Uzaklaştırma Kararı Nedir, Nasıl Alınır?

Uzaklaştırma Kararı Nedir, Nasıl Alınır? Günümüzde insan ilişkilerinin gittikçe karmaşık bir hal almasıyla birlikte şiddet, taciz ya da psikolojik şiddet mağduru kişi sayısı da gün geçtikçe artmıştır. Bu sebeple tarafıma birçok kez uzaklaştırma kararı ile ilgili soru gelmektedir. Bu yazımızda uzaklaştırma kararı hakkında olabildiğince bilgilendirmeye çalışacağız. 2012 yılında 6284 sayılı Ailenin Korunması ve Kadına Karşı Şiddetin Önlenmesine Dair Kanun’un yürürlüğe girmesiyle birlikte bu konuda önemli düzenlemeler getirilmiştir. Bu kanunda şiddete uğrama tehlikesi olan ya da şiddete uğrayan çocuklar ve kadınlar başta olmak üzere tek taraflı ısrarlı takip mağduru olan kişilerle ilgili önleyici tedbirlere yer verilmiştir. Kanunun amacı 1. Maddede açıklanmıştır. 

Amaç ve kapsam

MADDE 1 –(1) Bu Yönetmelik, şiddete uğrayan veya şiddete uğrama tehlikesi bulunan kadınlar, çocuklar, aile bireyleri ve tek taraflı ısrarlı takip mağduru olan kişilerin korunması ve bu kişilere yönelik şiddetin önlenmesi ile şiddet uygulayan veya uygulama ihtimali olan kişiler hakkında şiddetin önlenmesine yönelik tedbirler ile bu tedbirlerin alınması ve uygulanmasına ilişkin usul ve esasları kapsar.

Bu madde kapsamında düzenlenen tedbirler arasında işyerinin değiştirilmesi, kişinin evli olması durumunda müşterek iş yerinden başka bir işyerinin belirlenmesi ve benzeri tedbirlere yer verilmiştir. Aynı zamanda 5. Maddede hakim tarafından verilecek olan önleyici tedbir kararlarından da bahsedilmiştir. Bu tedbirler geçici hukuki koruma niteliğinde olduğu için sürekli sonuç doğuran kararlar değildir. 

Koruyucu tedbir kararları, kanun kapsamında olan ve şiddete uğrayan ya da şiddete uğrama tehlikesi bulunan kişiler için verilmektedir. Önleyici tedbir kararları ise uygulanan şiddetin tekrarlanmasını önlemek amacıyla verilir. Koruyucu tedbir kararında kararın gerekliliğine dair delil veya belge aranmaz.  

Uzaklaştırma Kararı Nedir?

Uzaklaştırma kararının ne olduğu ve kapsamı hakkında tarafımıza çokça soru gelmektedir. Uzaklaştırma kararı 6284 sayılı kanun kapsamında bulunan şiddete uğrayan kişiyi koruma tedbirlerinden biridir. Günümüzde insan ilişkilerinin farklı bir yöne evrilmesi ve gerek psikolojik gerekse fiziksel şiddete mağdur kalan kişi sayısı gittikçe artmaktadır.

Uzaklaştırma kararı esasında kural olarak hakim tarafından verilmektedir. Uzaklaştırma kararı talep edilmesi ise Nöbetçi Aile Mahkemesine dilekçe ile başvurularak talep edilebilir. Uzaklaştırma kararının toplumda sadece şiddet gören kadınların başvurabileceği bir yol sanılsa da aslında uzaklaştırma kararı aynı zamanda çocuk, aile bireyleri ya da ısrarlı takiple mağdur olan kişiler için verilebilir. Bu başvuruda şiddetin uygulandığına dair herhangi bir ispat aranmaz. Ayrıca bu başvuru için harç ödemesi de talep edilmez.

