Yeni Kıdem Tazminatı ve Tamamlayıcı Emeklilik Sistemi (TES)

Yeni Kıdem Tazminatı ve Tamamlayıcı Emeklilik Sistemi (TES) hakkındaki güncel detaylı makalemize hoşgeldiniz. Türkiye’de iş ve sosyal güvenlik hukuku, son dönemde önemli değişikliklere sahne oluyor. 2023 yılı içinde açıklanan Orta Vadeli Program (OVP), bu alandaki değişikliklerin en önemlisini oluşturdu. OVP, yeni kıdem tazminatı ve emeklilik sistemlerini hayata geçirmeyi öngörüyor.

Yeni Kıdem Tazminatı Sistemi

OVP’ye göre, yeni kıdem tazminatı sistemi, “Tamamlayıcı Emeklilik Sistemi” (TES) adı altında kurulacak. Bu sistemde, işverenler her ay çalışanlara maaşlarının yüzde 8,33’ünü tazminat olarak ödeyecek. Bu tutar, çalışanın kişisel hesabında toplanacak ve emeklilik döneminde kullanılabilecek.

Yeni sistemde, kıdem tazminatı işten ayrılırken değil, emeklilik döneminde alınacak. Çalışanlar, 60 yaşına kadar işten ayrılırlarsa, kıdem tazminatının yarısını bir defaya mahsus olmak üzere alabilecekler. Kalan yarısını ise 60 yaşına gelip emeklilik şartlarını yerine getirdikten sonra alabilecekler.

Türkiye’de Emeklilik Sistemi

1982 Anayasası’nın 60. Maddesinde yer almakta olan ‘’Herkes, sosyal güvenlik hakkına sahiptir. Devlet, bu güvenliği sağlayacak gerekli tedbirleri alır ve teşkilatı kurar.’’ İfadesi uyarınca Türkiye Cumhuriyeti Devleti, Emeklilikle ilişkin olan hizmetleri düzenler ve buna dair teşkilat yapısını kurar ve yönetir. Bu devlete Anayasa tarafından verilmiş bir yükümlülüktür.

Eski düzenlemede emeklilik hizmetlerinin yürütülmesi amacıyla üç farklı kurum bulunmaktaydı: Devlet memurlarının emeklilik işlerini yürüten Emekli Sandığı yani ES, özel sektörde ve kamu sektöründe çalışanların emeklilik işlerini yürüten Sosyal Sigortalar Kurumu yaygın kullanılan şekli ile SSK, son olarak ise çiftçilik ile uğraşanlar ve serbest meslek mensuplarının emeklilik işleri ile ilgilenen BAĞ-KUR.

SSK, BAĞ-KUR ve Emekli Sandığı hükümetin almış olduğu karar ile 20 Mayıs 2006 tarihinde tek bir çatı altında birleştirilmiş ve Sosyal Güvenlik Kurumu kısaca SGK adını almıştır.

Tüm bunlara ek olarak Türk Silahlı Kuvvetleri mensuplarının Ordu Yardımlaşma Kurumu (OYAK) adı altında özel bir emeklilik fonları mevcuttur.

 Şunu belirtmekte fayda Türkiye Cumhuriyeti Devleti’ne bu konuda Anayasa tarafından yüklenen bir yükümlülük olmakla birlikte; yine Anayasa’nın 65. Maddesinde ‘’ Devlet, sosyal ve ekonomik alanlarda Anayasa ile belirlenen görevlerini, bu görevlerin amaçlarına uygun öncelikleri gözeterek malî kaynaklarının yeterliliği ölçüsünde yerine getirir.’’ denilerek devletin emeklilik başta olmak üzere sosyal hakları sağlar, yerine getirirken ekonomik gücü ile orantılı ölçüde bağlı olduğu vurgulanmıştır. 

Ülkemizde emeklilik sistemi gerek ekonomik koşullar gerekse seçim atmosferi neticesinde sık sık değişmektedir. Bazı vatandaşlarımız mağdur olurken bazı vatandaşlarımızın başına ise adeta talih kuşu konmaktadır. Biz Tahancı Hukuk Bürosu olarak bu konularda mağdur olmamaları adına vatandaşlarımıza, deneyimli, alanında uzman bir avukattan hukuki destek almalarını tavsiye ediyoruz.

