Yapı Tatil Zaptı ve Yıkım Kararına İtiraz ve İptal Davası: Dilekçesi, Süresi | İmar Kanunu

İmar Kanunu uyarınca çeşitli sebeplerle belediye yahut valiliklerce yapı tatil zaptı ve nihayetinde yıkım kararları verilebilmektedir. Mesela 3194 sayılı İmar Kanunu’nun 23. maddesinin son fıkrası uyarınca yapının pis sularının kanalizasyon sistemine bağlantısı zorunludur şayet bu yapılmaz ise ilgili yapının yıktırılması gündeme gelecektir. Yine Kanunun 33. maddesi uyarınca umumi hizmetlere ayrılan yerlerde muvakkat yapılar da koşulları gereği yıktırılabilir. Kanunun 39. maddesine göre ise genel güvenlik ve asayiş bakımından tehlike arz eden yapıların yıkılacağı belirtilmektedir. Bu yazımızda belediyelerin veya valiliklerin İmar Kanunu 32. madde uyarınca ruhsatsız yahut ruhsata aykırı yapılar nedeniyle bu yapılar hakkındaki yıkım kararlarına karşı hukuki yollar incelenecektir.

Yapı Tatil Zaptı ile Yıkım Kararlarının Hukuki Dayanağı

İmar Kanunu’nun 32. maddesi şöyledir: “Bu Kanun hükümlerine göre; ruhsat alınmadan yapıya başlandığı veya ruhsat ve eklerine veya ruhsat alınmadan yapılabilecek yapılarda projelerine ve ilgili mevzuatına aykırı yapı yapıldığı ilgili idarece tespiti, fenni mesulce tespiti ve ihbarı veya herhangi bir şekilde bu duruma muttali olunması üzerine, belediye veya valiliklerce o andaki inşaat durumu tespit edilir. Yapı mühürlenerek inşaat derhal durdurulur. Yapının imar mevzuatına aykırı olduğuna dair bilgi, tapu kayıtlarının beyanlar hanesine kaydedilmek üzere ilgili idaresince tapu dairesine en geç yedi gün içinde yazılı olarak bildirilir. Aykırılığın giderildiğine dair ilgili idaresince tapu dairesine bildirim yapılmadan beyanlar hanesindeki kayıt kaldırılamaz.

Durdurma, yapı tatil zaptının yapı yerine asılmasıyla yapı sahibine tebliğ edilmiş sayılır. Bu tebligatın bir nüshası muhtara bırakılır, bir nüshası da Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne gönderilir.

Bu tarihten itibaren en çok bir ay içinde yapı sahibi, yapısını ruhsata uygun hale getirerek veya ruhsat alarak, belediyeden veya valilikten mührün kaldırılmasını ister.

Ruhsata aykırılık olan yapıda, bu aykırılığın giderilmiş olduğu veya ruhsat alındığı ve yapının bu ruhsata uygunluğu, inceleme sonunda anlaşılırsa, mühür, belediye veya valilikçe kaldırılır ve inşaatın devamına izin verilir.

Aksi takdirde, ruhsat iptal edilir, ruhsata aykırı veya ruhsatsız yapılan bina, belediye encümeni veya il idare kurulu kararını müteakip, belediye veya valilikçe yıktırılır ve masrafı yapı sahibinden tahsil edilir.

belediye imar yıkım kararına itiraz

Yapı tatil tutanağının düzenlendiği tarihten itibaren bir ay içinde yapı sahibi tarafından yapının ruhsata uygun hale getirilmediğinin veya ruhsat alınmadığının ilgili idaresince tespit edilmesine rağmen iki ay içinde hakkında yıkım kararı alınmayan yapılar ile hakkında yıkım kararı alınmış olmasına rağmen altı ay içinde ilgili idaresince yıkılmayan yapılar, yıkım maliyetleri döner sermaye işletmesi gelirlerinden karşılanmak üzere Bakanlıkça yıkılabilir veya yıktırılabilir. Yıkım maliyetleri %100 fazlası ile ilgili idaresinden tahsil edilir. Bu şekilde tahsil edilememesi halinde ilgili idarenin 5779 sayılı Kanun gereğince aktarılan paylarından kesilerek tahsil olunur. Tahsil olunan tutarlar, Bakanlığın döner sermaye işletmesi hesabına gelir olarak kaydedilir.