Kararın hizmet ettiği amaç gereği bu başvurular hakkında seri bir şekilde karar verilir. Uzaklaştırma kararı alınabilecek durumları saymak gerekirse; fiziksel şiddet, psikolojik şiddet, kişiye hakaret, aşağılama, şiddet tehdidi, cinsel şiddet, küçük düşürücü sözlere maruz kalma, ısrarlı takip gibi haller sayılabilir. Uzaklaştırma kararı almak isteyen kişi Aile Mahkemeleri, Cumhuriyet Başsavcılıkları ya da kolluk kuvvetlerine dilekçe ile başvurarak uzaklaştırma kararı verilmesini isteyebilir. İvedi bir şekilde uzaklaştırma kararının ne kadar süreyle verileceği belirlenir.

Ancak belirtmek gerekirse uzaklaştırma kararı en çok altı ay için verilebilir. Altı aydan az olan uzaklaştırma kararının mağdur tarafa kısa gelmesi durumunda kişi süre dolmadan önce tekrar başvurarak uzaklaştırma kararı için belirlenen sürenin uzatılmasını talep edebilir. Ancak bu talep yalnızca Aile Mahkemelerinden yapılabilir. Konu hakkında daha ayrıntılı bilgi alabilmek için alanında uzman bir avukattan yardım almanızda fayda bulunmaktadır.

Uzaklaştırma Kararı Nasıl Alınır?

Şiddete uğrayan veya şiddet tehlikesi altında bulunan kişiler, yetkili mercilere yapacakları başvurular sonucunda, ceza hukukunun gerektirdiği prosedürlerden bağımsız olarak, darp raporu veya diğer kanıtlar sunmadan, koruyucu ve önleyici tedbirlerden faydalanabilirler.

  1. Şiddet mağdurunun cinsiyet ayrımı yapılmaksızın kadın, erkek ya da çocuklar için uzaklaştırma kararı alınabilir. 
  2. Uzaklaştırma kararı, hâkim tarafından alınabilecek önleyici tedbirlerden biridir.
  3. Uzaklaştırma kararı almak için, şiddet veya şiddet tehdidi hakkında bilgi verilmiş bir dilekçeyle Aile Mahkemesine başvurulmalıdır. 
  4. Verilecek olan kararın niteliği gereği acele hallerden olması sebebiyle başvuru, duruşmasız olarak ivedi bir şekilde karara bağlanır.

Başvuru dilekçesi dışında, şiddet mağdurunun maruz kaldığı şiddeti kanıtlayacak herhangi bir belge sunması gerekmez. Uzaklaştırma kararında yetkili merci hâkimdir. Çünkü Aile Mahkemelerine başvurularak bu karar alınır. Ancak Kanun’un tanıdığı imkânlar çerçevesinde; eğer içinde bulunulan durum şiddet mağdurunun en hızlı şekilde koruma altına alınmasını gerektiriyorsa polis ve jandarma gibi kolluk birimlerinin amirleri de uzaklaştırma kararı verebilmektedir.

Eğer karar kolluk amiri tarafından verildiyse, ertesi gün hâkim onayına sunulması gerekir. Çünkü uzaklaştırma kararında asıl yetkili merci hakimdir. Yazımızda uzaklaştırma kararının nasıl alınabileceği hakkında kısaca bilgi vermiş olsak da ayrıntılı bilgi ve somut olaya uygun adım atabileniz için alanında uzman bir avukattan yardım almanız son derece önemlidir. 

Uzaklaştırma Kararı Karşı Tarafa Nasıl Bildirilir?

Tarafımıza gelen ve merak edilen sorulardan biri de uzaklaştırma kararının çıktığının nasıl anlaşılacağı sorusudur. Bu konu 6284 Sayılı Ailenin Korunması ve Kadına Karşı Şiddetin Önlenmesine Dair Kanunun 31. Maddesinde düzenlenmiştir.