Emeklilik Sistemi

Sosyal Güvenlik Kurumu’nun internet sitesinde yer alan bilgiler çerçevesinde resmi olarak emeklilik kavramı devlet tarafından şu şekilde tanımlanıyor diyebiliriz:

‘’Yaşlılık, yetişkinliğin bir uzantısı olarak yaşam süresinin ileriki döneminde fiziksel ve ruhsal değişimlerin yoğun bir şekilde görüldüğü bir evre olarak tanımlanmaktadır. Dünya Sağlık Örgütü 65 yaş ve üstündeki bireyleri yaşlı olarak kabul etmektedir. Ancak bu sadece kronolojik yaşın sınırını tanımlamaktadır. Yaşın ilerlemesiyle birlikte doku ve organlarda oluşan yaşlanma ise biyolojik yaşlanmadır. Öte yandan, toplumsal değerler ve kültürel yapı da yaşlının ve yaşlılığın yerini belirlemektedir.

Emeklilik, kişinin hayat içerisindeki önemli değilim dönemlerinden biridir ve sıklıkla yaşlıların karşılaştığı ilk büyük değişimdir. Emekli olan kişi öncelikle gelir kaybına uğrayacak, bunun yanında sosyal yol ve yetkileri de değişecektir. Emeklilikle birlikte yaşanan bu kapıyla uyum sağlayamaman bireyler, kendilerini değersiz, önemsiz, yalnız, boşlukta ve çaresiz hissedebilirler. Yakınlarına yük oldukları hissine kapılır ve bazen de onlara karşı öfkeli tavırlar sergileyebilirler. Oysa emeklilikle birlikte ortaya çıkan güçlü duygular tanınıp bu yeni duruma uyum sağlandığında, emeklilik bireyin kişisel gelişimini ve hayata yeni bir bakış açısı getirebilmesini sağlayacaktır.

Çalışma yaşamları boyunca ülkemizin gelişimine büyük katkısı olan emeklilerimizin, emeklilik haklarını en iyi şekilde kullanabilmeleri, sosyal devletin önde gelen görevleri arasındadır. Söz konusu görevleri yerine getirmek amacıyla öncelikle tüm bireylere eşit kapsam ve kalitede sosyal güvenlik hizmeti verilen bir yapının oluşturulması için hazırlanan 550 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ile norm ve standart birliği sağlanmıştır. ‘’

Türkiye’de emeklilik sistemi Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK) tarafından yönetilmektedir. Bir işte aktif olarak çalışmakta olan her vatandaş düzenli olarak her ay Sosyal Güvenlik Kurumuna prim öder. Bu prim brüt maaşımız üzerinden otomatik olarak ödenir. Gerekli süre boyunca, gereken miktarda primi ödeyen kişiler emekli olmaya hak kazanırlar. Bu prim ve süre hususları tarihe, cinsiyete ve engellilik durumuna göre değişmektedir.

Bireysel Emeklilik Nedir?

Bireysel Emeklilik Sistemi veya yaygın kullanılan adıyla BES, kişilerin hayatları boyunca yapmış oldukları birikimleri uzun vadeli yatırımlara yönlendirerek, Sosyal Güvenlik Kurulu’ndan bağımsız olarak kendilerine sağladığı ek bir gelir yarattığı sistemdir.

Kişiler bu sistemle tabiri caizse ikinci bir emeklilik daha kazanmış olurlar. Bu sayede elde edilen gelirle birlikte çalışma dönemindeki standart korunmuş olur.

Bireysel Emeklilik Sisteminin diğer yatırım araçlarına nazaran en önemli özelliği devletin bu sisteme vermiş olduğu katkı paylarıdır. 1 Ocak 203 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere Bireysel Emeklilik Sistemindeki hesaplara devlet, katkı payı sunmaya başlamıştır. Bireysel Emeklilik Sistemine yatırılan her tutarın %25’i kadar ek bir meblağ devlet katkısı olarak hesaplara yansımaktaydı. Bu oran 22 Ocak 2023 tarihli 31727 sayılı Resmi Gazete ’de ‘’7351 sayılı Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanunu ile Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun’’ ile birlikte artık %25 olarak değil %30 olarak Bireysel Emeklilik Sistemindeki hesaplara uygulanmaktadır.