İdare tarafından ruhsata bağlanamayacağı veya aykırılıkların giderilemeyeceği tespit edilen yapıların ruhsatı üçüncü fıkrada düzenlenen bir aylık süre beklenmeden iptal edilir ve mevzuata aykırı imalatlar hakkında beşinci fıkra hükümleri uygulanır.”

Yıkım Kararı Öncesi Yapı Tatil Zaptının Düzenlenmesi Usulü ve Süreler

Yukarıdaki madde incelendiğinde bir yapının 32. madde kapsamında yıkılabilmesi için öncelikle o yapının ruhsatsız yahut ruhsat ve eklerine aykırı bir şekilde yapılmış olması veyahut proje ve ilgili mevzuatına aykırı yapılmış olduğunun tespit edilmesi gerekmektedir. Bu tespit ihbar üzerine olabileceği gibi denetim sonucunda da yapılmış olabilir. Bu tespit üzerinde devam eden inşaatlar bakımından derhal durdurma kararı verilir ve yapı mühürlenir. İnşaat halindeki yapılar bakımından yapı durdurma tutanağı (yapı tatil zaptı), bitmiş yapılar için ise yapı tespit tutanağı tutulur. Bu durdurma tutanağı (yapı tatil zaptı) yapıya (kapısı veya uygun bir yerine) asılınca yapının sahibine tebliğ edilmiş sayılır. Yapı sahibi bu işleme karşı dava açabileceği gibi en çok 30 gün içinde yapısını ruhsata uygun hale getirerek veya ruhsat alarak valilik ya da belediyeden mührün kaldırılmasını da isteyebilir. Yani belediye ya da valilik en çok 30 gün süre vererek ruhsat alınmasını ya da uygun hale getirmeyi isteyebilir. Bu süre 30 günden az da olabilir. Şayet idare eksikliğin süre vererek giderilemeyeceğini değerlendirirse yapı için doğrudan yıkım kararı da verebilir. Ancak süre verilerek bir aykırılığın giderilmesi mümkün olan hallerde süre verilmeden yıkım kararı alınması hukuka aykırıdır. Öte yandan şayet eksiklik giderilmiş veyahut ruhsat alınmış ise inşaatın devamına izin verilir.

Yıkım Kararlarında Yetkili Makamlar/Merciler

Verilen süre sonunda ruhsat alınmamış yahut eksiklik giderilmemiş ise yapı hakkında belediyelere bağlı olunan yerlerde belediye encümeni, valiliğe bağlı olunan yerlerde ise il idare kurulu tarafından yıkım kararı verilmektedir. Bu yıkım işlemi ilgili idare tarafından yapılmakta ve yıkım masrafı yapı sahibinden tahsil edilmektedir.

yapı tatil zaptı itiraz dilekçesi

Öte yandan şayet belediye yahut valilik bu yıkım işlemini zamanında gerçekleştiremiyor ise Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından bu yapı yıkılabilir veya yıktırılabilir. Yıkım kararının hangi idare tarafından verildiği büyük önem arz etmektedir. Çünkü belediye ve mücavir alanlarda bu yetki belediyeye ait iken bu alanın dışındaki yerler bakımından yetki valiliktedir. Öte yandan Çevre ve Şehircilik Bakanlığı kendiliğinden yetkili olamamakla beraber; şayet belediye veya valiliğin bu yapıyı yıkamadığı anlaşılır ise ancak o zaman yetkili hale gelmektedir. Yetki konusu mahkemeler tarafından öncelikle dikkate alınacağı için bu konuda bir hata işlemin iptaline neden olacaktır. Yine mesela tek başına belediye başkanı yahut vali yıkım kararı veremez; bu kararın belediyede encümen, valilikte il idare kurulu tarafından verilmesi zorunludur.