Tedbir kararının tebliği

MADDE 31 –

  • (1) Tedbir kararı, kararı veren merci tarafından korunan kişiye ve şiddet uygulayana tefhim veya tebliğ edilir. Bu karar, yerine getirilmek üzere görevli olan kurum veya kuruluşa gönderilir.
  • (2) Tedbir talebinin reddine ilişkin karar, sadece korunan kişiye tebliğ edilir.
  • (3) 29 uncu maddenin birinci fıkrası kapsamında alınan tedbirlerin belirtilen sürelerde yetkili merci tarafından onaylanmaması halinde tedbir kararının kalktığı korunan kişiye tebliğ edilir, ilgili kolluğa bildirilir.
  • (4) Gecikmesinde sakınca bulunan hâllerde ilgili kolluk birimi tarafından alınan önleyici tedbir, şiddet uygulayana bir tutanakla derhâl tebliğ edilir ve bu husus hakkında ŞÖNİM’e ve mahkemeye bildirimde bulunulur.
  • (5) Şiddet uygulayana, tedbir kararına aykırı davranması halinde hakkında zorlama hapsine tabi tutulmasına karar verilebileceği ihtarı kararda
  • belirtilir. Ayrıca tedbir kararının tefhim ve tebliğ işlemlerinde de bu ihtar yapılır.

Maddeden de anlaşıldığı üzere uzaklaştırma kararı hem korunan kişiye hem de hakkında uzaklaştırma kararı verilen kişiye tefhim veya tebliğ edilir. Ancak duruma göre kişilere makam önündeyken sözlü olarak açıklanarak yani tefhim edilerek bildirilebilir. Kararın taraflardan birinin yüzüne açıklanması mümkün değilse adresine tebliğ edilir. Uzaklaştırma kararı uygulanacak kişiye gönderilen tebligatta uzaklaştırma kararına uymamaları halinde en az 15 gün, en fazla 30 güne kadar olan süreyle zorlama hapsine mahkûm edileceği bildirilir. Ancak uzaklaştırma talebi reddedildiyse bu durumda sadece kararı talep eden mağdura tebligat gönderilir. Bu yazımızdan da anlaşılacağı üzere uzaklaştırma kararının verilmesi durumunda her iki tarafa da bildirilir. Ancak ret durumunda sadece uzaklaştırma kararı talep eden tarafa yani mağdur olan tarafa bildirilir. 

Uzaklaştırma Kararına İtiraz Nasıl Yapılır?

Haksız yere hakkında uzaklaştırma kararı verilen kişi bu durumda itiraz etmek isteyebilmektedir. Hakkında uzaklaştırma kararı verilen kişi bu karara karşı itiraz edebilmektedir. Ancak itiraz süreye tabidir. Uzaklaştırma kararına itiraz kararın tefhim ve tebliğ edildiği tarihten itibaren 2 haftalık sürenin sonunda verilen karara itiraz edilemez. Tedbir kararlarına aykırılık kanunun 34. Maddesinde düzenlenmiştir.

Hâkim tarafından verilen tedbir kararlarına ve zorlama hapsi kararına itiraz

MADDE 34 –

  • (1) Kanun hükümlerine göre hâkim tarafından verilen koruyucu veya önleyici tedbir kararları ile(Danıştay Onuncu Dairesinin 27/4/2023 tarihli ve E.:2020/1521; K.:2023/2252 sayılı kararı ile iptal ibare;tedbirkararlarına aykırılık dolayısıyla verilen zorlama hapsi kararlarına karşı, tefhim veya tebliğ tarihinden itibaren iki hafta içinde ilgililer tarafından aile mahkemesine itiraz edilebilir.)
  • (2) İtiraz üzerine dosya, o yerde aile mahkemesinin birden fazla dairesinin bulunması hâlinde, numara olarak kendisini izleyen daireye, son numaralı daire için birinci daireye, o yerde aile mahkemesinin tek dairesi bulunması hâlinde asliye hukuk mahkemesine,aile mahkemesi hâkimi ile asliye hukuk mahkemesi hâkiminin aynı hâkim olması hâlinde ise en yakın asliye hukuk mahkemesine gecikmeksizin gönderilir.
  • (3) Tedbir kararlarına karşı yapılan itirazı inceleyecek merci, itiraz talebinin kabulüne veya reddine, verilen tedbir kararının kaldırılmasına, uygun görülecek başka bir tedbirle değiştirilmesine veya aynen devamına karar verebilir.
  • (4) İtiraz hakkında duruşma yapılmaksızın karar verilir. Ancak, hâkim tarafından gerekli görülmesi halinde ilgililer dinlenebilir.
  • (5) Asıl dava ile birlikte talep edilen tedbirler hakkında verilen kararlara karşı, esas davadan bağımsız olarak ikinci fıkrada yer alan usule göre itiraz edilebilir.
  • (6) Zorlama hapsi kararlarına karşı yapılan itirazda da ikinci fıkrada yer alan usule göre işlem yapılır.
  • (7) Karar bir hafta içinde verilir. İtiraz üzerine verilen karar kesindir.