Bireysel Emeklilik Sisteminde en az 10 yıldır bulunan kişiler 56 yaşını tamamladıkları takdirde Bireysel Emeklilik Sisteminden emekli olmaya hak kazanırlar. Bu emeklilik kararıyla birlikte o zamana kadar yapılan birikim, katkı payları, devlet katkısı ve seçtiğiniz fonların kar durumuna göre değişiklik gösterecektir.

Ülkemizde yüksek enflasyon ortamı ve buna bağlı olarak para birimimizde yaşanan hızlı kayıplar, Sosyal Güvenlik Kurumu’nun emeklilik sistemindeki sayının her gün artması, Emeklilikte Yaşa Takılan kişilere dair verilen kararlarla birlikte vatandaşlarımız; babaları, dedeleri gibi emeklilik maaşları ile aktif çalışma hayatından uzak kalarak müreffeh bir yaşam sürememektedirler. İnsanlar bu sebeple devletin de vermiş olduğu katkı paylarının cazibesine kapılarak Bireysel Emeklilik Sistemine yönelmektedirler. Doğru BES ile çalışma hayatından uzakken de çalışılan dönemdeki yaşam standartını sağlamak mümkündür.

Emeklilik Maaşı

Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin organları tarafından çıkarılan mevzuatlardaki emekliliğe dair standartları sağlayarak emekli olan kişiler emekli maaşı almaya hak kazanırlar.

Kişinin Sosyal Güvenlik Kurumu’ndan alacağı emekli maaşı; sigortalı olarak çalıştığı süreye ve kaç gün prim ödediğine göre değişkenlik gösterir. Bu sebeple kişinin emekli maaşı hesaplanırken sigortalı olarak çalıştığı toplam süre ve toplamda kaç gün prim ödediği dikkate alınır.

Eğer emekli maaşını hesaplamak istiyorsak önce sigortalı çalışan kişinin brüt aylık kazancının tespit edilmesi gerekir. Sigortalı çalışan kişinin brüt aylık kazancı, Sosyal Güvenlik Kurumu’na bildirilen toplam ücret miktarına denktir. Bundan sonra ise kişinin prime esas kazancı tespit edilir. Prime esas kazanç, brüt aylık kazancın %70’ine eşittir. İşte bu miktar, sigortalı olarak çalışan kişinin emekli olduğunda alacağı brüt aylık emekli maaşıdır.

Net emekli maaşı hesaplanırken dikkate alınan değerler arttıkça kişinin de emekli maaşı otomatik olarak artacaktır. Misal; kişinin prim ödeme gün sayısı artar ise emekli maaşı artacaktır. Yine aynı şekilde kişinin sigortalı olarak çalıştığı süre ne kadar uzunsa net emeklilik maaşı da artacaktır. Fakat bunu net olarak ancak konunun uzmanları hesaplayabilir.

Ülkemizde emeklilik maaşına dair son yaşanan gelişmelere de kısaca değinelim:

Enflasyon ile birlikte yaşanan zam yağmuru karşısında emeklinin ezilmemesi adına hükümet tarafından bir takım önlemler alınmıştır. Bunları özetlememiz gerekirse:

2023 yılının nisan ayında yapılan ara zam ile birlikte en düşük emekli maaşı 7500 Türk Lirası olmuştu ve Emeklilikte Yaşa Takılanlar da bu ara zamdan faydalandılar.

Ardından 2023 Yılının Temmuz ayında emekli maaşlarına %25 oranında bir zam yapılmıştı fakat Nisan ayındaki zamdan faydalanıp en düşük emekli maaşı olan 7500 Türk Lirası aylığı alan emekliler bu zamdan maalesef faydalanamamıştırlar.

İş ve Sosyal Güvenlik Hukuku Açısından Yeni Kıdem Tazminatı Sistemi

Yeni kıdem tazminatı sistemi, iş ve sosyal güvenlik hukuku açısından önemli değişikliklere yol açacak. Bu değişikliklerden bazıları şunlardır:

  • Kıdem tazminatı, işten ayrılırken değil, emeklilik döneminde alınacak. Bu durum, çalışanların işten ayrılma kararlarını etkileyebilir.
  • Kıdem tazminatı, çalışanın kişisel hesabında toplanacak. Bu durum, çalışanların emeklilik birikimlerini artırmalarını sağlayacak.
  • Kıdem tazminatı, çalışanın maaşından düşürülerek ödenecek. Bu durum, çalışanların maaşlarında bir düşüşe neden olabilir.

