakamsal olarak ifade etmek ne yazık ki mümkün değildir. Trafik sigortası poliçeleri düzenlenirken aracın bulunduğu il, ilçe, araç sahibinin yaşı, cinsiyeti, kaza geçmişi, aracın marka ve modeli gibi bilgiler dikkate alınmaktadır. Bu çerçevede bir kaza gerçekleştikten sonra ve araç sahibi sigortalı kusurlu ise o zaman gelecek yılın sigorta poliçe bedelinden bir artıştan söz edilebilir. Bu artış ise enflasyon farkı vs hesaba alınmaksızın %10 ile %30 arasında olamsı muhtemeldir.

      Yanıtla
    • Maddi hasarlı trafik kazası sonucunda kişilerin uğramış oldukları hasar ile kazanın oluşmasındaki kusur durumları oldukça önemlidir. Araçların trafik sigortasının bulunması halinde araçların kusuru çerçevesinde sigorta şirketleri teminat limitleri çerçevesinde hasarı karşılayacaktır.

      %100 kusurlu olan aracın sigortası %0 kusurlu olan aracın hasarını karşılayacaktır. %100 kusurlu olan aracın hasarı eğer kaskosu yoksa araç sahibi tarafından karşılanmak zorunda kalacaktır.

      %75-%25 kusurla gerçekleşen bir kazada %75 kusurlu olan araç %25 kusurlu olan aracın hasarının %75’ini karşılayacaktır. %25 kusurlu olan araç ise %75 kusurlu olan aracın hasar bedelinin %25’ini karşılayacaktır.

      %50-%50 kusurlu olan bir kazada her aracın sigortacısı diğer aracın hasarının %50sini teminat limiti dahilinde karşılayacaktır.

      Yanıtla
  1. Bir yayaya çarptım. Yaya hastaneye kaldırıldı yoğun bakımda ben kişinin ve ailesinin yanında olmak için hastaneye gittim gece gündüz hastanede onlarla nöbet tuttum. Aradan 20 gün geçti olayın adli boyutu vicdani boyutu felan derken kazayı sigortaya bildirme işini unuttum. Her hangi bir hak kaybım var mı daha açık bir şekilde şu an ne yapmam gerek benim.

    Yanıtla
  2. Kazadan sonra sigorta parası ödedim 7 ay sonra mahkeme kağıdı geldi araç yattı diye tazminat istiyorlar araç ticarete değildi ne yapmalıyım

    Yanıtla
  3. Merhaba hocam ben kaza yaptım kazada %25 tali kusur oldum karşı taraf %75 Aslı kusur oldu bu durumda sigorta benim aracımı tamir edermi?

    Yanıtla
  4. slm Türkiye’de 26 Ağustos 2023 karşı taraf %75 kusurlu ve önüme çıktı stop durmadı on anda çarpışik ve biz 5 kişi yaralandık jandarma hastenede ifade aldı ben adlı yoldan şikayet ci olmadım ama arabam perd oldu aracımı konya gümrük müdürlüğü ne bırak dim ve Fransa’ya uçakla geri döndüm jandarma tutanağı verdi bundan sonra hukuki savcılıktan gelecek cevabı bekle dedi bana vuran arkadaş bir anda ordadan kayboldu benim nasıl bir yol izlemem gerekiyor araç mı kim ödeyecek hiç bir yetkili yol gösterici olmadı benim kendi sigortam sadece benim yol masrafı ve çekici masrafı giderdi bu konuda bana yardım edin lütfen karşı tarafı nasıl bulabilirim ve aracımı nasıl öde tebilirim teşekkürler

    Yanıtla
      • Fatih Bey merhaba ben eylül ayında trafik kazası geçirdim kusurun hepsi bana verildi benim trafik sigortam karşı tarafın aracını yaptı. Bende aracımı kendi cebimden yaptım.Karşı tarafın hasarı benim aracımın tramer kaydında gözüküyor hasar sorgulamada 18 bin tllik hasar gözüküyor bende bu normal bi durummu yoksa yanlışlık var mı?