Ancak itiraz edilip üzerine bir karar verilirse verilen bu karar kesindir. İtiraz da aynen başvuruda olduğu gibi Aile Mahkemesine karşı yazılacak bir dilekçe ile yapılır. Yazılan bu dilekçe Aile Mahkemesinin bir üst derecesine gönderilerek incelenir. Ancak bu süreçte hak kaybına uğramamak açısından alanında uzman bir avukattan yardım almak önem teşkil etmektedir. 

Uzaklaştırma Kararı İhlali Cezası

Uzaklaştırma kararının verilmesi sonrasında kişi bu kadara uymayarak talep edene yaklaşırsa ihlal gerçekleşmiş olacaktır ve bunun karşılığında koruma kararının ihlali yaptırımıyla karşı karşıya kalacaktır. Tedbir kararına aykırı davranıldığının anlaşılması ise kolluk tarafından tutulan tutanağın Cumhuriyet Başsavcılığına gönderilmesi ve savcılığın da bu tutanağı Aile Mahkemesine göndermesi ile ortaya çıkmış olacaktır. Bu ihlal karşılığında kişiler tazyik hapsi ile uygulamadaki diğer bir adıyla zorlama hapsiyle karşı karşıya kalır. Uzaklaştırma kararını veren Aile Mahkemesi 3 gün ile 10 gün arasında ilk sefere tazyik hapsi verir ve bu hapis savcılık tarafından uygulanır. Kişinin uzaklaştırma kararını birden fazla kez ihlal etmesi halinde ise 15 ile 30 gün arasında zorlama hapsi verilebilmektedir. İhlal durumunda verilen ceza kanunda da düzenlenmiştir. 

Tedbir Kararlarına Aykırılık

MADDE 38 –

  • (1) Tedbir kararlarının ihlal edildiğinin kolluk tarafından tespit edilmesi halinde tutulan tutanak Cumhuriyet başsavcılığına iletilir. Bu tutanak Cumhuriyet başsavcılığı tarafından ivedilikle aile mahkemesine gönderilir. Tedbir kararlarının ihlal edildiğinin aile mahkemesince tespit edilmesi halinde ise başka bir işleme gerek kalmaksızın resen zorlama hapsine ilişkin karar verilebilir.
  • (2) Tedbir kararının ihlali, tedbire karar veren mahkemenin yargı alanı içerisinde olduğu takdirde zorlama hapsi kararı, bu mahkeme tarafından verilir. Ancak tedbirin başka bir mahkemenin yargı alanı içerisinde ihlal edilmesi halinde, mükerrerliğe neden olmamak açısından kararı veren mahkemeden aynı tedbir hakkında daha önce zorlama hapsine karar verilip verilmediği hususunda bilgi istenilir. Verilen bilgiye göre ihlal durumu değerlendirilerek karar verilir.
  • (3) Zorlama hapsine karar verilebilmesi için şiddet uygulayana, tedbir kararına aykırı davranması halinde hakkında zorlama hapsi uygulanacağına dair ihtarın da yer aldığı tedbir kararının tefhim veya tebliğ edilmiş olması gerekir.
  • (4) Zorlama hapsine ilişkin kararlar, duruşma yapılmaksızın verilir. Ancak, hâkim tarafından gerekli görülmesi halinde ilgililer dinlenebilir.
  • (5) Kanun hükümlerine göre hakkında tedbir kararlarına aykırı hareket eden şiddet uygulayana, fiili bir suç oluştursa bile, ihlal edilen tedbirin niteliğine ve aykırılığın ağırlığına göre hâkim tarafından üç günden on güne kadar zorlama hapsine tâbi tutulmasına karar verilir.
  • (6) Tedbir kararının gereklerine aykırılığın her tekrarında, ihlal edilen tedbirin niteliğine ve aykırılığın ağırlığına göre zorlama hapsinin süresi onbeş günden otuz güne kadardır. Ancak zorlama hapsinin toplam süresi altıayı geçemez.
  • (7) Zorlama hapsi kararları tekerrüre esas olmaz, koşullu salıverilme hükümleri uygulanmaz ve adlisicil kayıtlarına işlenmez. Maddeden de anlaşılacağı üzere toplam zorlama hapis süresi 6 ayı geçemez. 