Yeni Emeklilik Sistemi

OVP’ye göre, yeni emeklilik sistemi, “Karma Sistem” olarak adlandırılacak. Bu sistemde, çalışanlar, SGK’nın sunduğu “Genel Sağlık Sigortası (GSS)” kapsamında olacaklar. Ayrıca, “BES” ve “TES” gibi bireysel emeklilik sistemlerine de katılabilecekler.

Yeni sistemde, emeklilik yaşı, kademeli olarak 65’e yükseltilecek. Çalışanlar, 35 yıl çalışma süresi ve 65 yaş şartını yerine getirdikten sonra emekli olabilecekler.

İş ve Sosyal Güvenlik Hukuku Açısından Yeni Emeklilik Sistemi

Yeni emeklilik sistemi, iş ve sosyal güvenlik hukuku açısından önemli değişikliklere yol açacak. Bu değişikliklerden bazıları şunlardır:

  • Emeklilik yaşı, kademeli olarak 65’e yükseltilecek. Bu durum, çalışanların emeklilik planlarını etkileyebilir.
  • Çalışanlar, GSS kapsamında olacaklar. Bu durum, çalışanların sağlık hizmetlerine erişimini kolaylaştıracak.
  • Çalışanlar, BES ve TES gibi bireysel emeklilik sistemlerine de katılabilecekler. Bu durum, çalışanların emeklilik birikimlerini artırmalarını sağlayacak.

Ev Hanımlarına Emeklilik

Emeklilik şartları kişilerin sosyal, ekonomik veya yaş gibi faktörlere göre değişiklik gösterebilmektedir. Yakın bir tarihte seçim öncesi vaat olarak düzenlenen Aile Koruma Kalkanı Programı içerisinde düzenlenmesi beklenen ev hanımlarına emeklilik koşullarına göre ev hanımları erken emekli olabilecek. 

Torba yasa olarak düzenlenmesi beklenen yeni kanun düzenlemesinin bir parçası olacak olan ev hanımlarına erken emeklilik belirli bazı koşulları taşıyan kişiler için geçerli olacak. Ev hanımları mecburi olmayan isteğe bağlı sigorta düzenleterek erken emeklilik hakkını kazanmış olacak. 

Ev hanımlarının erkenden emekli olması; siyasi konjonktürler ve devletin ekonominin bir parçası, aile hayatının vazgeçilmez unsuru olan ev hanımlarını destekleme isteği gibi sair birçok nedenden kaynaklanmaktadır.

Henüz yasallaşmamış olan torba yasada yer alan düzenlemenin taşıdığı koşullar şu şekilde açıklanmaktadır:

  1. Ev kadınlarının erken emekli edilmesine fırsat tanıyan düzenlemede öncelikle 18 yaşını doldurmuş olmak ve herhangi bir sosyal güvenceye (SGK, Bağkur, Emekli Sandığı gibi) sahip olmayan ev hanımları çalışmadan emekli olabilecekler.
  2. Ailenin sosyal ve ekonomik durumuna paralel olarak çocuk sayısına göre ev hanımlarının emeklilik yaşı esnetilebilecektir. 
  3. Her halükârda hiç çalışmamış ev hanımlarının yararlandığı düzenlemeden daha önceden çalışmış kişiler de yararlanabilecektir.
  4. Doğum izinlerinde, doğum borçlanması yaparak prim kazanabilmesi için de torba kanuna göre çalışmalar olacaktır.

Güncel olarak Temmuz ayından itibaren ev hanımlarının ödemesi gereken prim aylık 4.293 TL iken; yeni torba kanuna göre devletin sağlayacağı üçte bir oranında prim desteği ile birlikte ödenmesi gereken yeni prim 2.863 TL olacaktır. Buna göre devletin sağlamış olduğu yıllık prim desteği 17.160 TL olacaktır. 

Erken emeklilik hakkına sahip olacak kişiler burada çocuk sahibi olan ev hanımları olacaktır. Diğer ev hanımları da primden yararlanabilecektir fakat çocuk sayısına göre ev hanımlarının emeklilik yaşının esnetilebileceğini düzenleyecek torba maddesi gereğince erken emeklilik hakkına da sahip olacaklardır.