        Teşekkür ederim

        Yanıtla
  5. merhaba 1 ay önce trafik kazası geçirdim kusurlu arac karşı taraf raporlar mevcut kendiside kabul etmişti zaten kusurlu arac 50 cc motosiklet bu araçlarda ehliyet ve trafik sigortası zorunlulugu yok sigortasıda yok bana çarpıp sol ayağımı 4 yerden kırdı 4 tane tarak kemiği kirik tazminat almam için ne yapmam gerekiyor…teşekkürler

    Yanıtla
  6. Merhaba 12.11.2022 de kaza yaptım14.11 evrakları teslim ettim karsı taraf suçlu cıktı ve motorum pert e cıktı. Exper i arıyorum pert olan motorum ihaleye cıkacagını ve cıkan sonuçtan sonra ve piyasaya göre motorun ödemesi yapılacagı söylendi ve hala arıyorum sürekli beklemedeyiz diye sürekli geçiştiriyorlar bu kadar uzun mu sürüyor süreç acaba cok merak ediyorum. Normalde 10 iş günü içerisinde sonuçlanması gerekiyor diye okuyorum ve yorumlar alıyorum doğru mudur? Tesekkür ederim.

    Yanıtla
  7. merhabalar 6 ay önce ortopedik engelli aracımla öz oğlum kaza yaptı kazada %75 karşı taraf %25 oğlum kusurlu kaskomuz kazayı yapan engellinin kendisi değil oğlu yaptığı için ben hasar bedelini ödemem diyor ret cevabı veriyor. Ayrıca karşı tarafın kasko ve sigortasıda ödeme yapmadı arabuluculukta sonuç alamadık şimdi dava açacağız davayı kazanabilirmiyiz ne apmamız gerekir. Ayrıca aracımız 6 aydır gaziantep kia servisinde işlem yapılmadan bekliyordu otopark ücretinden dolayı aracı malatyadaki adresimize getirdik araçta herhangi bir işlem yapabilirmiyiz. ne bizim kasko ne karşı tarafın kasko ve sigortası herhangi bir karar vermediği için araç kazalı haliyle bekliyor engelli olduğum için çok mağdurum. Aaracımı hurda belgeli satmak istiyorum ne yapmam gerekir çok mağdurum lütfen yardım ediniz.

    Yanıtla
  8. merhaba fatih bey ben kaza yaptm “Trafik polisli tutanak” karşı taraf %100 kusurlu ckti araci anlaşmali servise götrdüm raporla beraber benden karşı tarafın ruhsat ehliyet sigorta poliçesi istedi bende aldm verdm servise ve ertesi gün kusurlu olan şahıs benden ehliet ruhsat sigorta poliçesi istedi vermek zorundamiyim?

    Yanıtla
  9. Merhaba. %0 hatalı olarak park halinde aracın içinde iken aracıma çarpılması sonucu, aracım pert oldu ve kasko ödemeyi yaptı. Ceza davasında ise uzlastırmacı, mağdur olarak beni arıyor. Sorum şu şekildedir;

    Karşı taraf ile uzlaşıp dava açılmasını engeller isem, kasko pert bedeli olarak bana verdiği parayı geri alır mı?

    Yanıtla
  10. Merhabalar trafik sigortası olan motorsikletim ile arkadan arabaya çarpma sonucu kaza yaptım ve karşı trafik sigortası direk benim adıma maddi hasarlı kaza bedelini bana rücü etmek icin dava açtı sigortam olmasına rağmen ve duruşma günü verildi

    Yanıtla
  11. merhaba
    kaza sonrası 100 %100 kusurluyum sigortam üst limitine kadar karşıladı. karşı tarafın kaskosu var bu durumda kalan ücreti ben kendi cebimden mi karsiliyorum yoksa karşı tarafın kaskosu mu karsiliyor

    Yanıtla
  12. Kaza yaptım fakat yol yardımı olduğundan haberim yoktu özel çekici çağırdım sigorta çekici parasını karşılar mı ?

    Yanıtla
  13. iyi günler arkadaşımın oğlu 17 yaşında ehliyetsiz ama kullandığı aracın eksiği yok sigorta vize egsoz tam
    çarptığı aracın sigortası yok ve araç biraz pahalı mercedes
    nasil bir yol izlemeliyiz tüm kusur bize mi ait olur teşekkürler

    Yanıtla
  14. merhaba,kaza yapılan motor sigorta zorunluluğu olmayan 50 CC ise fakat karşı taraf suçlu ise sigorta karşılar mı?

    Yanıtla
  15. Kaza yaptım suçlu ben olduğum için bizim sigortamız beli bir fiyata kadar ödüyor adamlar da bizden kafasına göre yüklü para istiyor tahminimce aracın fiyatı okadar çıkıyor ama adamlar bizden o parayı istiyor bune göre ne yapmalıyım Yani açıkçası adamlar bizden fazla para istiyor

    Yanıtla

Yorum yapın

Call Now Button