UZAKLAŞTIRMA KARARI SORGULAMA

Uzaklaştırma kararının nereden nasıl öğrenileceği merak edilen ve tarafımıza sorulan sorulardan biridir. Kararın verilmesinin amacı gereği aleyhine uzaklaştırma kararı veirlen kişinin karardan haberdar olması önem teşkil etmektedir. Uzaklaştırma kararının bir koruma kararı olması ve dolayısıyla değişik iş dosyası niteliğinde olması sebebiyle ayrı bir dosyalama sistemi bulunmaktadır. Bu sebeple bu dosya bilgilerine UYAP üzerinden ulaşılamamaktadır. Ancak kişinin uzaklatırma kararından haberdar olabilmesi için tarafına tebliğ edilmektedir. Aynı zamanda kişi hakkında uzaklaştırma kararı verildiğinde kişi bu kararın sorgulamasını adliyeye giderek yapabilecektir. Ancak bu durumun istisnası boşanma davalarında karşımıza çıkmaktadır. Koruma talep edin ile aleyhine karar verilen kişi arasında boşanma davası var ise ve karar bu dava içerisinde verilmiş ise UYAP vatandaş portal üzerinden uzaklaştırma kararı sorgulaması yapılabilecektir. 

UZAKLAŞTIRMA KARARI KARŞI TARAFA NASIL BİLDİRİLİR?

Uzaklaştırma kararı ile şiddet mağdurunun zarar görme ihtimali en aza indirgenmeye çalışılmaktadır. Uzaklaştırma kararı ihlali durumda kişi aşamalı olarak tazyik hapsine çarptılacağı için süreçten haberdar olması önem teşkil etmektedir. Bu sebeple bu tedbir kararının hem korunan kişiye hem de aleyhine uzaklaştırma kararı verilen kişiye tevhim veya tebliğ edilmesi gerekir. Tevhim duruşma sırasında hazır bulunan tarafa kararın bildirilmesi demektir. Tebliğ ise hukuki işlemin yetkili makam tarafından ilgili kişinin bilgisine sunulmak üzere kanun ve usule uygun olarak yazı ile bildirilmesidir. Aleyhine uzaklaştırma kararı verilen kişiye yapılan bildirimde tedbir kararının gereklerine uymaması halinde on beş günden otuz güne kadar zorlama hapsine mahkum edileceği bildirilir.

Talep edilen tedbir kararının reddedilmesi durumunda aleyhine tedbir talep edilen kişiyi bağlayan bir durum olmaması sebebi ile kişiye tebliğ edilmez ancak tedbir talep eden kişiye reddedildiğine dair tebligat gönderilir. Uzaklaştırma kararını verenin kolluk amiri olması durumunda ise şiddet mağduruna tutanakla tebliğ yapılmaktadır. 

POLİS UZAKLAŞTIRMA KARARI VEREBİLİR Mİ?

Uzaklaştırma kararı verilebilmesi için herhangi bir delil ya da belgeye ihtiyaç duyulmadığından ve kişilerin taleplerinin yeterli olacağından yukarıda bahsetmiştik. Genel kural uzaklaştırma kararının hakim tarafından verilmesidir ancak gecikmesinde sakınca bulunan ve durumun önemi gereği acil bu kararının alınması gereken durumlarda polis de bu kararı verebilmektedir. Çünkü bazı durumlarda kişinin mahkemeye dilekçe vermesi ve hakimin bu konuda karar vermesi kişi açısından çok uzun sürebilmektedir. Uzaklatırma kararını kolluk amirinin vermesi durumunda kararı takip eden ilk iş günü onaylanmak üzere hakime bildirmesi gerekmektedir.