Erken Emeklilik

Geçmiş zamanlarda EYT (Emeklilikte Yaşa Takılanlar) düzenlemesi ile emeklilik hakkı gelmiş olan fakat yaş nedeniyle emekli olamayan vatandaşlar çıkan kanun ile birlikte bu haklarını temin etmişlerdi. EYT düzenlemesi 8 Eylül 1999 öncesi sigorta girişlilere ilişkin bir düzenleme iken; bir benzeri şekilde düzenlenmesi beklenen; yerel seçim öncesi yapılabilecek bir çalışma olarak konuşulan Erken Emeklilik Türkiye Büyük Millet Meclisinde görüşülecek olan torba kanunun içerisinde yer alması düşünülmektedir. Bu yeni düzenlemeye göre belirli bazı şartları taşıyan sigortalılar erkenden emeklilik hakkına sahip olabilecektir.  

Yaş ve prim şartını kaldırması beklenen yeni düzenlemenin ekonomik olarak karşılığı bir nevi prim indirimi gibi gözükmektedir. Yaklaşık olarak 3650 gün sigorta primi indirimi yapılması durumunda; yararlanabilecek olan kişilere en az 10 yıl erkenden emeklilik imkanı sağlayacaktır. Böylelikle emeklilik yaşı 45’e kadar inmiş olacaktır. Fakat henüz resmi olarak duyurusu veya resmi herhangi bir kurumca basın açıklaması bulunmayan bu yeni düzenleme; ileriki tarihlerde kesinleşecektir. Yeni gelişmeler olduğunda sitemizde güncel olarak hukuki mevzuat ve bilgiler ışığında detaylıca açıklanacaktır.

Emeklilik Başvurusu Nasıl Yapılır?

Emeklilik başvuruları geçmiş zamanlara kıyasen; sigorta imkanlarının ve sigortalı sayısının günden güne çoğalması nedeniyle artmaktadır. Bu başvurular resmî kurumlara yazılı dilekçe ile gerçekleştirilebilmekle birlikte teknolojik hayatın gereklerine uygun bir şekilde e-Devlet üzerinden başvuruda bulunarak da emeklilik başvurusu alınabilmektedir. Dikkat edilmesi gereken hususlardan önceliklisi emeklilik aylığına başvuracak olan kişilerin başvurudan önce mevcut olarak çalıştığı iş yerinden çıkışını yapması gerekmektedir. 

Elden dilekçe teslim etmek isteyen vatandaşlar SGK veya BAĞ-KUR’un resmi internet sitelerinde kendilerinden istedikleri belgeleri sıralayarak, bulunacakları yazılı beyanlarıyla birlikte ilgili çalışma alanına başvurmaları halinde evrakları işleme alınacak olup İYUK madde 13’e göre idarelerin kişilerin dilekçelerinin kendilerine teslim edilmesinden itibaren 30 iş günlük cevap süresi içerisinde herhangi bir cevap vermemesi durumunda zımni RET durumu oluşmaktadır. Zımni Ret durumunda vatandaşların idare mahkemelerine dava açarak söz konusu işlemin iptalini istemek durumundadırlar.

E-devlet üzerinden başvuru yapmak isteyen vatandaşlar ise TC Kimlik numaraları ve PTT’den alacakları e-Devlet şifreleri ile birlikte e-Devlet sistemine giriş yaptıktan sonra;

  1. Yukarıda yer alan arama kısmına “aylık, emekli ve gelir” sözcüklerinden herhangi bir tanesi yazılır. Daha sonra çıkacak olan “Gelir, Aylık, Ödenek Talep Belgesinin Verilmesi” bağlantısı seçilir.
  2. Çıkan ekranda “Yeni Başvuru” butonuna tıklanılır.
  3. “Tahsis Talep Türü” yan sekmesinden “Yaşlılık Aylığı” sekmesine tıklanılır.
  4. “Sigortalı Türü” sekmesinde çıkan “ 4/A SSK” veya “4/B BAĞKUR” seçeneklerinden kişi için gerekli olan sigorta türü seçilir. SSK kapsamına giren vatandaşlar 4/A ; BAĞKUR’lu olanlar ise 4/B seçeneğinin tiklerini işaretledikten sonrasında “Başvur” yan sekmesine tıklanır.
  5. Ardından ekrana gelecek olan T.C. kimlik numarası ve ad- soyad bilgilerinin yer aldığı kısımda; Emekli maaş ödemesinin yapılması istenen finans kuruluşu seçildikten sonra açıklama kısmına ilişkili finans kuruluşunun talep edilen şubesi yazılır.
  6. İletişim kısmının istenildiği bölümde başında 0 rakamı olmadan cep telefonu numarası yazılır. İsteğe bağlı olarak e-posta adresi de eklenebilir.
  7. Adres bölümüne ikamette bulunduğunuz adres otomatikman doldurulur. 
  8. En son adımdaysa “Aylık alıyor mu?” sorusu kişinin durumuna göre evet veya hayır şeklinde cevaplandırılır.
  9. En sonunda başvur butonuna tıklanarak emeklilik başvurusu tamamlanır.