 

Yapı Tatil Zaptına Karşı İtiraz Yolu ve İptal davası

Yapı tatil zaptı, yapının/inşaatın kapısına veya uygun bir yerine asılınca yapının sahibine tebliğ edilmiş sayılır. Yapı sahibi bu işleme karşı İdari Yargılama Usulü Kanununun 11. maddesi kapsamında itiraz edebilir. Ancak uygulamada belediye yahut valilikler verilen 30 günlük süre içinde eksikliğin giderilmesini beklediklerinden bu tarz itirazlar maalesef çoğunlukla reddedilmektedir.

Yapı tatil zaptına karşı 60 gün içinde iptal davası da açılabilir. Ancak her ne kadar bazı mahkemelerce tek başına yapı tatil zaptına karşı dava açılamayacağı şeklinde kararlar verilmişse de Danıştay bu kararları bozmuş ve yapı tatil zaptına karşı dava açılabileceğini kabul etmiştir. Bu nedenle henüz yıkım kararı verilmese bile yapı tatil zaptına karşı dava açmak mümkündür.

Yıkım Kararlarına Karşı İtiraz Yolu ve İptal Davası

Yıkım kararlarına karşı İdari Yargılama Usulü Kanununun 11. maddesi kapsamında itiraz edilebilir. Ancak bu yolu uygulama itibariyle önermemekteyiz. Çünkü idare dilekçeyi alıp yıkım işlemine başlayabilir. Bu nedenle vakit kaybetmeden idare mahkemesinde dava açmak en güvenli yol olacaktır.

imar kanunu yıkım kararı belediye valilik itiraz

Dava açma süresi tebliğden 60 gündür. Bu süre yıkım yahut tebliğinden itibaren başlamaktadır. Yapı tatil zaptına karşı açılacak davada ise 60 günlük süre tutanağın yapının görülebilir bir yerine asılmasından itibaren başlamaktadır. Öte yandan bu davalarda yetki yapının/inşaatın bulunduğu yer idare mahkemesidir.

Uygulamada yıkım kararlarına karşı yürütmeyi durdurma talepli dava açılması halinde mahkemelerce idarenin savunması alınana kadar Yürütmeyi Durdurma Kabul kararları verilmektedir. Zira yıkım sonrası zaten telafisi imkânsız bir zarar ortaya çıkmaktadır.

Yapı Tatil Zaptı ve Yıkım Kararına İtiraz Dilekçesi Örneği

Yukarıda arz ve izah edildiği üzere yapı tatil zaptı ile yıkım kararının verilmesi somut vaka çerçevesinde bir çok nedene dayanabilir. Her somut vakanın ayrıca ele alınıp incelenmesi, neden – sonuç ilişkisinin kurulması, varsa eksikliklerin ya da hukuka aykırılıkların tespit edilmesi gerekiyorsa yapı üzerinde düzeltmelerin yapılması oldukça önemlidir. Bu çerçevede tüm vakaları kapsayacak maymuncuk anahtarı misali sihirli bir dilekçenin oluşturulması da mümkün değildir. Somut vaka iyice irdelendikten sonra sorunun çözümüne ilişkin olarak itiraz veya dava dilekçesi hazırlanması gerekmektedir. Bu da beraberinde profesyonel destek gerekliliğini ortaya çıkarmaktadır. Görüldüğü üzere imar hukuku oldukça teknik boyutları olan bir alandır, bununla birlikte ortaya çıkan idari işlem ve eylemlerinde sonuçları oldukça ağırdır. Bu sebeple alanında uzman bir avukattan hukuki danışmanlık ve avukatlık hizmeti alınması önem arzetmektedir. Ankara İdari Dava Avukatı | Tahancı Hukuk Bürosu olarak müvekkillerimize hukuki destek sağlamaktan onur duyarız.