Hakimin kararı 24 saat içinde onaylaması durumunda uzaklaştırma kararı devam eder. Ancak hakimin kararı onaylamaması durumunda tedbir kendiliğinden kalkar ve sanki hiç uygulanmamış gibi sonuç doğurur. Polis veya jandarmanın uzaklaştırma kararı verebileceği hallere örnek vermek gerekirse şiddet tehdidi, hakaret, aşağılama hallerinde bu davranışların yapılmaması, korunan kişiye, bulunduğu konuta, okulana veya iş yerine yaklaşılmaması, kişilerin aynı konutu kullanmaları halinde müşterek konuttan uzaklatırılması ve müşterek konutun korunan kişiye tahsis edilmesi gibi tedbirler verilebilmektedir. Ayrıntılı bilgi için alanında uzman bir avukattan yardım alabilirsiniz. 

UZAKLAŞTIRMA KARARI İHLALİ

Uzaklaştırma kararının ihlal edilmesi durumunda ne gibi yaptırımların gündeme gekeceği merak edilen konular arasındadır. Aleyhine uzaklaştırma kararı verilmesi halinde caydırıcılığın yüksek olması açısından çeşitli zorlamalar gündeme gelmektedir. Koruma tedbirinin ihlal edilmesi durumunda kişi aşamalı bir şekilde tezyik hapsine çarptırılmaktadır. Tazyik hapsine ilişkin kararın hakim tarafından verilmesi ile birlikte icrası ise savcılık kanalıyla gerçekleştirilmektedir. Bu sayede kişinin karara zorla uyması sağlanmaya çalışılmaktadır. Aleyhine karar verilen kişi tedbire ilişkin yükümlülüğünü ihlal ettiğinde kararı veren aile mahkemesi tarafından ilk aşamada bu kişiye üç ile on gün arasında tazyik hapsi verilir. Bütün kararlarda olduğu üzere hakim tazyik hapsi süresini belirlerken somut olaya göre karar vermektedir.

Kişinin uzaklaştırma kararını birden fazla kez ihlal etmesi durumunda ise her ihlal için on beş gün ile otuz gün arasında zorlama hapsi verilmektedir. Yine hakim bu aralıkta vereceği zorlama hapsinin süresine somut olaya göre karar vermektedir. Burada hakime sınırları çizilerek taktir yetkisi tanınmış böylece hem uygulamada birlik sağlanmaya çalışılmış hem de her ihlalin ağırlığının aynı olmaması nedeniyle belirli bir zorlama hapsi aralığı verilmiştir. Verilen tüm zorlama hapis süresi ise toplamda altı ayı geçemez. Zorlama hapsinde bleirtilen sınırlar için gün sayısını belirlemek hakimin taktirinde iken zorlama hapsi uygulanacağına karar vermek hakimin taktirine bırakılmamaıştır. Uzaklaştırma kararının ihlal edilmesi durumunda hakim zorlama hapsine karar vermek zorundadır. Konuda ayrıntılı bilgi alabilmek için alanında uzman bir avukattan yardım almanız önem teşkil etmektedir. 

UZAKLAŞTIRMA KARARI DİLEKÇE ÖRNEĞİ

ANKARA NÖBETÇİ AİLE MAHKEMESİNE 

                                                         Koruma Taleplidir

TALEP EDEN   : İsim Soyisim TC Adres

VEKİLİ        : Av. Fatih TAHANCI

              Adres 

TALEP EDİLEN  : İsim Soyisim

KONU        : 6284 sayılı Ailenin Korunması ve Kadına Karşı Şiddetin Önlenmesine Dair Kanun gereğince sayın mahkemenizden gerekli koruma tedbirlerinin alınması hakkında talep ve beyanlarımızın sunulmasından ibarettir. 