Kademeli Emeklilik Nedir?

EYT kademeli emeklilik nedir? Kısmi emekli olmak için şartlar nelerdir? Kısmi emeklilikte emekli maaşı nedir? Kadınlarda emeklilik yaşı esnetilebilecek mi? Pek çok insanın gündeminde olan bu soruları sizin için Tahancı Hukuk Bürosu olarak cevaplayacağız. 1999 sonrası işe başlamış ve EYT’den kıl payı yararlanamayan insanlar yeni düzenlemeler bekliyordu. 2000-2008 yılları arasında işe başlayıp sigorta girişi yapılmış olanlar için emeklilik imkanı sağlanması talep edilmişti. SSk’lı çalışan vatandaşların belirlenen yaşa ve belirlenen prim sayısına ulaşmalarıyla kısmi olarak emekli olmalarına imkan sağlanacağı bekleniyordu. 

375 s. Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun ve Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmesiyle milyonlarca Türk vatandaşı emekli olmaya hak kazandı. Bu düzenleme ile kısmi emekliliğe hak kazanmak için 8 Eylül 1999 sonrasında işe başlayan kadın vatandaşlar artık 58 yaşında erkekler ise 60 yaşta olmak zorundadır. 8 Eylül 1999 öncesinde ise bu yaş kadınlar için 50 erkekler için ise 55’tir. Yeni düzenlemede kadınlar ve erkekler için ayrı ayrı EYT formülleri ortaya çıkmıştır. Kadınlar ve erkekler için prim gün sayısı ve yaş haddi kademeleri farklıdır.

Erkekler için belirlenen sigorta giriş tarihine göre ulaşılması gereken kısmi emeklilik için gerekli yaş ve prim sayıları:

SSK kapsamıyla yaş haddinden emekli olmak için

Sigorta GirişiSigortalılık Süresi Ödenen Prim SayısıEmeklilik Yaşı
8 Eylül 1999 öncesi 15 yıl 360050-60
8 Eylül 1999 sonrası25 yıl 450060
1 Mayıs 2008 sonrası28 yıl540063

Bağ-Kur kapsamında yaş haddinden emekli olmak içim

Sigorta GirişiSigortalılık Süresi Ödenen Prim SayısıEmeklilik Yaşı
8 Eylül 1999 öncesi 15 yıl 540050-68
8 Eylül 1999 sonrası25 yıl 540055
1 Mayıs 2008 sonrası28 yıl540060

Kadınlar için belirlenen sigorta giriş tarihine göre ulaşılması gereken kısmi emeklilik için gerekli yaş ve prim sayıları:

Sigorta GirişiSigortalılık SüresiÖdenen Prim SayısıEmeklilik Yaşı
8 Eylül 1981 öncesi15 yıl360050
24 Mayıs 2002 – 23 Mayıs 200515 yıl360052
24 Mayıs 2005 – 23 Mayıs 200815 yıl360054
24 Mayıs 2008 – 23 Mayıs 201115 yıl360056
24 Mayıs 2011 ve sonrası15 yıl360058
24 Mayıs 2011 ve sonrası15 yıl360058

Emeklilik Sorgulama Nasıl Yapılır?

Emeklilik hayalleri olan her çalışan emekli olmayı iple çekiyor. Hayallerine ulaşmak için çalışan her Türk vatandaşı ömürlerinin büyük kısmını geçirdikleri işlerinin nihayetinde istedikleri rahatlığa kavuşmak istiyor. Son düzenlemelerle emekli olmak için aranan şartlar değişmiş ve gündemde uzun süre boyunca EYT konuşulmuştu. Milyonlarca insan emekli olurken milyonlarca insan ise kıl payı emekliliği kaçırdı. Peki emekli olacağımız yaşı nasıl öğrenebiliriz? Sigorta primleri ödenen ya da kendi primlerini ödeyen her vatandaşın merak ettiği bu soruyu Tahancı Hukuk Bürosu olarak sizin için cevapladık. 