“Yapı Tatil Zaptı ve Yıkım Kararına İtiraz ve İptal Davası: Dilekçesi, Süresi | İmar Kanunu” üzerine 25 yorum

  1. Dükkanımızı önünde masalarımızı attığımız alan hakkında yönetmenliğe uygun olarak tadilat yaptığımız halde yıkım kararı verildi. Karar elimize ulaşalı 2 hafta oluyor ölçüler kaldırıma olan mesafesi her şey uygun nasıl bir yol izlememiz gerekiyor.

    Yanıtla
    • Merhaba Fikret Bey,
      Öncelikle geçmiş olsun. Hukuk çerçevesinde tüm problemler çözülmüş olacaktır. Dava yoluna gidilebileceği gibi dilekçe verilerek durumun gözden geçirilmesi istenebilir. Somut olayı detaylı olarak öğrendiğimiz takdirde tarafınıza tüm hukuki yolları ve seçeneklerimizi anlatabiliriz. Bunun için ofisimizle 0312 220 36 30 numaralı telefondan iletişime geçebilirsiniz.

      Yanıtla
  2. Sayın Yetkili,2007li yıllarda yaptığımız Köy Çiftlik evine İmar Barışından Yapı Kayıt Belgesi de aldık.Tadilat ve ciddi tadilat başvurularımıza Belediyeden cevap verilmezken,2-3 ay sonra güclendirme yaptığımız ama orijinal giriş katının taşduvarları mevcut olmasına rağnen yeni bir inşaat yapmışız gibi yapı tatil zaptı ve mühürleme ile hatalı ölçüm yapıldı.İd.Yargıda yapı belgemizi geçerli saydırabilirmiyiz?,tşk.

    Yanıtla
  3. Merhabalar 2012yilida tapusu Hüseyin İnan in adinayken almış olduğum 160m2 hisseli arsanın benim ve başlarında olduğu tarlayı baskalarin olduğu tarlayı tapusunu başka sahse devretmesi sonucu hepimiz mağdur olduk benim halen içinde müstakil evim va elektrik faturası bana ait olan evime yıkım kararı çıkarılmıştır belediye tarafından bu konuda ne yapabilirim yardımcı olur musunuz

    Yanıtla
  4. Merhabalar
    Kocaeli dilovasında hisseli olan arsamızda ahır yaptık. Önceden teftişe falan geldiler. Bugün bizi arayıp yıkıma gelicez dediler. Bunu nasıl engellerız. Yapı kayıt belgemiz yok sadece 5000 m2 lik arsanın 2700 m2 si bizim. Ve bizde 2700 m2 lik bölümde yaptık

    Yanıtla
  5. Merhaba Keşan Mecidiye köyü sahilde hisseli bir tarlamız var 3/1 hissesi bana ait ve üzerinde lastikli bir konteyner ve önünde verandası var toplam 23 metrekare.Buraya yıkım kararı ve para cezası çıktı 1ay içerisinde yıkılmadığı taktirde il özel idaresi tarafından yıkılıp masrafını da bana yükleycekler ne yapmam lazım.

    Yanıtla
  6. Merhaba Kocaeli Gölcük sanayi girişinde özel mülk üzerine yapılan sanayi dükkanları önüne sundurma yaptık sundurma ölçüleri sanayi sitesindeki ölçülerle birebir aynı yaptıktan sonra belediye gelip Yapı tatil tutanağı tuttu 10 gün süre verdi yıkımı durdurmak için ne yapmaliyiz

    Yanıtla
  7. Merhaba bizim imar barisli dükkanımız var ,yapı 2019 da yapıldığı için belediye mühürleme yaptı ,dükkanda kiracimiz a101 ,yıkım tebligatı göndermedi ne yapmam gerekiyor