AÇIKLAMALAR  :

AÇIKLAMALAR

 6284 Sayılı Ailenin Korunması ve Kadına Karşı Şiddetin Önlenmesine Dair Kanun amacı; şiddete uğrayan veya şiddete uğrama tehlikesi bulunan kadınların, çocukların, aile bireylerinin ve tek taraflı ısrarlı takip mağduru olan kişilerin korunması ve bu kişilere yönelik şiddetin önlenmesi amacıyla alınacak tedbirlere ilişkin usul ve esasları düzenlemektir. İşbu amaç doğrultusunda düzenlenen Kanun kapsamında, müvekkilimin şiddete uğrama tehlikesi bulunması ve tek taraflı ısrarlı takip mağduru olması nedeniyle işbu koruma tedbirlerinin alınması talebimizin sunulması zorunluluğu doğmuştur. Şöyle ki;

Müvekkil …………… adresinde ailesi ile birlikte ikamet etmekteyken, iş imkanlarının daha geniş olması sebebiyle …….. iş aramaya başlamıştır. ……….. ilinde karşısına şartlarının güzel olduğunu düşündüğü bir iş imkanı çıkması sebebiyle bu fırsatı kaçırmamak adına ……. iline taşınmayı tercih etmiştir. …………..isimli kişi, kardeşi olan müvekkilin ……… iline taşınmasını ve çalışmasını istememektedir. Müvekkile bu konuda ısrarlı baskı uygulamasına rağmen müvekkil özgür iradesi ile karar alarak geleceği adına en doğru olduğunu düşündüğü kararı uygulamaktan vazgeçmemiştir. Son olarak da müvekkili Ablası aramış ve ……………. isimli kişinin ………….. iline geleceğini ve kendisini bulup zorla götüreceğini ifade etmiştir.(Güvenlik endişesi nedeniyle müvekkilin ikamet ettiği adres paylaşılmamıştır.) Müvekkil aldığı bu haber sebebiyle derin üzüntü ve endişe taşımaktadır. Kendisine şiddet uygulamasından çekindiğimiz müvekkil adına işbu dilekçe ile gerekli koruma tedbirlerini talep etme zorunluluğumuz doğmuştur.

Davalı tarafından icra edilen müvekkile karşı bu davranışların engellenmemesi halinde ise, müvekkilimin şiddete uğrama tehlikesi bulunmaktadır. Müvekkilim, yaşamış olduğu bu psikolojik şiddet sonucunda fiziksel şiddete uğramasına fırsat tanınmadan ivedi olarak davalı hakkında koruma tedbirlerinin uygulanması gerekmektedir.

Müvekkilin güvenliğinin ve esenliğinin sağlanmasını için 6284 sayılı Ailenin Korunması Ve Kadına Karşı Şiddetin Önlenmesine Dair Kanun’un tanıdığı yetki ve sağladığı olanaklar çerçevesinde, gerekli koruma tedbirlerinin alınarak uygulanmasına karar verilmesini istemek zorunluluğu doğmuştur.

HUKUKİ NEDENLER : 2709 Sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasası, 6284 Sayılı Ailenin Korunması ve Kadına Karşı Şiddetin Önlenmesine Dair Kanun, 4721 Sayılı Türk Medeni Kanunu. 9 Sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasası, 6284 Sayılı Ailenin Korunması ve Kadına Karşı Şiddetin Önlenmesine Dair Kanun, 4721 Sayılı Türk Medeni Kanunu.

HUKUKİ DELİLLER :  İkamesi caiz her türlü delil. ( Herhangi bir delil gösterme zorunluluğu yoktur.)

SONUÇ VE İSTEM : Yukarıda açıklanan nedenlerle, müvekkilin güvenliğinin ve esenliğinin sağlanmasını teminen 6284 Sayılı Kanun uyarınca şiddetin uygulandığı hususunda delil veya belge aranmadığı nazara alınarak davalı nezdinde;

6284 Sayılı Kanun’un 5/1-a maddesi uyarınca müvekkile yönelik olarak şiddet tehdidi, hakaret, aşağılama veya küçük düşürmeyi içeren söz ve davranışlarda bulunmamasına

6284 Sayılı Kanun’un 5/1-c maddesi uyarınca müvekkilin bulunduğu konuta ve işyerine yaklaşmamasına

6284 Sayılı Kanun’un 5/1-e maddesi uyarınca, müvekkilin şahsi eşyalarına ve ev eşyalarına zarar vermemesine

6284 Sayılı Kanun’un 5/1-f maddesi uyarınca, iletişim araçlarıyla veya sair surette müvekkilin rahatsız edilmemesine,

ve uygun görülecek başka tedbirlere, karar verilmesini arz ve talep ederiz. 09.05.2024

                                                        Talep Eden Vekili 

                                                          Av.  ……..