Artık kurumlara giderek memurlara ayrı ayrı dert anlatma ve yoğunluk oluşturma dönemi bitti. E-Devlet üzerinden pek çok bilgiye ulaşılmaktadır. Emeklilik konusundaki sorgulamalar eski dönemde yalnızca SGK üzerinden yapılabiliyorken günümüzde e-Devlet üzerinden kolaylıkla yapılabilmektedir.

  • Öncelikle e-Devlet’in resmi web sitesine giriş yapmanız gerekmektedir. Daha sonra kimlik doğrulama işlemini daha önce yapmamış ve şifre oluşturmamış kişilerin kimlik doğrulayarak şifre oluşturmaları gerekmektedir. Bunun için size en yakın PTT şubesine gitmeli ve e-Devlet şifresini şubeden talep etmelisiniz. Geçici şifrenizi dileğiniz gibi değiştirebilirsiniz.
  • Kimlik doğrulamasını yaparak şifreleriyle birlikte e-Devlet’e giriş yaptıktan sonra arama çubuğuna “Sosyal Güvenli Kurumu Ne Zaman Emekli Olabilirim?” yazmanız ve arama butonuna basmanız gerekmektedir.
  • Yukarıda belirttiğimiz isimdeki sayfayı açtıktan bilgileriniz doğru şekilde yazdıktan sonra “sorgula” butonuna basmalısınız.
  • Ne zaman emekli olacağınız size özel olarak hesaplanacak ve sayfada görünecektir. 

Emeklilik Maaşı Hesaplama

Çoğu vatandaşımız hayatının uzun bir kısmını çalışarak geçirmekte ve emeklilik hayali kurmaktadır. Hayalini kurduğu emekli hayatını yaşamak isteyen herkes, emekli maaşını merak etmekte ve maaşının hayal ettiği hayatı sağlamaya yetip yetmeyeceğini düşünmektedir. Emekli maaşı hesaplanırken birçok kriter göz önünde bulundurulmaktadır. Bunlar ödenen prim miktarı, prim ödeme gün sayısı, sigortalılık süresi ve yaş olarak sıralanabilir. Türkiye’de 4A, 4B ve 4C olarak üç farklı sigorta sistemi bulunmaktadır. 

Emekli maaşı hesaplanırken öncelikle aylık brüt maaş hesaplanacaktır. Daha sonra ise kişinin prime esas kazancı belirlenir. Prim ödeme gününün ve sigortalık süresinin artmasıyla emekli maaşı da artacaktır.  

Emeklilik maaşının e hesaplanması günümüz dünyasında çok daha kolay gerçekleşmektedir. SGK’nın birçok hizmetine ulaştığımız gibi emeklilik hesaplamak için de e-Devlet üzerinden ne kadar emekli maaşı almaya hak kazandığımızı da hesaplayabilmekteyiz. 

  • Öncelikle e-Devlet’in resmi web sitesine giriş yapmanız gerekmektedir. Daha sonra kimlik doğrulama işlemini daha önce yapmamış ve şifre oluşturmamış kişilerin kimlik doğrulayarak şifre oluşturmaları gerekmektedir. Bunun için size en yakın PTT şubesine gitmeli ve e-Devlet şifresini şubeden talep etmelisiniz. Geçici şifrenizi dileğiniz gibi değiştirebilirsiniz.
  • Kimlik doğrulamasını yaparak şifreleriyle birlikte e-Devlet’e giriş yaptıktan sonra arama çubuğuna “Sosyal Güvenli Kurumu Emekli Maaşı Hesaplama” yazmanız ve arama butonuna basmanız gerekmektedir.
  • Yukarıda belirttiğimiz isimdeki sayfayı açtıktan bilgileriniz doğru şekilde yazdıktan sonra “sorgula” butonuna basmalısınız.
  • Ne zaman emekli olacağınız size özel olarak hesaplanacak ve sayfada görünecektir. 