    Yanıtla
  8. Merhaba 6 yıldır işyeri kiracısı olduğum bina komple satıldı. Binada 3 dükkan üzerinde 2 ayrı daire bulunmakta toplam 2 katlıdır. Binayı alan şahıs 15 temmuz 2023 tarihinde noterden ihtarname gönderdi. Gerekçe, 6098 s. T.B.K. 351.MAD istinaden 6 ay içinde boşaltmamız istendi. 4 Kasım 2023 tarihinde yeni gelen noter ihtarnamesinde ise ilgili belediye başkanlığınca binaya 23.09.2021 tarihli yıkım kararı (gerekçe binada eksiklik olmamasına rağmen depreme daha dayanaklı bina yapılmak istenmesi )ve ruhsatı verildiği bildirilmekle, yeni sözleşme yapılmayacağı önceki malikin kontrat bitim tarihine kadar boşaltmamız istenmektedir. 1 ocak 2023 tarih. Yeni mal sahibi sürekli noterden bize ihtarname göndermektedir. Bizim yasal haklarımız nelerdir ve varsa uyulması gereken yasal süre, gelen ihtarı için ne yapmak lazım. Şimdiden teşekkür ediyorum. Saygılarımla, levent aydemir

    Yanıtla
  9. Arsa hisseli ve içinde 5 katlı bina var 600 mt bize ait 900 mt karesi karşı kişiye ait binaya yıkım kararı çıkartmış bizim iskanımız var buna karşı nasıl yol izlemeliyiz

    Yanıtla
  10. İmarsız, bitmiş ve içinde yaşanılan bir eve yapı tatil zaptı tutulabilir mi? Yoksa yapı tespit tutanağı mı hazırlanmalıdır?

    Yanıtla
  11. Merhaba köyde 4dönüm tarla üzerine projeli ahir yaptık fakat projede ki bakıcı evinin dışına çıkıp evi daha büyük yaptık bu nedenle proje iptal edildi ruhsat verilmedi bir de üzerine bize özel idare ahırı büyutursek evi projeye uyduracagini söyledi sonrasında ek bir ahir daha yaptık fakat proje bakanlıktan onaylanmadi bir de üstüne projenizi eski haline getirmezseniz yıkım karari uygulanacaktır diye kağıt yollamış ne yapmamız gerekiyor acab yardımcı olur musunuz

    Yanıtla
  12. 40 yıllık binamız. 15 yıl önce balkonu plastik doğrama ile kapatmıştık.apartmanımızdaki dailrelere geçenlerde yapı tatil zaptı düzenlenmiş olarak belge geldi. Hesaplamalar bu yılın ayiç bedeline göre yapılıyor. İtitraz edip dava açmamız halinde ceza işleminin 15 yıl önceki ücretler üzerinden yapılmasını sağlayabilirmiyiz.

    Yanıtla
  13. Bodrum Kumbahçe mahallesinde 3 katlı yani triplex olan evimize yangın merdiveni yapmaya başladık .Kısmı olarak ta yaptık. Yangın merdiveninin ruhsata tabi olmas duyumunu almamız üzerine müellif mimara binaya ekli yangın merdiveni projesi çizdirerek ve diğer istedikleri evraklar la birlikte ilgili belediye ye verdik. İlgili belediye de 3. katın imar affından faydalandığı ; arsa hisseli olduğu için yangın merdiveni projesi ruhsatını vermedi ve bu konuda idare mahkemesine dava açtık ve henüz mahkeme sonuçlanmadan yapı tatil belgesi düzenledi. Yani 3 katlı olan malikime yangın merdiveni yapmamı belediyenin teşvik etmesi yerine içinde yaşayan bizlerin hayatını riske atarak bide yapı tatil zaptı düzenledi. Yapı tatil zaptı için idari mahkemeye ayrıca dava açmam gerekir mi.

    Yanıtla

Yorum yapın

Call Now Button