EVDEN UZAKLAŞTIRMA KARARI BİTİNCE NE OLUR?

İnsan ilişkilerinin karmaşıklaşmasıyla birlike önleyici koruyucu tedbirlere ihtiyaç duyulmuştur. 6284 sayılı Ailenin Korunması ve Kadına Karşı Şiddetin Önlenmesine Dair Kanun kapsamında evden uzaklaştırma tedbiri de getirilmiştir. Uzaklaştırma kararı şiddet tehtidi, kişiye hakaret, aşağılama, küçük düşürücü sözler söyleme, psikolojik şiddet uygulama, her türlü fiziksel şiddet, cinsel şiddet, ortak konutta mallara sürekli olarak zarar verme hali gibi durumlarda uygulanmaktadır. Bu hallerin gerçekleşmiş olma şartı olmamakla birlikte ihtimalinin bulunması bile uzaklaştırma kararı verilmesi için yeterlidir. Ayrıca uzaklaştırma kararı için herhangi bir delil ya da belge şartı aranmaz.

Kural olarak bu kararı hakimin vermesi ile birlikte acele hallerden sonrasında hakim onayından geçmek şartıyla kolluk amiri tarafından da bu karar verilebilmektedir. Uzaklaştırma kararı süresinin sona ermesiyle birlikte hüküm yerine getirilmiş olmaktadır. Karar infaz edilmiş olduğu için de sona ermektedir. Yani aleyhine uzaklaştırma kararı verilen kişinin sürenin sona ermesiyle birlikte herhangi bir uyması gereken uzaklaştırma kararı kalmamaktadır. En başından kişi uzaklaştırma kararına itiraz etmek isterse bu kararın kendisine tevhim ya da tebliğ edildiği tarihten itibaren iki hafta içinde aile mahkemesine itiraz etmesi gerekmektedir. Ayrıntılı bilgi alabilmek için alanında uzaman bir avukattan yardım alabilirsiniz. 

UZAKLAŞTIRMA KARARI KAÇ DEFA UZATILIR

Uzaklaştırma kararı en fazla altı ay için verilebilmektedir. Uzaklaştırma kararının uzatılması ise uzaklaştırma kararı talep edildikten sonra verilen uzaklaştırmanın altı aydan kısa süre için olması halinde yapılabilmektedir. Bu durumda uzaklaştırma kararı süresinin dolmasından önce tekrar başvurmak suretiyle uzaklaştırma kararının uzatılması talep edilebilmektedir. Bu talep kolluk kuvvetlerine yapılamamaktadır.

Uzaklaştırma kararının uzatılması talebi Aile Mahkemesi hakiminden talep edilmelidir. Bu talep mahkemeye verilecek dilekçe ile olur. Bu dilekçede tedbir talebi tarihinin ilk tedbir talebi tarihi bitiminden itibaren olacak şekilde talep edilmesi önemlidir. Aksi taktirde hakimin reddetme ihtimali uygulamada yüksektir. Uzatma talebi ilk uzaklaştırma kararı alınmasına göre daha sıkı şartlara bağlanmıştır.

Çünkü ilk talepte kararın gerekçesini ispat edecek herhangi bir belge veya delil aranmasa da uzaklaştırma kararının uzatılmasında delil aranmakta fakat bu delilin kesin delil olması gerekmemektedir. Buradaki amaç ise lehine uzaklaştırma kararı verilen tarafın bu durumu kötüye kullanmasının önüne geçmektir. Ancak kararın amacı gereği kesin delil yerine yaklaşık ispat ile yetinilmektedir. Nu konuda ayrıntılı bilgi alabilmek için alanında uzman bir avukattan yardım almanız önem teşkil etmektedir. Çünkü burada verilen bilgiler genel nitelikte bilgilerdir. 

Yorum yapın

Call Now Button