Malulen Emeklilik Şartları

 Kişi mesleğinden dolayı yaşadığı bir hastalık, iş kazası veya çalışırken yaşadığı herhangi bir hastalık  sahibi olabilir. Çalışma gücünü kaybetmesine ya da belki hiç çalışamamasına sebep olan bu haller için bu kişilere malulen emekli olma hakkı tanınmıştır. 

Sigortalı işçinin malulen emekli olabilmesi için kanun bazı şartlar öngörmüştür. Bu zorunlu şartların gerçekleştiği hallerde kişi malulen emekli olacaktır. Bu şartlar nelerdir? Tahancı Hukuk bürosu olarak merak ettiğiniz tüm soruları yanıtlamaya çalıştık.

  1. Kişi 10 yıl sigortalı olma süresinin doldurmuş olmalıdır (Kişi başka birinin sürekli bakımına muhtaç derecede malul ise bu süre 5 yıl prim ödeme süresi olarak azalır)
  2. 1800 gün prim ödenmiş olması gerekmektedir
  3. Söz konusu çalışma ve meslekte kazanma gücünün kaybına yol açan durum, sigortalı olarak çalışmasından sonra meydana gelmiş olmalıdır. Daha önce başlamış ise şart sağlanamaz. 
  4. Sağlık Kurulundan maluliyet raporu alınmalıdır
  5. Çalışma ve meslekte kazanma gücünde %60 ve üzeri oranında kayıp % yaşamış olmalıdır
  6. Kamu çalışanları %60 ve üzeri oranında çalışma ve meslekte kazanma gücünde kayıp yaşamış olmalı ya da kamu görevini yerine getiremeyecek durumda olmalıdır.
  7. Kanser hastalarına ilişkin de özel bir düzenleme bulunmaktadır. 18 aylık geçici maluliyet süresine hak kazanan hastalar, bu sürenin sonunda kontrol muayenesi gireceklerdir ve çalışma ve meslekte kazanma gücünün %60 ve üzeri oranda kaybettikleri tespit edilirse sürekli olarak malul sayılarak malulen emekliliğe hak kazanacaklardır. 

Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğü veya Sosyal Güvenlik Merkezine gerekli belgelerle başvurularak malulen emekli olunabilecektir. Bu belgeler;

  1. Sağlık Kurulu raporu 
  2. İşe girme esnasında alınmış sağlık raporu veya beyanı
  3. İşe giriş belgesi 
  4. İşten ayrılış belgesi
  5. Malulen emekliliğe dair verilen sevk onayı

Sonuç

Türkiye’de yeni kıdem tazminatı ve emeklilik sistemleri, henüz uygulamaya geçmedi. Ancak, bu sistemlerin, iş ve sosyal güvenlik hukuku alanında önemli değişikliklere yol açacağı tahmin ediliyor.

İlgili Yazılar:

Kıdem Tazminatı Hesaplama

Değerlendirme

Yeni kıdem tazminatı ve emeklilik sistemleri, Türkiye’de iş ve sosyal güvenlik hukukunda önemli bir dönüm noktası olacak. Bu sistemler, çalışanların emeklilik planlarını ve işverenler için maliyetleri önemli ölçüde etkileyecek.

Yeni kıdem tazminatı sistemi, çalışanların emeklilik birikimlerini artırmayı hedefliyor. Ancak, işten ayrılmak isteyen çalışanların maaşlarında bir düşüşe neden olabilir.

Yeni emeklilik sistemi ise, çalışanların emeklilik planlarında daha fazla seçenek sunmayı hedefliyor. Ancak, emeklilik yaşı kademeli olarak yükseltildiği için, çalışanlar daha uzun süre çalışmak zorunda kalacaklar.

Yeni kıdem tazminatı ve emeklilik sistemlerinin uygulamaya girmesi ile birlikte, iş ve sosyal güvenlik hukuku alanında yeni tartışmaların yaşanması bekleniyor.

“Yeni Kıdem Tazminatı ve Tamamlayıcı Emeklilik Sistemi (TES)” üzerine 4 yorum

  1. kamuda memur olarak yaş haddinden kanun cıktıktan sonra emeklılık hakkını kazanmiş kişiler toplu parasını (kıdem tazmınatını) alabilecekmi.

    Yanıtla
  2. Yeni yasanın, Henüz emekli olmamış EYT kapsamında bulunan (örnek 25 yılı 2024 de dolanlar) personelleri kapsayıcılığı bulunuyor mu?

    Yanıtla

Yorum yapın

Call Now Button